Slik vil FIA åpne mulighetene for flere forbikjøringer i Formel 1

Vingene på Formel 1-bilene skal forenkles fra og med 2019.

Publisert

Helt siden det nyeste tekniske reglementet ble i verksatt for 2017, har diskusjonene stadig pågått om hvorvidt dette påvirker spenningen i løpet i en negativ retning, spesielt med tanke på antall forbikjøringer.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Helt siden det nyeste tekniske reglementet ble i verksatt for 2017, har diskusjonene stadig pågått om hvorvidt dette påvirker spenningen i løpet i en negativ retning, spesielt med tanke på antall forbikjøringer.

Det er på det rene at antall forbikjøringer har falt drastisk siden 2017, og i sesongåpningen i Australia ble det talt opp kun fem forbikjøringer - selv en ekstra DRS-sone til tross.

– I avgjørelsen fra strategigruppa og fra Formel 1-kommisjonen, gjennom FIAs motorsportforsamling, er det vedtatt flere aerodynamiske forandringer, med det formål om å stimulere til tettere racing og flere forbikjøringer, på bilene allerede fra 2019-sesongen.  Det er definitivt et viktig steg i riktig retning, uttaler F1s kommersielle sjef Ross Brawn i en offisiell uttalelse.

Selv om det er tenkt at dagens regelverk i hovedsak skal stå til 2021 er det nå gjort en avstemning på en endring i aerodynamikken for neste år - med det formål om å øke antall forbikjøringer. Bestemmelsene lyder som følger:

• Forenklede frontvinger med et større spenn og mindre «outwash»-muligheter. Det vil si at luften i størst grad skal føres på innsiden av hjulene framfor utsiden.

• Forenklede kanaler for bremsekjøling, uten «winglets».

• En bredere og lavere bakvinge.

Ross Brawn. (Foto: Ben Sutherland/Flickr)

Brawn ønsker ikke ta parti om hvem som gjorde rett og galt, men henviser til den siste incidenten mellom Max Verstappen og Daniel Ricciardo fra Baku som et eksempel der de avanserte vingene kan ha sine ulemper i forbindelse med forbikjøringsforsøk.

– I det Daniel gikk for sin linje, og Max forandret retning en gang til, så måtte australieneren håndtere en bil som da ble veldig lett i fronten som følge av turbulent luft generert av den ledende Red Bull-bilen.

– I slike omstendigheter ble Daniel kun passasjer med svært få, om noen, muligheter til å håndtere situasjonen. Han kunne ikke forandre retning og den harde innbremsingen han prøvde på hadde få muligheter til å bli vellykket, sier Brawn.

I Formel 1s offisielle pressemelding om regelendringene, konstateres det at FIA, i tillegg til de aerodynamiske forandringene, fortsatt skal jobbe med flere muligheter som skal framprovosere bedre racing og styrke mulighetene for forbikjøringer.

Powered by Labrador CMS