Slik kan Formel 1-førerne nå skaffe seg ekstra poeng


DEL
(Foto: Steve Etherington)

Selv om man skulle vinne et løp med god margin, så kan det fortsatt lønne seg å gasse på litt ekstra.

Ryktene begynte allerede å svirre tidligere denne uken, men nå er man bare én avstemming unna at det skal deles ut ekstrapoeng i Formel 1 utenom de ordinære poengene for førerne som havner innenfor topp ti.

Det er altså snakk om at førerne får ekstrapoeng for å sette den raskeste rundetiden i løpet. Samtidig er det verdt å nevne at dette gjelder kun de førerne som er innenfor poengplass, i motsetning til Formel E – hvor den som setter raskest rundetid uavhengig av plassering får ekstrapoeng.

Grunnen til at de som er utenfor poengplass ikke får kjempe om dette ekstra poenget, er for å unngå at de som ikke har noe å tape gjør et ekstra siste pitstop med friske dekk for å karre til seg det ene poenget, skriver Autosport.

Avisen drar opp historiske scenarioer hvor det har vært så jevnt om VM-titlene at et slikt poengsystem ville vært avgjørende. For eksempel i den dramatiske 2008-sesongen, der Felipe Massa hadde seks bestetider mot Lewis Hamiltons fem, ville brasilianseren slått Hamilton dersom man hadde fått ekstrapoeng for beste rundetid.

Så skal det sies at disse reglene ikke eksisterte på den tiden, så man vil aldri vite strategiene deres dersom det var tilfellet.

- ANNONSE -

Forslaget har allerede gått igjennom både arbeidsgruppa og strategigruppa for Formel 1, og FIAs motorsportforsamling har allerede godtatt forslaget, selv om det må gjennom en elektronisk votering før det er i boks. Normalt gjennomføres voteringen for motorsportforsamlingen, men i dette tilfellet var det snudd om.

Uansett, når denne formaliteten går igjennom, så vil dette gjelde allerede fra sesongåpningen i Australia om en drøy uke.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here