DEL

Var det slik at 2004 var det raskeste året, eller hvordan var det igjen?

Da vi nylig kom over denne videoen, så kunne vi se hvordan gårsdagens Formel 1-biler kunne sammenliknes med nymotens Formel 1-biler. Og for et par dager siden kunne vi presentere hvordan regelendringen for 2017 skal gjøre Formel 1-bilene til kanskje tidenes raskeste biler rundt en bane.

LES OGSÅ: Slik skal Formel 1 bli mer spektakulært igjen

Denne videoen bør du ta en titt på. For Lewis Hamiltons pole-runde i fjor er noen få tideler raskere enn Michael Schumachers kvalifisering i 2004. 

Tiden til Schumacher er faktisk to tideler raskere enn Sebastian Vettels tredjetid i kvalifiseringen i fjor. Men hvor imponerende er det at Hamilton slår Schumacher med et halvt sekund – med 12 års mellomrom? Faktisk, en rekke forhold gjør Hamiltons prestasjon rimelig sterk når vi tar i betraktning hvor raske bilene var, og hvor liberalt regelverket var 12 år tilbake.

- ANNONSE -

Schumachers Ferrari var vesentlig lettere (selv om han måtte kjøre med samme bensinnivå til løpsstart), hadde mer eller mindre ubegrenset med testing bak seg – kontra dagens strenge testregime. Motor og andre vitale komponenter ble også presset til det maksimale da de ikke trengte lengre levetid enn nødvendig, sammenliknes med dagens komponenter som har begrenset med utskiftninger gjennom året.

Og med traction control på toppen av dette, så sier det seg selv at 2004-bilene hadde en rekke fordeler som igjen synes på banerekordene rundt omkring.

Hamiltons Mercedes derimot er rundt 100 kilo tyngre. Motor og girkasse er utviklet for å tåle mer enn bare én race-weekend og er derfor ikke pushet helt på grensen. Det skal sies at turboen gir bilen mer moment fra bunn av, men uten traction control så kan han ikke være like aggressiv på gasspedalen til en hver tid slik Schumacher kunne (selv om det må sies at Schumacher hadde ett av tidenes mest følsomme høyrefot).

Så – det er ganske så imponerende at Hamilton så vidt var raskere enn Schumachers tid, 12 års mellomrom til tross. Det er ingen tvil om at den teknologiske utviklingen, som gjør Formel 1-sporten så mektig og fascinere, gjør at det blir spennende å se hvor fort det egentlig kommer til å gå i år med regelendringene vedrørende mer mekanisk grep og bedre aerodynamikk.