Så mange grid-straffer har McLaren-gutta fått i år


DEL
(Foto: Zak Mauger/LAT Images)

Nesten halvannen kilometer bak startfeltet skulle McLaren-gutta til sammen ha startet dersom grid-straffene deres hadde blitt reelt praktisert.

Både fansen og McLaren-gutta sjøl begynner nok å bli vant til at det oransje og svarte biler helt bakerst i feltet bare er å regne med fra tid til annen. Da hjelper det fint lite at både Fernando Alonso og Stoffel Vandoorne ved flere anledninger er og snuser på Q3-mulighetene på lørdag, og til helgens Belgias Grand Prix på legendariske Spa-Francorchamps så er det allerede blitt delt ut nye grid-straffer til McLaren.

På grunn av nye oppgraderinger og motorenheter på bilen til Stoffel Vandoorne, så er han nå blitt tildelt en grid-straff på 35 plasser. Det betyr at han totalt i år har fått 95 plasser i straff på de fire løpene han har samlet opp grid-straffene på grunn av bytte av motor-komponentene.

LES OGSÅ: McLaren ser ut til å måtte tviholde på Honda

Nå er det jo en gang slik at om du får flere grid-plasser i straff enn det startfeltet tilsier, så starter du bakerst. Greit nok, men hva som dette skulle blitt praktisert helt på papiret? Det har vi nå regnet på.

Stoffel Vandoorne har som nevnt nå 95 grid-plasser i straff fordelt på Russland (15), Spania (10), Aserbajdsjan (35) og Belgia (35). Fernando Alonso fikk straffer i Aserbajdsjan (40) og Storbrittania (30), så han har bidratt med totalt 70 plasser. Og ikke nok med det, men til og med Jenson Button fikk 15 gridstraffer før det eneste løpet han kjørte i Monaco, og attpåtil måtte han starte i piten der.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: McLaren-topp frykter Honda har ødelagt varemerket deres

Uansett, dette betyr at McLaren-teamet hittil i år har fått totalt 180 plasser i straffer. Dette tilsier 90 rader lengre bak, og med et gap på 16 meter mellom radene (åtte meter mellom hver posisjon), så har McLaren-gutta i realiteten samlet sett i år startet 1440 meter, altså 1,4 kilometer bak det ordinære startfeltet.

For den som måtte lure, dersom alle grid-straffene skulle vært tatt ut reelt til helgens GP-løp, så skulle da Fernando Alonso startet ved inngangen til Bus Stop-sjikanen, mens Stoffel Vandoorne måtte startet i utgangen av Blanchimont-svingen.

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar