Så mye raskere kan vi se Formel 1-bilene kjøre i år

Simuleringer viser en markant økning på farten på enkelte steder. Så mye at FIA har iverksatt flere store - og kostbare - sikkerhetstiltak.

Publisert

Tidligere har vi, via RedBull.no, presentert regelendringene som skal være til det bedre for Formel 1-sporten. Lyden fra V6-motorene er riktignok ikke forandret, men om man fremdeles kan leve med det, så vil i alle fall de nye aerodynaimiske forandringene og de nye, bælfeite dekkene gjøre susen på farta vi vil oppleve.

Tidligere har vi, via RedBull.no, presentert regelendringene som skal være til det bedre for Formel 1-sporten. Lyden fra V6-motorene er riktignok ikke forandret, men om man fremdeles kan leve med det, så vil i alle fall de nye aerodynaimiske forandringene og de nye, bælfeite dekkene gjøre susen på farta vi vil oppleve.

FIAs sikkerhetssjef, Lauriens Mekies, sa i forbindelse med Autosport International Show at hvert team har blitt bedt om å simulere sine 2017-biler, først og fremst i et sikkerhetsøyemed.

Men der avdekkes det også hvor fort det kan komme til å gå under de rette forholdene.

– Hver bane er blitt simulert med 2017-bilene, og vi ser en mye høyere fart i svingene. I noen høyhastighetssvinger ser vi at det går opp mot 40 kilometer i timen raskere, sa Mekies.

Uten at det nevnes enkelte svinger, kan vi se for oss at svinger som for eksempel Pouhon (Spa-Francorchamps) og Copse (Silverstone) virkelig får satt G-kreftene på prøve hos førere og biler.

Slike ting har også et sikkerhetsaspekt som FIA tar på alvor. Allerede i sesongåpningen i Australia i mars har arrangøren måtte koste på ekstra-barrierer betraktelig, spesielt i sving 1, 6, 12 og 14, hvor sving 12 alene har kostet nærmere én million kroner i sikkerhetsutbedringer.

Another week of working hard #keeppushing

En video publisert av Max Verstappen (@maxverstappen1)

PS! De nye regelendringene vil definitivt sette førerne på en fysisk prøve. Som om ikke F1-sjåfører er toppidrettsutøvere nok fra før, så er førerne anbefalt - og nærmest pålagt - å øke intensiteten på vinter-opptreningen. For disse G-kreftene kan sette førerne ut av spill om de ikke er forberedt på nye fysiske påkjenninger. Det har i alle fall Max Verstappen tatt på alvor.

PS2! Hva tror du om Valtteri Bottas sjanser om VM-tittelen, nå som han angivelig har fått det beste Formel 1-setet sammen med Lewis Hamtilon i Mercedes? Les hva Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen tenker om det her.

Les mer om 2017-simuleringen og sikkerhetsutbedringene på Autosport.com og Motorsport.com

Powered by Labrador CMS