Så mye raskere kan vi se Formel 1-bilene kjøre i år
Simuleringer viser en markant økning på farten på enkelte steder. Så mye at FIA har iverksatt flere store - og kostbare - sikkerhetstiltak.
Tidligere har vi, via RedBull.no, presentert regelendringene som skal være til det bedre for Formel 1-sporten. Lyden fra V6-motorene er riktignok ikke forandret, men om man fremdeles kan leve med det, så vil i alle fall de nye aerodynaimiske forandringene og de nye, bælfeite dekkene gjøre susen på farta vi vil oppleve.
FIAs sikkerhetssjef, Lauriens Mekies, sa i forbindelse med Autosport International Show at hvert team har blitt bedt om å simulere sine 2017-biler, først og fremst i et sikkerhetsøyemed.
Men der avdekkes det også hvor fort det kan komme til å gå under de rette forholdene.
– Hver bane er blitt simulert med 2017-bilene, og vi ser en mye høyere fart i svingene. I noen høyhastighetssvinger ser vi at det går opp mot 40 kilometer i timen raskere, sa Mekies.
Uten at det nevnes enkelte svinger, kan vi se for oss at svinger som for eksempel Pouhon (Spa-Francorchamps) og Copse (Silverstone) virkelig får satt G-kreftene på prøve hos førere og biler.
Slike ting har også et sikkerhetsaspekt som FIA tar på alvor. Allerede i sesongåpningen i Australia i mars har arrangøren måtte koste på ekstra-barrierer betraktelig, spesielt i sving 1, 6, 12 og 14, hvor sving 12 alene har kostet nærmere én million kroner i sikkerhetsutbedringer.
PS! De nye regelendringene vil definitivt sette førerne på en fysisk prøve. Som om ikke F1-sjåfører er toppidrettsutøvere nok fra før, så er førerne anbefalt - og nærmest pålagt - å øke intensiteten på vinter-opptreningen. For disse G-kreftene kan sette førerne ut av spill om de ikke er forberedt på nye fysiske påkjenninger. Det har i alle fall Max Verstappen tatt på alvor.
PS2! Hva tror du om Valtteri Bottas sjanser om VM-tittelen, nå som han angivelig har fått det beste Formel 1-setet sammen med Lewis Hamtilon i Mercedes? Les hva Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen tenker om det her.