Rekordlang terminliste i Formel 1 – nå frykter førerne flere skilsmisser

22 løpshelger kan bli litt det meste laget, skal vi tro to av personene i hovedrollen av sporten.

Publisert

Da det internasjonale bilsportforbundet (FIA) banket i bordet forslaget fra Liberty Media om terminlisten for 2020, så var det dog ingen overraskelser som kom med. Det var allerede kjent at Hockenheim lå tynt an, og det var allerede kjent at Nederland og Vietnam skulle tiltre kalenderen.

(Foto: Mark Thompson/Getty Images)

Da det internasjonale bilsportforbundet (FIA) banket i bordet forslaget fra Liberty Media om terminlisten for 2020, så var det dog ingen overraskelser som kom med. Det var allerede kjent at Hockenheim lå tynt an, og det var allerede kjent at Nederland og Vietnam skulle tiltre kalenderen.

Med ett land ut og to land inn fra årets 21 løpshelger lang kalender, så betyr det altså 22 Grand Prix-helger verden over neste år, i så måte rekord siden Formel 1 fikk VM-status i 1950.

Tenker på mekanikerne

Men selv om det er gledelig for fansen å få enda mer Formel 1 å konsumere enn tidligere, så er det ikke nødvendigvis alle som setter pris på det. Og selv om førerne liker å kjøre fort med bil og konkurrere, så innebærer løpshelgene svært mye forberedelser og forpliktelser. Men mest av all jobb er det for de i kulissene, noe Red Bull-stjerna Max Verstappen nå sender en tanke til med tanke på alle reisedøgnene som kreves. Logistikkmessig er Formel 1-sporten svært krevende, med tanke på store mengder utstyr og elementer som skal fraktes - bokstavelig talt - verden rundt, og det gjerne med bare én og to uker i mellom.

– De er nødt til å tenke på mekanikerne når de kommer til banen. De kommer mandag eller tirsdag for å sette opp alt sammen, mens de store sjefene kommer lørdag eller til og med tidlig på lørdag for å fly hjem igjen før løpet. For dem er det ikke noe problem, de kan sikkert klare 30 løp i året. Men for de aller fleste er det snakk om fem-seks dager per løp.

– Og da klager jeg ikke på vegne av oss førere. Det handler om mekanikerne. De kan egentlig bare søke skilsmisse med en gang om det blir mer enn dette, sier Max Verstappen, ifølge Autosport.

– Rekker ikke ha noe sosialt liv

Max Verstappen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Forøvrig er han heller ikke positiv, sett fra et førerperspektiv, over at de får enda et løp å konkurrere i. Der får han også støtte fra Racing Point-fører Sergio Perez, som siden han ble Formel 1-fører også har stiftet egen familie.

– Jah, vi får se om jeg ikke skilles nå, fleipet han, og la til:

– Da jeg startet, så var det 19 løp. Det var mye. Jeg tenker jo at det er mye jobb for oss førerne, men samtidig kan vi komme tidlig på torsdag i de europeiske løpene. Så jeg tenker mer på mekanikerne og ingeniørene. De er det som har grunn til å være bekymret. Jeg tviler på at man rekker å ha et sosialt liv på dette nivået, så det blir tøft, sier Perez.

Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen legger ikke skjul på at 22 løp kan bli i det meste laget. Men han er sikker på at det er én gruppe som jubler ekstra for dette.

– Fansen skal nok være veldig glad for at det er så mange løp. Det ble sagt i sin tid at NASCAR fikk en hypervekst av interesse fordi det var løp omtrent hver eneste søndag. Søndag var synonymt med løp, akkurat som fotball for eksempel, selv om det skal sies at interessen ser ut til å stupe igjen i NASCAR. Men for dem som jobber med Formel 1, så er nok ikke dette populært. Før i tiden var det normalt med 16 løp, og det holdt jo egentlig, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS