Prislappen på ny frontvinge i Formel 1: 150.000.000 kroner

Formel 1 har aldri vært en billig sport. Og Red Bull mener nytt aero-reglement har kostet ekstra dyrt.

Publisert

Det er fortsatt en snau måned til de første offisielle førsesong-testene i Barcelona, og etter at det ble spikret et revidert teknisk reglement med fokus på aerodynamikk og frontvinger, så har Formel 1-teamene lagt seg i selene for å utvikle dette best mulig for årets sesong.

(Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Det er fortsatt en snau måned til de første offisielle førsesong-testene i Barcelona, og etter at det ble spikret et revidert teknisk reglement med fokus på aerodynamikk og frontvinger, så har Formel 1-teamene lagt seg i selene for å utvikle dette best mulig for årets sesong.

Årets frontvinger skal forenkles betraktelig. Smådetaljer som såkalte «winglets» og andre elementer som skyver luften fra frontvingen og rundt bilen, har bidratt til såkalt «dirty air» - som skaper vesentlig dårligere aerodynamisk grep for biler som følger tett på.

Toppteamene i god dialog

Et ekstremt fall i antall forbikjøringer per løp, som følgelig bidrar til debatt om hvorvidt løpene er blitt mindre spennende å følge med på, har skapt ny debatt for hvor avansert aerodynamikken egentlig bør være.

Ifølge Autosport har Dr. Helmut Marko, Red Bulls øverste rådgiver, konstatert at de nå er 15 millioner euro, altså nærmere 150 millioner kroner, fattigere som følge av utviklingen av ny frontvinge.

– Vi har de samme aerodynamikkdataene som fra i fjor sommer, men så fort vi komme til Melbourne, så blir vi nok bedre. Men nå har vi en god base for videre diskusjoner mellom Mercedes, Ferrari og oss selv. Vi er helt enige i at reglene ikke må bestemmes av teknikerne. Så fort de er involvert, så øker kostnadene og alt blir mer komplisert. Ting må spesifiseres, sier Marko ifølge Autosport.

Vesentlig vanskeligere å kjøre

Han mener det er Mercedes som har vært initiativtakerne bak det nye reglementet. Allerede til sommertesten i Ungarns i fjor ble de nye vingene testet ut, og man kunne se tydelig på både på kantene og på siden av frontvingene at disse var vesentlig forenklet.

– Alle kunne se hvor vanskelig det var for Mercedes å kjøre forbi da de lå bak en annen bil, sier Marko.

Tidligere i år reagerte Force India (som vil få nytt navn, journ.anm.) sin tekniske sjef, Andy Green, på de nye regelendringene i forhold til hvordan de påvirker bilene. De skal ifølge ham bli ekstremt mer vanskelige å kjøre.

– Det har vært et hardt slag for oss. Da vi testet den i vindtunellen for en stund siden, så snakket vi noen sekunder på runden, og en mye verre balansert bil. Det var kanskje det verst tenkelige utfallet. Forhåpentligvis er dette positivt i form av tettere racing, sa Andy Green.

Powered by Labrador CMS