Lanserer hele syv dekktyper for neste års F1-sesong

Stålsett deg for en skala fra «superhard» til «hypersoft».

Publisert

Det har den siste tiden vært kjent med at Pirelli skal utvikle nok et mykt sett med gummiblanding for neste års Formel 1-sesong, men det var ikke avsløringen av navnet på den nye gummiblandingen «hypersoft» som vekte mest oppsikt da dette ble lansert torsdag.

For Pirelli, etter massiv kritikk for å ha produsert altfor harde og durable gummiblandinger gjennom hele sesongen, har også lansert en ny gummiblanding på den andre enden av skalaen, nemlig «superhard».

LES OGSÅ: Nå skal Pirelli introdusere nok en mykere gummiblanding

LES OGSÅ: Nå blir «hockeypuckene» tatt i bruk for første gang i år

Pirellis gummiblandinger 2018
• Hypersoft - rosa

• Ultrasoft - lilla

• Supersoft - rød

• Soft - gul

• Medium - hvit

• Hard - lyseblå

• Superhard - oransje

• Intermediate - grønn

• Wet - blå

Denne vil ha de oransje dekksidene slik vi kjenner til dagens hardeste gummiblanding, mens dekket som defineres som «hard» vil få blå dekksider, ikke ulikt det vi ser at wet-dekkene har hatt de siste sesongene.

Etter årets relativt langvarige holdbarhet på selv ultrasoft-dekkene har fått flere kritikere til å foreslå færre gummiblandinger, anslagsvis kun hard, medium og soft, og flytte hele skalaen flere hakk mot det vi har sett av ultrastoft sine egenskaper i år, og gjerne enda mykere og mindre holdbart - noe hypersoft etter dekkprodusentens anslag skal bli.

Pirelli regner med på sin side at neste års gummiblandinger vil medføre rundt to stopp i de fleste løp, noe de forøvrig har hatt prognoser på i år hvor det ikke har slått riktig ut.

– Vi har innsett, under de spesielle omstendigheten denne sesongen, at noen av 2017-gummiblandingene muligens har vært konservative. Uansett har ikke det fundamentale design-konseptet for dekke blitt forandret for neste år. Vi har beholdt egenskapene som sjåførene har satt pris på, som gjør at de kan kjøre hardt fra start til slutt i hvert stint. De nye dekkene skal nå bestå av raskere dekk som skal kunne føre til mer krevende og mer spektakulære racing i 2018, konstaterer Mario Isola, racingsjef i Pirelli, i en uttalelse på vegne av Formel 1.

Autosport har tatt en videre prat med Isola, og kan melde at hele skalaen skal være mykere neste år enn det vi har sett i år.

– Hypersoft-dekket er det mykeste dekket vi noen gang har laget til Formel 1, understreker Isola overfor Autosport.

Samtidig bekreftes det at intermediate og wet-dekkene beholder sine farger i henholdsvis grønt og blått.

Etter helgens finale skal teamene teste de nye dekkene på samme bane i Abu Dhabi, hvor vi blant annet onsdag ble kjent med at Robert Kubica er en del av Williams sin fører-lineup for testingen.

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS