Pirelli forenkler dekkbegrepene i Formel 1 fra neste sesong

Soft, medium og hard. Enklere skal det altså ikke bli.

Publisert

Selv om intensjonene har vært forståelige for å utvikle flere valgmuligheter av gummiblandinger, så nådde antall forskjellige dekktyper sitt klimaks i år med hele syv forskjellige gummiblandinger, i tillegg til to regntyper.

(Foto: Pirelli Motorsport)

Selv om intensjonene har vært forståelige for å utvikle flere valgmuligheter av gummiblandinger, så nådde antall forskjellige dekktyper sitt klimaks i år med hele syv forskjellige gummiblandinger, i tillegg til to regntyper.

Kjapt oppsummert: Hypersoft, ultrasoft, supersoft, soft, medium, hard og superhard - hvor sistnevnte ikke er blitt benyttet en eneste gang.

Etter en utvikling hvor Formel 1-bilene og banene åpenbart sliter mindre og mindre på dekkene, har Pirelli forsøkt tappert å skape større forskjeller, mer slitasje og i så måte litt mer uforutsigbarhet med tanke på dekkstrategier. Likevel har de fleste løpene i år inneholdt kun ett pitstop.

Det har da også variert fra bane til bane hvorvidt man kjører hypersoft eller soft som den mykeste gummiblandingen, og eksempelvis supersoft har vært valgt som både den hardeste og den mykeste på ulike løp i år.

Selv om Pirelli opprettholder oppskriften på de ulike typene, så skal begrepene nå forenkles fra neste år. Soft, medium og hard, med henholdsvis røde, gule og hvite dekksider.

– Dette har vært et tema i samtaler med teamene, FIA og Formel 1 en stund. Ideen bak denne forandringer er å gjøre alle dekkene enklere å forstå og forklare, spesielt i TV-sammenheng, selv om vi fortsatt velger ut spesifikke gummiblandinger for hvert løp, sier Mario Isola, bilsportsjef i Pirelli.

Selv om det da kun benyttes tre standardbegreper, skal Pirelli som alltid offentliggjøre i forkant hvilke av dagens faktiske gummiblandinger som vil benyttes - da underlagt de tre standardnavnene.

(Grafikk: Pirelli Motorsport)
Powered by Labrador CMS