Slik oppsummerer vi McLarens krevende samarbeid med Honda

Til sammen har McLaren Honda brutt i 1,5 sesong på grunn av tekniske problemer. Nå håper teamet på en æra av gode, gamle McLaren-tradisjoner.

Publisert

I fjor høst ble det kjent at McLaren og Honda skiller lag etter tre sesonger hvor ikke alt har gått på skinner, mildt sagt. Nå blir Honda leverandør for Toro Rosso, mens McLaren har signert en motoravtale med Renault, som ellers leverer motorer til sitt eget fabrikkteam, samt Red Bull Racing.

(Foto: Andrew Hone/McLaren)

I fjor høst ble det kjent at McLaren og Honda skiller lag etter tre sesonger hvor ikke alt har gått på skinner, mildt sagt. Nå blir Honda leverandør for Toro Rosso, mens McLaren har signert en motoravtale med Renault, som ellers leverer motorer til sitt eget fabrikkteam, samt Red Bull Racing.

– Med garasjen vi har, og alt som hører med, så ser vi ut som alle andre. Vi må ta et steg videre og være der i Australia hvor alle sier «ser du hva McLaren har gjort?»

– Det er slik McLaren alltid har vært, men mangelen på konkurransedyktighet har gjort at vi bare er blitt en del av mengden. Vi må tilbake å bli teamet som andre misunner, og nå føler jeg at vi er på vei, sier McLaren-sjef Zak Brown til Autosport om forventningene til sesongstarten om drøye to måneder.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Tre krevende år

Vi har gått McLaren Hondas resultater nøyere etter i sømmene, spesielt med tanke på hvor ofte de har brutt. Når har det vært tekniske problemer og når har kollisjoner sørget for at det legendariske Formel 1-teamet har havnet på bruttlisten?

(Foto: Red Bull Content Pool)

For det har gått nedeom og hjem for teamet etter at de etablerte samarbeidet med Honda på motorsiden i 2015. Den japanske fabrikanten har enn så lenge ikke klart å knekke motorkoden som Mercedes, Ferrari og Renault har klart. Det er heller ikke blitt noen pallplasser på McLaren-teamet i disse sesongene.

I 2014, første året med 1,6-liters V6 turbomotorer, kjørte McLaren med Mercedes-motor og scoret her 176 poeng i konstruktørmesterskapet. Fra og med den nye Honda-epoken i 2015 til og med 2017 scoret teamet til sammen 133 poeng, altså 43 poeng mindre enn de gjorde i hele 2014.

(Foto: Clive Rose/McLaren)

2016 ble et oppløftende år sammenliknet med 2015, hvor McLaren tok 76 poeng, med to femteplasser i Monaco og USA, signert Fernando Alonso, som de store høydepunktene.

LES OGSÅ: Alonso blir å finne i McLaren-teamet også neste år

LES OGSÅ: Skiller lag med Honda – McLaren-Renault på griden neste år

2015-sesongen

Hvordan har det ellers stått til med brutte løp? Vi tar for oss første sesongen, som også var den vanskeligste sesongen, med Honda-motor.

Av 19 løp brøt minst én McLaren-bil 10 ganger denne sesongen. Fire ganger skjedde det at begge bilene brøt, og kun i to av løpene brøt McLaren som følge av en kollisjon.

De åtte resterende gangene ble det altså tekniske problemer, og summa sumarum fullførte begge McLaren-bilene ni ganger. Så skal det understrekes at Fernando Alonso ble klassifisert i Italias Grand Prix, altså formelt sett ikke brutt, selv om han måtte kaste inn håndkledet etter 47 runder.

2016-sesongen

Så beveger vi oss over til 2016 hvor det gikk adskillig bedre for teamet. «Kun» 9 av 21 løp endte med en McLaren på bruttlisten, og det skjedde aldri at begge bilene brøt samme løp.

To ganger var krasj årsak til brutt, og i Østerrikes Grand Prix fullførte Fernando Alonso på papiret selv om han måtte bryte før slutt på grunn av motortrøbbel.

Den største prestasjonen team-messig var kanskje at begge bilene fullførte fem løp på rad, fra Malaysia til Brasil, og Jenson Button kunne avsluttet karrieren med en «decent» plassering i Abu Dhabi hadde det ikke vært for at forstillinga sa takk for seg og dermed brøt rekken på fem fullførte løp på rad av begge bilene.

2017-sesongen

2017 ble brått et tyngre år igjen etter at teamet viste god progresjon i 2016, men fjoråret ble til slutt ikke like tøft som jomfruåret med Honda-motorene. Likevel er 13 av 20 løp på bruttlista mye, og Monacos Grand Prix var eneste løpet hvor begge bilene brøt. Dette var riktig nok på grunn av kollisjon.

Utover det var det tre andre løp som McLaren måtte bryte på grunn av krasj, mens en McLaren måtte bryte 10 av løpene med tekniske problemer. To av løpene, Bahrain med Stoffel Vandoorne og Russland med Fernadno Alonso, kom ikke bilen en gang til start. I Canada måtte Alonso også gi seg før mål med ødelagt motor, men ble klassifisert fordi det var så få runder igjen før mål.

Dermed var det i praksis Aserbajdsjans Grand Prix hvor McLaren for første gang i 2017 kom seg helskinnet over mållinjen med begge bilene.

LES OGSÅ: McLaren åpner for å bygge egne motorer fra 2021

LES OGSÅ: Så mange grid-straffer har McLaren-gutta fått i år

Slik oppsummerer vi

Summerer vi opp så har McLaren altså vært oppført på bruttlista i 32 av 60 løp, altså mer enn halvparten. Fem av gangene har begge bilene brutt, altså har en McLaren-fører totalt vært 37 ganger på bruttlisten siden Australias Grand Prix 2015.

Åtte ganger har vært som følge av kollisjon, hvilket betyr at en McLaren-bil har brutt 29 ganger på grunn av tekniske problemer. Det i underkant av 1,5 sesong med brutte løp utenfor førerens ansvarsområde.

Derfor er det ikke rart at McLaren nå er mer optimistiske enn på lenge. Eller har Honda omsider knekt motorkoden, og det for første gang med Toro Rosso som kunde?

Powered by Labrador CMS