Nesten alle Formel 1-biler knuser sin egen fart fra i fjor

Svært interessante statistikker og analyser om man setter tallene fra fjorårets kvalifiseringer opp mot årets kvalifiseringer.

Publisert

Og vi har tatt for oss nettopp kvalifiseringene av totreårsaker: At det er her bilene viser sitt største fartspotensiale, samtidig som værforholdene i samtlige kvalifiseringer har vært så å si like som fjorårets værforhold i samme løp, i tillegg til at løpsrekkefølgen fram til Frankrike også har vært identisk mellom 2018 og 2019.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Og vi har tatt for oss nettopp kvalifiseringene av totreårsaker: At det er her bilene viser sitt største fartspotensiale, samtidig som værforholdene i samtlige kvalifiseringer har vært så å si like som fjorårets værforhold i samme løp, i tillegg til at løpsrekkefølgen fram til Frankrike også har vært identisk mellom 2018 og 2019.

Det største unntaket hva gjelder vær er kanskje i Frankrike denne helgen hvor det har vært ekstremt varmt i år sammenliknet med i fjor, samtidig som grepet i asfalten åpenbart har vært bedre enn i fjor. Sammen med Spanias Grand Prix er Frankrikes Grand Prix den eneste løpshelgen hvor samtlige team har forbedret sine beste kvalik-tider med fjoråret.

Går man tallene nøyere etter i sømmene, så viser det seg at spesielt tre team skiller seg kraftig ut på forbedring av fjorårets fart. Dette har vi målt ved å legge sammen tidsdifferansen i samtlige åtte løp hittil i sesongen.

For både Alfa Romeo (Sauber i fjor), McLaren og Toro Rosso har kjørt ned sine kvalifiseringstider med mer enn 10 sekunder til sammen hver. Mest økning har Alfa Romeo som totalt sett har levert 11,488 sekunder raskere kjøring i år, noe som tilsvarer et gjennomsnitt på mer enn 1,4 sekunder per kvalifisering.

Som et direkte motsvar til dette, så finner vi Williams, som er det eneste teamet som leverer svakere resultater i år. De har totalt sett vært 2,665 sekunder tregere til sammen i år sammenliknet med i fjor, noe som gir et snitt på 0,3 sekunder tregere kvaliktid per løp av sin beste bil.

Ferrari og Red Bull er teamene med jevnest progresjon, for å sette dette opp mot den enorme forbedringen som de tre førstnevnte teamene har gjort. Til sammen har de kjørt ned tidene sine med drøye 2,5 sekund på åtte kvalifiseringer (se tabell nederst), med et snitt på litt over 0,3 sekunder per løp.

Mercedes har jo vist seg kanskje enda sterkere på fart i år enn i fjor, noe beregningene også viser. Et gjennomsnitt på 0,7 sekunder bedre kvaliktider per løp gir en total forbedring på 5,826 sekunder så langt i år.

Størst progresjon de to siste løpene har imidlertid McLaren vist, ved å forbedre seg med over fire sekunder til sammen på to løp, nesten halvparten av hva de har forbedret seg i år. Jafset kom denne helgen under Frankrikes Grand Prix, der det skilte 3,5 sekund mellom bestetidene fra 2018 og 2019.

Som nevnt er nok Frankrikes Grand Prix av det ekstreme denne sesongen. Om vi legger sammen forbedringene fra samtlige team, så kjørte de ned tidene sine med 17 sekunder, eller et snitt på 1,7 sekunder raskere kvaliktid per team.

Tall kan leses og tolkes på alle mulige måter. I tabellen under kan du se alle utregningene basert på tidsdifferansen mellom beste kvalifiseringstid per team fra hver enkelt bane i 2018 og 2019.

Powered by Labrador CMS