Utviklingen av «haloen» så å si ferdigstilt for 2018

FIA har nå testet hvordan det er å komme seg ut av cockpiten opp-ned med denne cockpitbeskyttelsen, og anser utviklingen av dette «halo-systemet» som så å si ferdigstilt.

Publisert

Krasjen til Fernando Alonso under sesongpremieren for et snaut år siden skapte nye diskusjoner rundt hodebeskyttelse i Formel 1. De fleste «hard core» supporterne holder fast ved at åpen cockpit er en del av F1-sporten og risikoen som hører med, til tross for at diskusjonene først dukket opp for fullt etter Jules Bianchis tragiske krasj i Japans Grand Prix, som endte med at han døde etter ni måneder i koma.

Krasjen til Fernando Alonso under sesongpremieren for et snaut år siden skapte nye diskusjoner rundt hodebeskyttelse i Formel 1. De fleste «hard core» supporterne holder fast ved at åpen cockpit er en del av F1-sporten og risikoen som hører med, til tross for at diskusjonene først dukket opp for fullt etter Jules Bianchis tragiske krasj i Japans Grand Prix, som endte med at han døde etter ni måneder i koma.

Det siste året har vi vært vitne til både en velteburliknende innretning, kalt «halo» - først utviklet av Ferrari, samt en vindskjerm utviklet av Red Bull. Sistnevnte ble forkastet, og siden er det «halo» som er blitt testet.

FIA tok utgangspunkt i krasjen til Alonso i Australia i fjor, for å se hvorvidt man kan komme seg ut av en cockpit som ligger opp-ned. FIAs sikkerhetssjef Laurent Mekies forklarer følgende til Autosport:

– Vi så hvordan bilen landet og hovedspørsmålet er hva som skjer hvis sjåføren trenger å komme seg ut. Vi satte person opp-ned i et chassis med haloen på, inn i et slags worst case-scenario, hvor vi ba ham krabbe ut i eksakt samme posisjon som Alonso.

– I det tilfellet følte vi at haloen ga nok pusterom. Vi viste dette til førerne, men de var ikke imponert over tiden han brukte på å komme seg ut. Samtidig var sjåførene klare på at de ville prøve dette før haloen lanseres, slik at de kan få øvd på dette selv, sier Mekies til Autosport.

Alt tyder i alle fall på at det nå ligger an til nettopp en halo fra 2018-sesongen, altså om et år. Mekies sier at det nå egentlig er opp til F1-sjefene.

– Vi har i bunn og grunn avsluttet halo-prosjektet. Dette har vært ett av våre største og mest intense research-prosjekter, sier Mekies.

Autosport.com: Les mer om Halo-prosjektet her!

Powered by Labrador CMS