DEL
Skjermbilde: Sky Sport
Skjermbilde: Sky Sport

FIA har nå testet hvordan det er å komme seg ut av cockpiten opp-ned med denne cockpitbeskyttelsen, og anser utviklingen av dette «halo-systemet» som så å si ferdigstilt.

Krasjen til Fernando Alonso under sesongpremieren for et snaut år siden skapte nye diskusjoner rundt hodebeskyttelse i Formel 1. De fleste «hard core» supporterne holder fast ved at åpen cockpit er en del av F1-sporten og risikoen som hører med, til tross for at diskusjonene først dukket opp for fullt etter Jules Bianchis tragiske krasj i Japans Grand Prix, som endte med at han døde etter ni måneder i koma.

Det siste året har vi vært vitne til både en velteburliknende innretning, kalt «halo» – først utviklet av Ferrari, samt en vindskjerm utviklet av Red Bull. Sistnevnte ble forkastet, og siden er det «halo» som er blitt testet.

FIA tok utgangspunkt i krasjen til Alonso i Australia i fjor, for å se hvorvidt man kan komme seg ut av en cockpit som ligger opp-ned. FIAs sikkerhetssjef Laurent Mekies forklarer følgende til Autosport:

– Vi så hvordan bilen landet og hovedspørsmålet er hva som skjer hvis sjåføren trenger å komme seg ut. Vi satte person opp-ned i et chassis med haloen på, inn i et slags worst case-scenario, hvor vi ba ham krabbe ut i eksakt samme posisjon som Alonso.

– I det tilfellet følte vi at haloen ga nok pusterom. Vi viste dette til førerne, men de var ikke imponert over tiden han brukte på å komme seg ut. Samtidig var sjåførene klare på at de ville prøve dette før haloen lanseres, slik at de kan få øvd på dette selv, sier Mekies til Autosport.

- ANNONSE -

Alt tyder i alle fall på at det nå ligger an til nettopp en halo fra 2018-sesongen, altså om et år. Mekies sier at det nå egentlig er opp til F1-sjefene.

– Vi har i bunn og grunn avsluttet halo-prosjektet. Dette har vært ett av våre største og mest intense research-prosjekter, sier Mekies.

Autosport.com: Les mer om Halo-prosjektet her!