Nå blir «hockeypuckene» tatt i bruk for første gang i år

Det vil si, hvis noen i det hele tatt gidder å bruke dem under løpet.

Publisert

Pirellis dekk for denne Formel 1-sesongen har vist seg å ha en langtlevende holdbarhet, kanskje til det kjedsommelige. I Russlands Grand Prix kunne vi se at ultra-soft-dekkene, gummiblandingen som var ment til å bli nærmest rene kvalifiseringsdekk med et svært lite vindu for optimalt grep, vare opp til 40 runder av løpets 52 runder.

Foto: Red Bull Content Pool

Pirellis dekk for denne Formel 1-sesongen har vist seg å ha en langtlevende holdbarhet, kanskje til det kjedsommelige. I Russlands Grand Prix kunne vi se at ultra-soft-dekkene, gummiblandingen som var ment til å bli nærmest rene kvalifiseringsdekk med et svært lite vindu for optimalt grep, vare opp til 40 runder av løpets 52 runder.

LES OGSÅ: Over åtte milliarder kroner deles ut til Formel 1-teamene

– Dette er meningsløst. Ultra-soft-dekket bør vare i maks 10 runder, sa Viasats ekspertkommentator Thomas Schie under Russlands Grand Prix.

Sendeplan for Spanias Grand Prix:

Sponset av Viasat

12. mai
09:55: Fritrening 1
13:55: Fritrening 2
13. mai:
10:55: Fritrening 3
13:40: Kvalifisering
14. mai:
13:15: Race

I Spania er gummiblandingene nå snudd på. Soft-dekkene er derfor nå de mykeste, mens den hardeste gummiblandingen - med oransje dekksider - nå blir tatt i bruk for første gang i år.

LES OGSÅ: Haloen skrinlegges når F1-bilene skal få cockpit-beskyttelse

Det vil si, det er opp til førerne om de går for den hardeste under løp. I Barcelona er det obligatorisk å benytte seg av soft-dekket, ifølge Pirelli, mens førerne selv kan velge om enten medium eller hard skal benyttes, hvis ikke alle tre benyttes. Minst to gummiblandinger må uansett benyttes.

Vær og temperatur har en viktig finger med i spillet når det kommer til slitasjen og holdbarheten på dekkene, men Red Bulls Daniel Ricciardo er heller bekymret for at dekkene blir for harde om det ikke blir varmt nok. Enn så lenge ligger det an til drøye 20 varmegrader og sol, hvilket er relativt likt fra i fjor.

– Jeg er nå ikke sikker på om det hjelper oss eller ikke, men jeg tror ikke det blir bra for noen av oss. Dekkene har allerede vært harde nok, så den hardeste gummiblandingen er altfor hard. Forhåpentligvis, for Barcelona sin skyld, så blir det varmt slik at dekkene kan fungere. Er det for kaldt vil det bli problemer for alle, sier Daniel Ricciardo.

LES OGSÅ: Tar til tårene når han får prøve en Formel 1-bil for første gang

Dekkutvelgelsen har vært annerledes i år enn tidligere. Grunnet nyutviklede dekk med nye dimensjoner, har Pirelli selv bestemt et standardantall for settene for de fem første løpene, og Spania er årets femte Grand Prix-løp. Settene har vært like for alle, og har bestått av syv sett med den mykeste blandingen, fire sett med den midtre, og to sett med den hardeste.

Fra og med Monacos Grand Prix kan førerne selv velge ut hvor mange sett de ønsker av hver av de tre valgte gummiblandingene som Pirelli bestemmer for hvert løp. I de trange gatene ved rivieraen er det «back to basic» med ultra-soft, super-soft og soft.

Powered by Labrador CMS