McLaren-topp frykter Honda har ødelagt varemerket deres


DEL
Foto: McLaren-Honda F1 Team

Foto: McLaren-Honda F1 Team

En lukrativ Honda-avtale til tross – Zak Brown legger ikke skjul på at McLaren-teamet begynner å tape mye penger på at resultatene uteblir.

Bristepunktet er for lengst nådd mellom McLaren og Honda hva gjelder motorkatastrofen som det tradisjonsrike Formel 1-teamet har vært offer for siden 2015. Dette året har vært McLarens verste motorår hva gjelder både fart og holdbarhet, og verken Fernando Alonso eller Stoffel Vandoorne har scoret så mye som ett poeng hittil i år.

Spanjolen var farlig nær årets første Formel 1-poeng i Canada sist helg, da motoren på sedvanlig vis takket for seg etter 66 runder.

LES OGSÅ: Hevder Alonso vil forlate McLaren etter problemene
LES OGSÅ: Her koser Fernando Alonso seg i over 350 kilometer i timen

Før forrige helgs GP-løp i Nord-Amerika sa også Alonso at september kan bli en avgjørende måned for hans skjebne i teamet.

- ANNONSE -

Foto: GEPA Pictures/Red Bull Content Pool Foto: GEPA Pictures/Red Bull Content Pool

– Vi må begynne å vinne. Hvis vi får til å vinne, før september eller noe i den duren, så vil jeg ta en avgjørelse om å bli, sa Alonso, hvilket ble tolket dithen at sjansene er svært store for at spanjolen bestemmer før sesongen er over om å forlate teamet før 2018.

Han fikk riktignok et ekstra spørsmål for å spesifisere hva han mener med denne uttalelsen.

– Du vet aldri, du kan ikke være 100 prosent sikker nå i juni om en avgjørelse for neste år, så jeg har ikke vurdert noe som helst, sier 35-åringen ifølge Autosport.

LES OGSÅ: Hamilton tangerte Senna – rørt til tårer etter gest fra familien

Alonsos uttalelser er én ting, men nå begynner også toppledelsen å slite med å holde igjen for irritasjonen rundt katastrofesesongen som munner ut de store motorproblemene fra Honda, som også er en svært viktig samarbeidspartner for McLaren rent økonomisk.

– Nå tror jeg dette kun dreier seg om business. Uansett hvor fin Honda-kontrakten her, og jeg er sikker på at mange team gjerne skulle hatt et slikt kontraktsforhold, så taper du altfor mye penger i pengepremier til syvende og sist, noe som ikke er noe problem å håndtere, sier McLaren-sjefen Zak Brown ifølge nettstedet crash.net.

Foto: McLaren-Honda F1 Team Foto: McLaren-Honda F1 Team

Her kommer det fram at Brown nå aktivt jobber med å få inn en klar hovedsponor til McLaren 2018, men han legger ikke skjul på at Honda-utfordringene har satt sitt preg på McLarens omdømme.

– Vi har mistet sponsorer til andre team, sier han klart.

- ANNONSE -

Foto: McLaren-Honda F1 Team Foto: McLaren-Honda F1 Team

– Du har to måter å miste sponsorene på. Du har sponsorene som forlater selve sporten, noen ganger kan det enten være deg, sporten eller omstendighetene, men når et sponsor forlater et team til fordel for et annet, så betyr det at de er fornøyde med sporten, men ikke med teamet. Antakeligvis har vi hatt enda flere av disse de siste par årene enn vi til sammen, muligens ikke statistisk sett, har hatt det siste tiåret, fortsetter Brown.

Det spekuleres nå knallhardt i om forholdet mellom McLaren og Honda tar slutt, hvis det ikke allerede har tatt slutt. I alle fall slik vi skal tolke Sky Sports sin Formel 1-redaksjon.

LES OGSÅ: Ny svenske prøver seg i Formel 1-sirkuset denne sommeren

Tror McLaren allerede har brutt med Honda

Den tidligere tekniske sjefen til Toyota, Mike Gascoyne, fortalte i studioet til Sky Sports hvordan han tolker det dithen at McLaren og Honda allerede har brutt, selv om dette ikke har kommet fram i offentligheten riktig enda.

– Retorikken har vært på et kritisk punkt de siste par løpene, og det høres allerede ut som en avgjørelse er tatt hvor de nå grubler på hvordan dette skal håndteres i offentligheten, sa Gascoyne i F1-studioet til Sky Sports etter Canadas Grand Prix.

Han legger også til at Mercedes også er eneste riktige alternativet for McLaren, da verken Renault- eller Ferrari-motoren skal passe en McLaren på samme måte som Mercedes-motoren kan erstatte Honda-motoren.

– Mercedes har utvilsomt den beste motoren. Samtidig vil overgangen være lettere rent teknisk, da Ferrari og Renault har en helt annen intern layout på motoren som ikke passer like godt som en Mercedes-motor for McLaren-bilen, konstaterer Toyotas tidligere tekniske leder.