McLaren åpner for å bygge egne motorer fra 2021


DEL
Fernando Alonoso under Storbritannias Grand Prix. (Foto: Sutton/McLaren)

Ny tradisjon kan åpne seg for det tradisjonsrike teamet.

Åpenbart ser forslaget til det nye motoreglementet i 2021 til å virke forlokkende for potensielle aktører i Formel 1. Vi har allerede skrevet om Porsche som ønsker å gå inn som motorleverandør, og nå uttaler McLaren at de vurderer å bygge egne motorer fra og med denne sesongen.

Dette kommer da i kjølvannet av en usikker motor-fremtid for den britiske bilfabrikanten, som har hatt sitt å stri med sammen med Honda de siste tre sesongene, og i tillegg til at det er uvisst om det blir Honda eller Renault i framtiden for skrivende stund.

10 andre leverandører

Uansett, ifølge Autosport åpner nå McLaren for å gå egne veier på motorsiden.

– Vi er interessert i å se hva det nye motorreglementet blir i 2021, og hvorvidt vi da skal vurdere å bygge vår egen motor, eller om andre vil komme inn under de nye reglene. Akkurat nå må vi fokusere på de tre neste årene, og så fort vi har funnet ut av det, så skal vi ta en titt, sier McLaren-sjef Zak Brown til motorsport-mediet.

McLaren-sjef Zak Brown. (Foto: Steven Tee/McLaren)

Ifølge Statsf1.com står McLaren oppført med hele 10 ulike samarbeid med motorleverandører gjennom historien, eller i praksis ni de har brukt, men McLaren forbindet først og fremst med Mercedes-, Honda-, TAG Porsche- og Ford Cosworth-motorer. Førstnevnte var den mest suksessfulle æraen med 78 seire og 231 pallplasser på 351 løp.

- ANNONSE -

Aldri bygget motor før

kan det altså være mulig at de blir et 100 prosent fullverdig fabrikkteam med egen motor, selv om de i dag har en form for enerett med Honda med tanke på det svært tette samarbeidet de har re-etablert over tre år siden forrige æra på slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet.

– Å bygge vår egen motor er ikke noe vi har gjort vår, så det vil kreve en del forberedelser og ikke minst en større økonomisk investering. Vi vurderer det, men må også ha en forståelse for plattformen, regelverket og ikke minst hva det vil koste, sier Brown videre.

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar