Lite nytt fra Ferrari – mye nytt fra McLaren Honda


DEL

Men begge har de litt å revansjere fra fjorårssesongen.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at verken McLaren eller Ferrari hadde et spesielt godt 2016-år. Ferrari vant ikke et eneste og tapte også til Red Bull i duellen om konstruktør-mesterskapet bak Red Bull. Fjoråret var riktig nok et framskritt for McLaren, ettersom de har slitt voldsomt etter at Honda ble deres motorleverandør fra 2015-sesongen.

Torsdag var det duket for ny lansering, og det er kanskje britene folk flest sperret opp øynene for.

Først og fremst med ny livery. «Orange is the new black», skrev F1-bloggen WTF1, med henvisning til en amerikanske Netflix-serien, for i år går McLaren for en oransje-svart-livery, framfor den pur svarte de har kjørt de siste sesongene.

– Dette syns jeg er et vakkert stykke kunst, sa team-direktør Zak Brown, etter at teamet en stund har hintet om en oransje vri på teamets profil denne sesongen.

LES OGSÅ: Tror Honda kan ta igjen forspranget til de raskeste konkurrentene

- ANNONSE -

Stor utvikling på motoren

Og som om ikke bilen nå blir mer iøyenfallende (smak og behag om man liker det eller ikke…), så lover McLaren nå at det også skjer ting på motorfronten.

Som følge av at det omdiskuterte token-systemet nå er fjernet, så har det gitt McLaren og Honda større muligheter til radikale endringer på motoren, etter at de feilet så til de grader sammenliknet med de andre motorleverandørene for to år siden.

– Vi har utviklet hver eneste bit i motoren som tidligere hadde begrensninger. Det har vært deler av motoren vi har ønsket å modifisere fra den originale motoren, for å få ut mer krefter, og bilen har vært dramatisk forandret så vi har ønsket å redesigne motoren, sier Hondas utviklingssjef på F1-motorer, Yusuke Hasegawa.

Foto: Scuderia Ferrari Foto: Scuderia Ferrari

LES OGSÅ: Renault lanserer ny farkost med store ambisjoner i år

Hai-finne og T-vinge

Så var det denne Ferrarien da. Livery-messig var det ikke mye nyttspore, men med nytt reglement som påvirker aerodynamikken har selvfølgelig italienerne også signfikante endringer på chassiset.

Ferrari går for en aggressiv hai-finne over motoren, i motsetning til hovedrival Mercedes, men vi kan likevel spore to små vinger som minner litt om T-vingen til den tyske rivalen. Samtidig legger vi også merke til høyere plasserte sidepods til intercooleren, hvor luftinntaket er vesentlig smalere enn konkurrentenes.

LES OGSÅ: Nok en gang skiller Mercedes-teamet seg ut fra de andre
LES OGSÅ: Skal Sauber reise kjerringa i år med denne doningen?

Autosport: Her kan du lese mer om lanseringene til McLaren og Ferrari!