Liberty Media – F1-sportens store garasjeportåpner


DEL
(Foto: Steve Etherington)

De som har fulgt årets Formel 1-sesong har sikkert lagt merke til en del godt synlige, og andre mer kryptiske hendelser i forbindelse med løpshelgene.

I januar i år fullførte amerikanske Liberty Media Corporation oppkjøpet av Formula One Group – selskapene som kontrollerer Formel 1. Med det investerte de i det som godt kan karakteriseres som verdens dyreste garasjeport-åpner. En ny og etterlengtet energi har entret Formel 1 og bragt med seg en åpenhet og enorm lyst til å eksponere sporten til både faste og nye tilhengere, der den under forrige eierskap var kjent for å være mer lukket og eksklusiv.

Den nye Formel 1-sjefen Chase Carey og Liberty Media har nesten gjort mer enn fansen kunne turt å håpe på for å eksponere sporten deres. Tiltakene vitner om ett ønske om å bringe publikum enda nærmere det som skjer og hviske ut skillet som tidligere fantes der. Her følger ett nærmere blikk, blant annet etter inspirasjon fra F1 Fanatic, på noen av grepene som gjør at Liberty Media fortjener all den rosen de kan få.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Mer åpenhet på sosiale medier

Allerede fra den første offisielle økten i 2017 under Liberty Medias kontroll fikk teamene lov til å begynne å legge ut hva de de holdt på med rundt løp og trening i sosiale medier.

I tillegg til at teamene gir av seg selv som aldri før, har også administrasjonen i F1 trappet opp eksponeringen i sosiale medier. Resultatet har gitt en kraftig økning i popularitet. Under Spanias Grand Prix i år hevdes det at 137 millioner innlegg og 11.9 millioner videovisninger på Facebook, Twitter og Instagram dreide seg om Formel 1. Tidligere og flere annonseringer av det som foregår under en løpshelg er også med på å styrke forholdet til fansen.

TV-kameraene

Foruten tiltakene med kameraplassering på bilene for å gi publikum førerens opplevelse og perspektiv, har også endringer blitt gjort i forhold til kringkastingen av Formel 1.

- ANNONSE -

Lavere kameravinkler er innført for å gi en enda bedre illustrering av hastigheten bilene holder. I tillegg har det også blitt eksperimentert med splitt-skjerm og andre etterlengtede trekk.

– Meget bra jobbet, Jenson, sa David Coulthard til sin tidligere konkurrent og nå reporterkollega Jenson Button. (Skjermdump: Viasat)

En startplate for alle

Der startplate-området tidligere var forbeholdt kjøring og eksklusive gjester er Liberty Media sitt syn annerledes. De sørger for mer interaksjon med førerne ute i det fri. Intervjuer etter kvalifisering gjennomføres gjerne utendørs – med nærhet til fansen. Dessuten er det lettere for teamene å invitere gjester på området nå enn tidligere. Noen deltar sågar i intervju-sekvensene, som for eksempel Jenson Button under Storbritannias Grand Prix – hvor han etter Parc Fermés vurdering gjennomførte en solid reporterjobb.

(Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1)

Større nummer

Som følge av det nye eierskapet er nummere på fronten av bilene blitt større.

Dette er en av mange etterlengtede tiltak som gjør det lettere for de som følger med å identifisere førerne. I tillegg vises de tre første bokstavene fra førernes etternavn på flere av bilene.

To-seteren

McLaren var de første til å tilby disse turene for tjue år siden. Andre lag har fulgt etter, og i IndyCar-serien har dette lenge vært en del av aktivitetene fansen kan få glede av. Nå har F1 innført sin egen to-seters kjøretur og gir dermed fansen muligheten for en helt spesiell opplevelse.

Alonso ringer Button

Monacos Grand Prix huskes blant annet for Jenson Buttons comeback i Fernadno Alonsos fravær på grunn av Indy500-stuntet. På vei ut fra pitboksen ser vi direkte på TV at de har koblet opp Alonso på intercomen til Button, med både lykkeønskninger og anmodninger om ikke å ødelegge bilen hans. Button i sitt nøtteskall svarer at han skal tisse i cockpiten til Alonso. Alt dette vist direkte på TV for millioner av seere like før løpsstart.

Investering i F1-ingeniører

Lenge var det slik at det tekniske reglementet i sporten ble formet av spontane forandringer uten det helhetlige bilde i tankene, og dermed endte man opp med tiltak som motsa hverandre. Den nye sportsdirektøren i F1, Ross Brawn, akter å investere mer tid og ekspertise på området og er allerede i gang med å ansette flere tidligere F1-ingeniører for å kvalitetssikre framtidige regler.

Fernando Alonso chiller’n etter et vellykket løp i Ungarn. (Foto: Andrew Hone/McLaren)

Fernando tar ferie

Et annet symbol på Formel 1 sin nye æra ble skapt etter løpet i Ungarn, da førerne nettopp var ferdige med første halvdel av sesongen og kunne se fram mot sommerferie. I pit-lane hadde noen plassert ut en strandstol, og samtidig gitt publikum og alle involvert i F1 ønske om en god ferie uttrykt gjennom en stor plakat liggende på bakken. Det ble ingen pallplass for Fernando Alonso, men den spanske dobbelt-verdensmesteren tok likegodt plass i stolen (som seg hør og bør…), rett foran pressen – med solbriller trukket ned foran øynene. Bildet gikk verden rundt og Liberty Media kan gi seg selv en fortjent klapp på skuldra for et fantastisk PR-stunt.

Mer åpne kort

Strategi-gruppen som ble startet av forrige eier Bernie Ecclestone og var et kontroversielt tiltak som hindret de mindre lagene å få ett ord med i laget i forslag til endringer innad sporten. Liberty Media har endret på dette og Ross Brawn har gitt representanter fra teamene lov til å være med på møter og få innsyn i alt det hemmelige som tidligere omringet dem.

Fan-festival

Spanias Grand Prix markerte en ny begynnelse for hvordan F1 involverer fansen gjennom løpshelger. Fan-festivalen tilbyr blant annet sjansen til å kjøre i løpssimulator. De nye eierne lanserte også en egen tv-kanal for de som befinner seg på løpet, der man sender live-intervjuer, diskusjon med eksperter og innslag med tidligere førere.

- ANNONSE -

Aldri å galt at det ikke er godt for noe

Det første og kanskje fremste symbolet på den nye, mer åpne æraen i Formel 1 ble den unge franske Ferrari-tilhengeren som under Spanias Grand Prix fikk møte Kimi Räikkönen etter å ha blitt fanget opp av kameraet tidligere på dagen, gråtende på tribunen der han så helten sin måtte bryte løpet.

Mick Schumachers oppvisning i farens bil

Skiulykken til Michael Schumacher – Formel 1-historiens største ikon – kom som et sjokk for noen år siden, og ut ifra det lille av informasjon som har kommet ut i ettertid må man dessverre anta at det står svært dårlig til med mannen med flest sammenlagtseire i VM.

To rørende øyeblikk i så måte oppsto derfor i Belgia i slutten av august. Hamilton suste inn til kval-seier og tangerte rekorden til den tyske legenden med 68 pole positions. Gratulasjoner fra Schumacher-familien ble overrakt rett etter økten gjennom sportsdirektør Brawn og man kunne se en tydelig preget Hamilton ta imot hyllesten.

Før løpet i Belgia fikk dessuten Michaels sønn, Mick, muligheten til å kjøre en parade-runde i den samme Benetton-bilen som faren vant sitt første løp i på Spa-Francorchamps-banen tilbake i 1994.

Pitboks for Lynet McQueen

To andre situasjoner som ga Liberty Media flere stjerner i boka oppsto under henholdsvis Storbritannias og Italias Grand Prix. På Silverstone, i forbindelse med Disney-filmen ´Biler´, hadde utgaver i fullskala-størrelse av filmens hovedkarakterer blitt plassert i den ytterste garasjen i pit-lane, rett ved siden av teamene.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Førerne tok TV-regien

Kvalifiseringen på Monza i september ble en våt affære med stadige utsettelser. Men de som fulgte hele sendingen kunne se smil og godt humør blant teamene, til tross for at førerne måtte vente lenge på å gjøre det de var kommet for. Isteden fikk de bevege seg rundt i pit-lane med tv-kameraer. Kimi Räikkönen smilte. Da kvalifiseringen endelig kom i gang var den også verdt ventingen, med en uventet oppstilling før løpet. På podiet etter løpet fikk også førerne teste sine ferdigheter som kameramenn.

Det er ingen tvil om at disse tiltakene fra Liberty Medias er høyst velkomne og tilfører sporten noe man ikke har sett på lenge – om i det hele tatt noensinne.

Hvis alt dette vitner om tiltak som er kommet for å bli er det bare å finne fram sin egen strandstol, lene seg tilbake og glede seg til fortsettelsen.

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar