Kimi tok sin 100. pallplass - men han måtte kapitulere for Mercedes-strategien

«Alle» håpet på Kimi Räikkönens første seier siden Australia 2013. Men dekkspising og gjennomarbeidet teamstrategi fra Mercedes tok knekken på finnen.

Publisert

Kimi Räikkönen hadde en gylden mulighet til å ta sin første løpseier siden Australia i 2013 og Ferrari hadde muligheten til sin første seier på hjemmebane siden 2010. Etter en glimrende kvalifisering lørdag som resulterte i pole position og tidenes raskeste Formel 1-runde, så finnen lenge ut til å klare det.

Lewis Hamilton. (Foto: Steve Etherington)

Kimi Räikkönen hadde en gylden mulighet til å ta sin første løpseier siden Australia i 2013 og Ferrari hadde muligheten til sin første seier på hjemmebane siden 2010. Etter en glimrende kvalifisering lørdag som resulterte i pole position og tidenes raskeste Formel 1-runde, så finnen lenge ut til å klare det.

Mot slutten av løpet måtte dog Ferrari-føreren på utslitte dekk gi tapt, og dermed ble det kun andreplass. Britens Mercedes-kollega Valtteri Bottas ble nummer tre.

Som så mange andre ganger denne sesongen ble løpet et tett oppgjør mellom Ferrari og Mercedes. Et sammenstøt på første runde med Lewis Hamilton i kamp om andreplass bak Räikkönen, tvang Sebastian Vettel inn til depotstopp for å fikse på bilen og tyskeren ble tvunget til å bruke resten av løpet på å kjøre seg oppover i feltet istedenfor å kjempe om seieren.

Italias Grand Prix ble definert av begivenhetene som utspilte seg i forkant av halvkjørt løp. Räikkönen gikk inn for dekkskift, mens Hamilton fortsatte flere runder ute i et forsøk på å komme ut foran finnen etter sitt forestående dekkskift.

Taktikken feilet ved at Räikkönen raskt fikk opp tempo på nye dekk. Derfor benyttet Mercedes seg heller av tydelig stallordre overfor Valtteri Bottas som ikke hadde skiftet dekk ennå og lå i ledelsen på dette tidspunktet – til å bremse Räikkönen som fulgte bak. Dermed fikk Hamilton muligheten til å tette luken opp – noe han lykkes med.

Når Bottas etterhvert gikk inn til sitt dekkskift ble resten av løpet en kamp om seieren innenfor ett sekund mellom Räikkönen og Hamilton – slik avstanden også hadde vært fra start av løpet og fram til Räikkönens dekkskift. På nyere dekk enn finnen klarte til slutt Hamilton å trekke det lengste strået.

Som følge av en tidsstraff til Red Bulls Max Verstappen ble Sebastian Vettel til slutt nummer fire. Men avstanden opp til Hamilton i VM-sammendraget er større enn den var før søndagen. Den er nå på 30 poeng.

Romain Grosjean i Haas ble nummer seks, etterfulgt av de to Racing Point Force India-førerne Esteban Ocon og Sergio Perez på syvende og åttende plass. Carlos Sainz i Renault ble nummer ni, mens Lance Stroll i Williams tok tiende-plassen.

Daniel Ricciardo i Red Bull, Fernando Alonso i McLaren, og Brendan Hartley i Toro Rosso måtte bryte løpet.   

Powered by Labrador CMS