Katastrofesesongen fortsetter i F1-sirkuset for Ferrari etter nok en strategisk blemme

Intet nytt at Lewis Hamilton tar en pole position. Og i 2019 er det heller intet nytt at Ferrari fortsetter å miste grepet.

Publisert

Mercedes viste seg sterke, nok en gang, og sikret nok en «front row lockout». Men denne gang var det Lewis Hamilton som tok sin første pole position siden sesonåpningen i Australia, etter at det har vært lagkompis Valtteri Bottas som har vært best på kvalifiseringen de siste tre løpene.

Charles Leclerc. (Foto: Ferrari Media)

Mercedes viste seg sterke, nok en gang, og sikret nok en «front row lockout». Men denne gang var det Lewis Hamilton som tok sin første pole position siden sesonåpningen i Australia, etter at det har vært lagkompis Valtteri Bottas som har vært best på kvalifiseringen de siste tre løpene.

Bottas måtte nøye seg med å være 86 tusendeler bak den femdoble verdensmesteren, mens Max Verstappen la seg inn på en tredjeplass, fire tideler bak bestetiden og den nye uoffisielle banerekorden som lyder 1:10,166.

– Alle drømmer om å kjøre her. Og det er fortsatt en drøm å være her og kjøre, sa Hamilton rørt og fornøyd, og på sedvanligvis takket fansen og teamet både i pitboksen og hjemme i England.

Sendte ut egen lagkompis

Sebastian Vettel fortsetter å se at Mercedes-rivalene seiler ifra. Han klarte med nød å neppe å komme seg videre fra Q1 etter at han la på en 16. tid før det gjenstod halvannet minutt av omgangen mens han fortsatt stod i pit.

Vettel satte like gjerne en knalltid i Q1, men samtidig sendte dette lagkamerat Charles Leclerc ut av kvalifiseringen ved at monegaskeren på hjemmebane ble skjøvet ned til en 16. plass uten at han selv rakk å sette en ny runde.

Til Sky Sports sier Charles Leclerc at han fikk beskjed fra teamet om at det ikke var nødvendig å ta en ny runde i Q1 for å sikre plassen til Q2. TV-bildene viste også uoverenstemmelser vedrørende veiing av bilen, og det ble tidlig spekulert i at tidsbruken her kunne være avgjørende for at Leclerc ikke rakk å sette en ny runde.

Fikk ikke svar fra teamet

Selv avkrefter Leclerc at vektsituasjonen spilte noen rolle i det som endte med en total fiasko, der det i Monacos gater attpåtil er såpass vanskelig å klatre i feltet at Leclerc trenger en god strategi for å klatre fra sin 16. startposisjon.

Og at det faktisk dreier seg om en ren teamtabbe.

(Foto: Scuderia Ferrari Press Office)

– Jeg spurte om vi var sikre for Q2, og de fortalte meg «jeg tror vi er det». Jeg spurte om vi ikke skulle ut igjen, men jeg fikk ikke noe ordentlig svar. Jeg har ikke blitt forklart noen detaljer. Så denne er vanskelig å svelge, sier Leclerc svært skuffet ifølge Sky Sports.

Vil ta store sjanser

Ferraris unge stjerneskudd denne sesongen, som blant mange fans er blitt oppfattet som særdeles urettferdig behandlet av sitt eget team når det kommer til strategier og avgjørelser til hans ulempe, kommer nå til å danse regndansen for morgendagens klassiske Grand Prix-løp i fyrstedømmet ved den franske rivieraen.

– Forhåpentligvis vil det regne slik at det blir mer lotteri. Er det tørt, så blir det kjedelig. Jeg er også redd jeg må ta store risikoer, som også til og med risiko til å krasje. Vi må være ekstreme i forbikjøringene, for det er mer eller mindre umulig å kjøre forbi her, sier monegaskeren.

Powered by Labrador CMS