DEL

Når alt kommer til alt, tyder ting på at Mercedes ikke skal få det like lett i år.

Men – vi vet heller ikke hvor mye spill det er for galleriet at Mercedes ikke på langt nær har dominert testene på samme måte som dem har gjort i konkurranse siden den nye motor-æraen så dagens lys i 2014.

Gang på gang har vi vært vitne til at Ferrari har vært lynraske på testene sine, der både Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen har vært helt i tetsjiktet, uansett gummiblanding. Fredag avsluttet finnen med å runde 1:18, helt ned i 1:18.634 (se video fra Viasat øverst i saken), åtte tideler raskere enn Red Bull-yndlingen Max Verstappen. Begge satte sine tider med super-soft.

– Følelsen med bilen er god, og det er det aller viktigste. Vi har vært stabile for så å si alle testdagene, og det er også et tegn på den fantastiske jobben som teamet har gjort gjennom denne vinteren. Vi starter med et bedre grunnlag enn i fjor, men det er fremdeles altfor tidlig å si hvor rask denne bilen er sammenliknet med de andre, sa Kimi Räikkönen fredag, før han takket teamet for flott innsats.

Gledelig er det også å se at Toro Rosso har fått ordentlig fart på sakene sine. Riktig nok med ultrasoft, men med tredjetiden på fredagens kjøring, viste i alle fall Carlos Sainz at «B-laget» til Red Bull ikke tilhører bunnsjiktet, dersom denne farten er representativ for hva dem er kapable til.

- ANNONSE -

Men oppi alt dette, så er det umulig å vite hvordan Mercedes ligger an, annet enn at de selvfølgelig er å regne med i toppen. Mulig de leker katt og mus med konkurrenter og fans, eller om de faktisk ikke er mer enn jevngode med de to førstnevnte teamene. Men F1-ekspert Atle Gulbrandsen fortalte til oss at han fremdeles holder en knapp på Hamilton og Mercedes, også til tross for god fart hos den nye stallkompisen Valtteri Bottas.

Lewis Hamilton har fredag satt personlig bestenoteringer både på sektor 1 og 2 ifølge Autosports live-senter, men når han med ultrasoft-dekk ikke kjemper om bestetiden for dagen, så er det vanskelig å tolke hvor mye han bremser ned på siste, eller om sektortidene fremdeles ligger bak de røde og mørkblå. Ifølge Autosport satte han blant annet tiden 1:19.915 med soft-dekk, så han er i alle fall ingen sinke utpå banen, men Parc Fermé kjenner ikke til sektortidene til førerne isolert sett i skrivende stund.

Nettopp mystikken rundt farten til Hamilton og Bottas gjør at det er vanskelig å spå hvordan årets første GP-løp vil arte seg. De har satt flere bestenoteringer, men samtidig tilsynelatende «backet» av ved flere anledninger, samtidig som Ferrari og Red Bull har vist seg fram.

Det eneste vi kan konkludere med er at det er god grunn til å se frem til sesongstart i Formel 1, og forhåpentligvis har vi sett konturene av en av de mer spennende sesongene på flere år.