Hvordan ville Formel 1 sett ut med det gamle poengsystemet?

Vi har sjekket ut hvordan «Formel 1,5»-førerne ville tatt seg ut på sammenlagtlisten dersom det ikke hadde vært delt ut like mange poeng.

Publisert

For det har jo vært forandringer i måten man scorer poeng på både i Formel 1 og andre verdensmesterskap. Fram til begynnelsen på 90-tallet, så fikk topp seks poeng, hvor vinneren fikk ni poeng, mens de resterende fikk poeng fordelt på 6-4-3-2-1.

(Foto: Charles Coates/Getty Images)

For det har jo vært forandringer i måten man scorer poeng på både i Formel 1 og andre verdensmesterskap. Fram til begynnelsen på 90-tallet, så fikk topp seks poeng, hvor vinneren fikk ni poeng, mens de resterende fikk poeng fordelt på 6-4-3-2-1.

Så, fra 1991 til 2002 fikk vinneren i stedet 10 poeng, mens det fra 2003 til 2009 ble delt ut poeng til flere førere. Da var det de åtte beste som fikk poeng, men i stedet for at vinneren fikk flere poeng, så ble det i stedet åtte poeng til andreplassen, seks poeng til tredjeplassen og så videre ned til åttendeplass.

Den største revolusjonen skjedde fra 2010. Da skulle topp 10 få poeng, men vinneren skulle få hele 25 poeng, mens andreplassen fikk 18 poeng - altså hele syv poengs forskjell mellom de to beste.

Siden det nyeste poengsystemet ble innført er det kun Sebastian Vettel, Lewis Hamilton og Nico Rosberg som er blitt verdensmestre siden 2010. Og ettersom det kun har vært tre team som har vært de tre soleklart beste teamene de siste årene, fordelt på seks førere, så har vi nå tatt en nærmere titt på hvordan poengfordelingen i mesterskapet i fjor, samt hittil i år, ville vært om det var kun de seks beste som fikk poeng.

I tillegg har vi med differansen på antall plasseringer satt opp mot dagens rekkefølge i sammenlagtstillingen etter Tysklands Grand Prix.

Poengsystem anno 1962-1990

Slik ville årets tabell sett ut, og blant de syv beste er det ingen nevneverdige forandringer, annet enn at det er verdt å nevne at Daniil Kvyat alene syv plasser på å ta pallplassen i Tyskland. Dog er det Lance Stroll som kommer best ut av det, ettersom han ligger tre plasser høyere på denne listen enn hva han gjør med 2019-poengsystemet. Kimi Räikkönen er taperen ved at alle hans plasseringer i 2019 ikke ville fått poeng med dette systemet, og dermed faller han seks plasser med null poeng.

(Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I 2018-sesongen ville totalt åtte førere hatt annerledes plasser med et annet poengsystem. Det mest merkbare ville vært medaljekampen. For Max Verstappen ville sneket seg foran Kimi Räikkönen i kampen om bronsen og tatt karrierens første sammenlagtmedalje med kun ett poengs margin. Taperne i dette poengsystemet er Carlos Sainz jr., Fernando Alonso og Charles Leclerc mens Romain Grosjean ville tjent aller mest på det.

(Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Poengsystem anno 1991-2002

Egentlig ingen merkbare forskjeller. Kun vinnerne som får ett poeng ekstra, men sammenlagtstillingen ville forblidt uforandret. Vi tar det likevel med, kun av akademisk interesse som Formel 1-kommentator Henning Isdal ofte kaller det.

Poengsystem anno 2003-2009

2019-sesongen hittil med daværende poengsystem. (Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
2018-sesongen med daværende poengsystem. (Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det forrige poengsystemet med 10 poeng til vinneren gjorde litt mindre utslag på tabellen ettersom flere førere fikk poeng. Hittil i år ville samtlige utenom Antonio Giovinazzi og Robert Kubica fått poeng, ettersom det nå gjaldt de åtte beste framfor de seks beste. Kevin Magnussen kommer best ut av det ved å klatre to plasser, mens Kimi Räikkönen igjen er taperen med tre plasser dårligere med dette systemet.

(Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mer interessant er det å se sluttabellen for fjoråret med poengsystemet fra 2003 til 2009. 10 av 20 førere havner på andre posisjoner med dette systemet enn hva de faktisk gjorde i fjor. Vinneren her er utvilsomt Valtteri Bottas. Ikke bare klatrer han to plasser i toppen, men han ender også på bronseplassen, en kamp han tapte med fire poeng med dagens system. Så er det verdt å bite seg merke i at det skiller bare to poeng mellom de tre førerne som kjempet om bronsen i fjor.

(Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Poenget er likevel - hvordan ble poengfordelingen med et system som gir færre førere poeng? I 2018 tok altså samtlige førere poeng. Fasiten her er vel at fram til 2003-poengsystemet så var det fem førere som ikke fikk poeng, mens kun tre førere ikke fikk poeng med systemet fra 2003 til 2009.

(Foto: Mark Thompson/Getty Images)

2019-tabellen, uavhengig av poengsystem, viser også hva årets tabell indikerer vedrørende Pierre Gasly, som ikke har klart å befeste sin posisjon tydelig nok innenfor de seks beste selv om han kjører for ett av de tre topplagene.

I dag ligger Gasly 65 poeng bak Charles Leclerc på femteplass sammenlagt, men bare syv poeng foran Carlos Sainz jr. på syvendeplass. Med det eldre poengsystemet ville Gasly bare vært to poeng foran spanjolen men likevel hatt n

Powered by Labrador CMS