Howard's Corner: – Disse ni bokstavene definerer Formel 1 2020

Howards Corner: – Disse ni bokstavene definerer Formel 1 2020

Publisert

HAM-VER-BOT. Velkjente forkortelser i grafikken oppe til venstre på skjermen. Den som viser stillingen i løp og kvalifisering. Underveis, og ved målgang.

HAM-VER-BOT. Velkjente forkortelser i grafikken oppe til venstre på skjermen. Den som viser stillingen i løp og kvalifisering. Underveis, og ved målgang.

HAM-VER-BOT: Disse ni bokstavene definerer Formel 1 2020.

Lewis Hamilton (35), lederen av årets verdensmesterskap, i Mercedes.
Max Verstappen (22), nederlenderen i Red Bull-laget.
Valtteri Bottas (31), Hamiltons lagkamerat i Mercedes.

De tre førerne, som med et par unntak (Lando Norris og Charles Leclerc), er de eneste førerne på pallen i 2020, etter syv kjørte løp.

Var det forventet av disse tre ville dominere resten av feltet? Til en viss grad, kanskje. Trodde jeg Ferrari-førerne ville være nærmere? Nei, faktisk ikke. Det baserer jeg på hvordan bilen så ut i før-sesongen og tilbakemeldingene Sebastian Vettel og Charles Leclerc gav pressen og verden. Men at de har prestert så middelmådig til de å være som de har, spesielt Vettel, det hadde jeg ikke trodd.

Jeg så det ikke komme før sesongen begynte i juli, men etterhvert så har jeg forventet at det er Hamilton, Verstappen og Bottas som tapetserer pallen i årets sesong. I hvert eneste løp og i hver eneste kvalifisering. Slik 2020 har utartet seg til nå. Det er ikke bra for spenningen, egentlig. Kjedelig for den nøytrale tilskuer, og alle andre enn tilhengere av Mercedes.

Kanskje finnes det bare et spenningsmoment igjen i toppen av Formel 1 2020: Er det Max Verstappen eller Valtteri Bottas som vil bli nummer to i førermesterskapet?

Men, folkens: Leter man, ja så finner man. Og jeg har identifisert. Mercedes, tenk det, overlegne Mercedes, har faktisk på bakgrunn av sine uvirkelig gode prestasjoner i år, kanskje de beste noensinne, skapt noen meget interessante spenningsmomenter og bidrag til potten.

Spenningsmomentet i om Ferrari reiser seg resten av inneværende sesong, og igjen kjemper om løpsseire er ikke-eksisterende, spør du meg. Det er skikkelig synd, i en sesong der det for eneste gang skal arrangeres tre løp i lagets hjemland, attpåtil et på Ferraris egen hjemmebane (bokstavelig talt), Mugello.

Men: La oss fokusere på Mercedes, som mange av oss mener har strippet toppen i Formel 1 for all spenning i toppen i år. For jeg mener at de faktisk ikke har det. Vel, resultatmessig og for spenningen mot konkurrentene, ja. Men det finnes noen andre.

Årets verdensmester i Formel 1 er og blir Lewis Hamilton. Og vi som tilskuere er nå nødt, hvis du ikke har gjort det allerede, å fange dette øyeblikket og denne høsten. Vi må skynde oss, innse, og ta inn over oss at vi som lever nå følger karrieren til han som vil stå igjen som tidenes Formel 1-fører. Det er et privilegium hver og en av oss har fått i gave.

Men jeg tror mange av oss ikke helt vil skjønne det og innse det fullstendig underveis, men heller når Hamiltons karriere er over. For oss blir det prinsippet: You don´t know what you have until it´s gone.

Så hva er det jeg har kommet fram som gjør at jeg mener Mercedes er med å skape spenning, istedenfor å ødelegge den? Jo, følgende:

Kan Lewis Hamilton overgå sin personlige bestenotering i antall løpsseire på en sesong?

Kan Mercedes slette sin egen rekord i antall pallplasseringer på en og samme sesong?

Og, den eneste, virkelige realiteten:

Ikke om, men når i høst vil selveste Lewis Hamilton gå forbi selveste Michael Schumacher på adelskalenderen over flest Grand Prix-seire i Formel 1? Den kanskje edleste listen i Formel 1 ved siden av antall verdensmesterskap. Han er to seire unna å dele plassen med Michael. Han er tre unna å overta tronen alene.

MERCEDES

I en sesong på 19 løp er Mercedes sin rekord 32 pallplasser, av 57 mulige.
I en sesong på 21 er Mercedes sin rekord 33 pallplasser, av 63 mulige.

I 2020 deles det ut kun 51 pallplasser. Etter syv av 17 løp inneværende sesong har Mercedes tatt 12 av 21 mulige.

At den frekvensen opprettholdes ut 2020 må man nesten bare anta. Særlig nå som en førertrio bestående av Mercedes-duoen Hamilton og Bottas, i tillegg til Max Verstappen, har sementert 2020-pallen, nærmest for godt.

At den frekvensen opprettholdes må man per dags dato nesten bare ta for gitt. Særlig nå som en førertrio bestående av Mercedes-duoen Hamilton og Bottas, i tillegg til Max Verstappen, har sementert 2020-pallen, nærmest for godt.

Så, Mercedes kan definitivt slå sin egen rekord. I beste fall ender de opp med 20 pallplasser på de resterende 10 løpene av årets sesong. 10 til hver av Hamilton og Bottas.

De kan ende opp på maksimalt 32 i år. Isolert sett som et antall er ikke det bedre enn tidligere sesonger. Men – prosentvis er det bedre. Og jeg mener det er hundre prosent sikkert at de ville satt ny personlig rekord hadde sesongen bare vært en eller to løp flere.

Det er helt vanvittig hva laget leverer så langt, og kommer til å levere resten av 2020. En sesong som består av kun 17 løp. Det er helt absurd hvor gode Mercedes er og har blitt.

De har skapt et spenningsmoment for oss fans å følge med på:
Kan de ta to pallplasser i alle av de resterende 10 løpene? Slettes ikke umulig.

LEWIS HAMILTON

I en sesong på 19 løp er Hamilton sin personlige bestenotering 11 seire.
I en sesong på 21 løp er Hamilton sin egen rekord 11 løpstriumfer.

Seiersprosenter på henholdsvis 57,9 og 52,38 prosent.

Hva er seiersprosenten hans etter syv kjørte av årets 17 løp?

71,4.

Litt tall må hives i retningene her og der. Vi er ferdige med en større prosentandel av årets sesong enn de andre rekordårene 2014 og 2018/2019.

Likevel er årets seiersprosent for Hamilton så høy at han ikke bare ligger på skjema for å gjenta rekordene, men han har et til to løp å gå på for å opprettholde det. Vinner han et eller begge av de neste løpene er han altså langt foran sitt eget rekord-skjema.

Og vi som følger med opplever dette på nært hold. Vi som mangeårige fans, i liten og større grad, er veldig heldige, ja, privilegerte, for å eksistere i samme tid som briten og hans karriere.

Men – få ting her i verden er lineært. Er det noe vi vet så er det at Formel 1 aldri er hundre prosent forutsigbart, og selv den fremste eksperten kan ikke kalkulere seg fram til utfallet av en gjenværende sesong på 10 løp.

Men det kan jeg. For jeg er ingen ekspert.

Så hva er min konklusjon basert på nokså få, og samtidig lineære, prosentandeler og utregninger?

Jo, det følgende:

Mercedes sitt tempo i år er i mine øyne overlegent tidligere sesonger i det pågående dynastiet. De har aldri sett bedre ut. Og for hvert år som går tenker man at nå kan de ikke bli bedre. Og for hvert år viser de oss at det er mulig å heve nivået ytterligere. De viser hva en Formel 1-bil er i stand til på sitt aller beste.

Lewis Hamilton kommer til slå sin egen rekord. Jeg tror han vinner 8 av de gjenværende 10 løpene. Han slår rekorden sin i en sesong som består av kun 17 (!) løp. De 11 seirene, hans foreløpige bestenotering, har kommet i en sesong med 19 løp, minst.

Med all, all mulig og fullstendig respekt til Michael Schumacher:

Etter denne sesongen er Lewis Hamilton for meg tidenes Formel 1-fører.

Jeg får litt vondt av ikke å si at Michael Schumacher står ved siden av briten som den største gjennom tidene. Virkelig. Men det blir veldig vanskelig, sikkert ikke bare for meg, å ikke kalle Lewis Hamilton for den aller beste Formel 1-føreren gjennom tidene etter 2020, og senest etter neste sesong i 2021.

Skulle Lewis Hamilton bli verdensmester for åttende gang neste år, og overgå selveste Michael Schumacher i antall verdensmestertitler, er det nærmest umulig å trekke fram noen andre førere som tidenes beste i Formel 1. Da vil det være fullt fortjent at den tittelen tilhører en 36-år gammel brite fra Stevenage i England. Og vi er så utrolig heldige som får følge karrieren til den største av dem.

Så mener mange, egentlig også meg, at ulike førere til ulike tider er usammenlignbart. I alle fall veldig vanskelig og urettferdig. Alle har sine egne tanker, meninger og foretrukne førere i debatten. Sånn skal det være.

Det forferdelige Covid-19 viruset har satt en stopper for den nye bilrevolusjonen i Formel 1, som opprinnelig skulle ankomme neste år. Den er utsatt til 2022. Hva betyr det? Jo, det betyr at min spådom om at Mercedes sin dominans ville være over etter denne sesongen også da naturligvis utsettes et år.

Det betyr også at Mercedes sitt dynasti ikke er ved veis ende riktig ennå, og at det fortsetter, og avsluttes, i 2021 istedenfor.

Men – Mercedes, og Lewis Hamilton ikke minst, har denne sesongen skapt nye spenningsmomenter verdt å følge med på ut denne sesongen. De bidrar til spenning i Formel 1, selv om det kanskje ikke ser sånn ut, eller har gjort det.

Man må bare lete etter spenningen. Så finner man den.
For en vidunderlig og fascinerende sport Formel 1 er.

Kjør debatt.
Kjør pent!

Håvard


 

Powered by Labrador CMS