Hevder han taper nesten halvsekundet på grunn av vekten

Marcus Ericsson forteller hvorfor han mener han ikke henger med lagkameraten i Sauber, og legger heller ikke skjul på hva han mener om bilen.

Publisert

I en marginsport som Formel så spiller små detaljer viktige roller. Det gjelder også totalvekten på bilene, og en skulle kanskje at dette er vel så likt balansert over hele fjøla.

(Foto: Sauber F1 Team)

I en marginsport som Formel så spiller små detaljer viktige roller. Det gjelder også totalvekten på bilene, og en skulle kanskje at dette er vel så likt balansert over hele fjøla.

Vel, det er det ikke. Og svenske Marcus Ericsson avslører nå at vekt er et problem for ham sammenliknet med lagkamerat Pascal Wehrlein.

LES OGSÅ: Verstappens store revansje i ren Hamilton-stil

LES OGSÅ: Arrangøren kreves for nesten fem millioner av Haas-teamet

Ifølge Autosport så har bilen til Ericsson veid fire til syv kilo mer enn Wehrleins, noe svensken føler er til stor disfavør for ham selv. Sammenliknet med Wehrlein, så leder tyskeren 9-4 på den såkalte interne duellen om hvem av dem som har vært best på kvalifiseringene, og sammenlagt har Wehrlein scoret fire poeng, mens Ericsson er den eneste som har kjørt samtlige løp som har til gode å score et poeng.

10 kilo forskjell

Det må også nevnes at det ikke skiller mye på løpstempoet, og at det kun er snakk om 0,049 prosent i fart mellom dem i løp, noe som er den minste marginen mellom teamkameratene på hele griden.

– Vi har vært veldig nærme hverandre, men han har noen fordeler på meg som jeg ikke liker. Det har vært vanskelig for meg med en ulempe på vekten. På starten av året så var det ikke så stor forskjell, men de siste løpene har hatt 10 kilos forskjell. Det utgjør mye på rundetidene, og det sies at det er cirka tre til fire deler per runde med 10 kilo ekstra, sier Ericsson ifølge bilsportavisen.

– Den verste bilen

Videre forteller Ericsson at han gjør sitt beste for å gå ned i vekt på egenhånd, men at det er et problem når han er en god del høyere enn teamkameraten. Samtidig er han klar på at det er vanskelig å få vist fram sitt potensiale i bilen han kjører, og er i så måte ganske så nådeløs mot sitt eget team.

– Det har vært flere år i F1 nå hvor jeg mest sannsynlig har kjørt den verste bilen, og da er det vanskelig å vise hvor god man er. Det gjør det også vanskeligere å få et bedre sete, sier Ericsson.

Autosport melder at managementet til Ericsson skal ha vært i kontakt med Williams, og Toro Rosso lanseres også som et mulig alternativ, men at det mest sannsynlig vil være snakk om å fortsette i Sauber som er eneste mulighet for Ericsson å bli i Formel 1.

Sauber eneste alternativ

Med mindre Ferrari tar over eierskapet i teamet og setter inn Charles Leclerc og Antonio Giovinazzi som «juniorførere» i teamet.

– Williams virker lite sannsynlig for meg, og Sauber er nok mitt sterkeste alternativ for øyeblikket, bekrefter Ericsosn overfor autosport.

– Det vil alltid være førere som vil prøve å ta plassen sin, og slik vil det altid være. Vi har sett oss rundt etter ulike seter, noe jeg regner med at alle uten kontrakt neste år gjør. For øyeblikket er ingenting avgjort. Managementet står hardt på og vi ser det finnes muligheter, sier Ericsson.

PF-bloggen: Disse to Formel 1-førerne blir jeg aldri helt klok på

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS