Her er fasiten på hvordan Virtual Safety Car egentlig fungerer

Hvordan vet egentlig førerne hvordan de skal forholde seg til en usynlig sikkerhetsbil?

Publisert

I 2015 ble Virtual Safety Car (VSC) introdusert, på mange måter i kjølvannet av den tragiske ulykken i Japan 2014 som kostet livet til Jules Bianchi etter ni måneder i koma.

I 2015 ble Virtual Safety Car (VSC) introdusert, på mange måter i kjølvannet av den tragiske ulykken i Japan 2014 som kostet livet til Jules Bianchi etter ni måneder i koma.

VSC blir på mange måter sett på som en rettferdig løsning for å senke farten på banen mens bergning pågår, men systemet er samtidig sterkt kritisert ettersom sikkerhetsbil-konseptet alltid har vært et usikkerhetsmoment som bidrar til å skape spenning i racing.

Prinsippet med VSC er relativt enkelt å forstå, ettersom teknologiutviklingen har gått sin gang og førerne ikke alltid er avhengig av å ha en sikkerhetsbil foran seg.

Men hvordan klarer de likevel å senke farten på korrekt måte innenfor regelverket uten å ha et visuelt referansepunkt å forholde seg til?

Vi har tidligere dratt fram YouTube-kanalen Chain Bear F1 sine gjennomarbeide analyser og forklaringer av alt som rører seg i Formel 1-sirkuset. I videoen øverst kan du se hvordan han går VSC-systemet etter i sømmene.

Powered by Labrador CMS