Her er fasiten på hvordan Virtual Safety Car egentlig fungerer
Hvordan vet egentlig førerne hvordan de skal forholde seg til en usynlig sikkerhetsbil?
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
I 2015 ble Virtual Safety Car (VSC) introdusert, på mange måter i kjølvannet av den tragiske ulykken i Japan 2014 som kostet livet til Jules Bianchi etter ni måneder i koma.
VSC blir på mange måter sett på som en rettferdig løsning for å senke farten på banen mens bergning pågår, men systemet er samtidig sterkt kritisert ettersom sikkerhetsbil-konseptet alltid har vært et usikkerhetsmoment som bidrar til å skape spenning i racing.
Prinsippet med VSC er relativt enkelt å forstå, ettersom teknologiutviklingen har gått sin gang og førerne ikke alltid er avhengig av å ha en sikkerhetsbil foran seg.
Men hvordan klarer de likevel å senke farten på korrekt måte innenfor regelverket uten å ha et visuelt referansepunkt å forholde seg til?
Vi har tidligere dratt fram YouTube-kanalen Chain Bear F1 sine gjennomarbeide analyser og forklaringer av alt som rører seg i Formel 1-sirkuset. I videoen øverst kan du se hvordan han går VSC-systemet etter i sømmene.