Dette landet skal arrangere Formel 1 for første gang i 2020


DEL
(Grafikk: F1/Liberty Media)

Ny gatebane inntar F1-sirkuset.

Onsdag morgen kunngjorde Liberty Media at det blir et nytt løp å finne på Formel 1-kalenderen i 2020. Dette er det første nye løpet som har kommet inn i Formel 1 etter at Liberty Media tok over de kommersielle rettighetene for sporten i 2017.

Det har lenge vært kjent at Vietnam har jobbet for å få til et Formel 1-løp, samtidig som Liberty Media også har vært interesserte i et løp i dette landet for å styrke sin posisjon i Asia ytterligere. Nå er det klart at hovedstaden Hanoi og Vietnam blir vertskap for et splitter nytt Formel 1-løp om en drøy sesong.

Da lekegrinda til Brasils Grand Prix en gang var dobbelt så lang

5,5 kilometer lang

Ifølge banetegningen som er publisert (se over), vil det være snakk om en gatebane som ligger vest for sentrum av Hanoi. Den vil blant annet ha en rettstrekning på over 1,5 kilometer mellom rundkjøringen i syd og vendingen ved fotballbanen – selv om det ikke framkommer hvilken retning banen kjøres.

Den totale lengden på banen er 5,565 meter lang. Dato for løpet er foreløpig ikke satt, og det er heller ikke kjent hvilket land dette løpet eventuelt erstatter, ettersom det allerede er 21 løp på Formel 1-kalenderen.

- ANNONSE -

– Siden vi ble involvert i sporten i 2017, så har vi snakket om å utvikle nye destinasjonsbyer for å fremme sporten mer verden over, og Vietnams Grand Prix realiserer den ambisjonen. Vi er spente på å komme til Hanoi, som en av de mest spennende byene i verden akkurat nå med en så rik historie og en fantastisk framtid foran seg, uttaler Liberty Media-sjef Chase Carey i en offisiell uttalelse.

Avisen Autosport har også gått banen nøyere etter i sømmene. Her bekreftes det at banen vil gå i retning mot klokka, og at det blir konstruert et nytt stadionområde, hvor siste sektor også blir bygd helt nytt – med en mer permanent hensikt for racing. Dette området vil ligge sør-vest for fotballbanen i nærheten.

Flere deler skal også være inspirert av andre banen. De første svingene skal ha en Nürburgring-inspirasjon, før utgangen av andre sving skal minne litt om klatringen ved Saint Devote i Monaco. Siste sektor, med flere S-svinger, skal også være direkte inspirert av Suzuka.

Tror på suksess

Som seg hør og bør er det duket for å høre med Formel 1-kommentator og påtroppende sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, om hans tanker rundt denne utviklingen.

Han har sett hvordan asiatiske land som Sør-Korea og India har mislyktes i å holde på Formel 1-løp over tid, men når det kommer til løsningen i Hanoi, så er han langt mer optimistisk. Gulbrandsen har heller ikke lagt skjul på at han er en stor tilhenger av grepene som Liberty Media har gjort de siste to sesongene.

– Jeg tror en gatebane i Hanoi kan bli en suksess. I hvert fall fra 2021, hvor bilene forhåptentligvis kan ligge tettere og kjøre forbi hverandre lettere enn i dag. Jeg tror dette løpet kan bli populært, og en langt større suksess enn løpene på halvfulle «Tilkedromes» som i Korea, India og Tyrkia. Go Liberty, sier nå jeg, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Det at det kommer inn en ny gatebane, en trend man har sett med blant annet Aserbajdsjan og delvis Russland, har ikke alltid vært tatt like godt imot av fansen – selv om Aserbajdsjan har levert flere spektakulære løp de siste årene. Derfor har Gulbrandsen også troen på denne gatebanen i Hanoi.

– Mange er motstandere av gatebaner i F1, men det er som regel ikke gatebanene som er problemet, men bilene, sier Gulbrandsen, med adresse til aerodynamikken som kom på bilene fra i fjor.

Legg inn en kommentar