Haloen skrinlegges når F1-bilene skal få cockpit-beskyttelse

Den omdiskuterte haloen ser ut til å være historie. I stedet skal en annen beskyttelse utredes. Det vekker nye reaksjoner.

Publisert

Strategi-gruppa i FIAs Formel 1-kommisjon hadde tirsdag et møte i Paris, hvor det nå er enighet om å skrinlegge haloplanene for cockpit-beskyttelsen som skal innføres fra og med 2018.

Strategi-gruppa i FIAs Formel 1-kommisjon hadde tirsdag et møte i Paris, hvor det nå er enighet om å skrinlegge haloplanene for cockpit-beskyttelsen som skal innføres fra og med 2018.

I kjølvannet av ulykkene som krevde livene til Formel 1-fører Jules Bianchi i 2014 og Indycar-fører Justin Wilson i 2015, er det de siste årene for alvor reist en debatt om hvordan førernes hoder kan beskyttes ytterligere. 

Skal testes i år

Mange har også hendelsen med Felipe Massa under kvalifiseringen til Ungarns Grand Prix i 2009 friskt i minne her.

Sendeplan for Russlands Grand Prix:

Sponset av Viasat

28. april
09:55: Fritrening 1
13:55: Fritrening 2
29. april:
10:55: Fritrening 3
13:40: Kvalifisering
30. april:
13:15: Race

Nå skal i stedet en slags cockpit-skjerm opp på trappene, for det er allerede bestemt at det skal innføres hode-/cockpit-beskyttelse fra og med neste sesong.

– Det er blitt undersøkt en rekke andre integrerte løsninger for ytterligere beskyttelse, og nå er det tatt en beslutning om å prioritere innretninger basert på et gjennomsiktig skjold (eller shield som begrepet brukes på engelsk, journ.anm). FIA har som mål å gjennomføre tester på bane av et slikt system gjennom sesongen før dette skal implementeres i 2018, heter det i en uttalelse fra kommisjonen, ifølge Autosport.

LES OGSÅ: Så populære er Formel 1-stjernene - målt i antall følgere

Førerne er skeptiske

Men selv om haloen har vært omdiskutert blant førere og fans, så er det også blandede følelser blant førerne når det kommer til denne shielden, eller skjermen som vi velger å kalle det.

– Jeg er usikker. Min mening er at vi egentlig ikke trenger noen ting, jeg syns det er greit slik det er nå. Jeg tenker først og fremst på at sikten kan bli et problem når det er vått. I Brasil i fjor kunne vi knapt se noen ting uten beskyttelse, og med en slik skjerm, så er jeg helt sikker på at vi i hvert fall ikke ser noen ting i en slik situasjon. Det blir sikkert OK når det er tørt, men med dugg på skjermen så blir det vanskelig. Vi får se hva de kommer opp med, har Kevin Magnussen tidligere uttalt angående ideene rundt denne skjermen.

Toro Rosso-fører Daniil Kvyat er heller ikke overbevist.

– Den er ikke akkurat som haloen, den er faktisk noe verre med tanke på at vi ikke kommer til å se noen ting. Den vil bare bli møkkete. Jeg har ikke noe tro på dette, sier russeren ifølge Autosport.

Franskmannen Romain Grosjean føyer seg inn i rekken av skeptikerne blant førerne. Han er også klar på at det er haloen som er ønsket hvis det i det hele tatt er noe ønske om cockpit-beskyttelse i fører-leiren.

– Det er to forskjellige meninger blant førerne. Noen vil ha haloen så raskt som mulig, mens noen ikke ønsker noen ting. Min tilbakemelding er at jeg er mot både skjold, skjerm og halo. F1 er tilbake der det skal være nå, med tøffe og aggressive biler, og jeg vil ikke ha ting som ødelegger det vi akkurat har bygd opp, sier Haas-føreren.

LES OGSÅ: Står over Monaco til fordel for prestisjefylt løp i USA
LES OGSÅ: Fargerik fortsettelse på et spennende Formel 1-eventyr

Powered by Labrador CMS