Mika Häkkinen, her fra Hämeenlinna-banen i Finland hvor det har vært lange racing- og rallycrosstradisjoner helt tilbake til 60-tallet.

Dobbel Formel 1-verdensmester Mika Häkkinen til Parc Fermé:

– En synd og skam at dere aldri har hatt en Formel 1-fører

Formel 1-legenden Mika Häkkinen ber norske firmaer skjerpe seg og punge ut hvis en fører viser seg god nok og talentfull nok til å gå hele veien til Formel 1.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Fram til den dagen vi eventuelt får en nordmann inn i Formel 1-sporten, så vil det store spørsmålspøkelset henge over norsk bilsport: Hvorfor har Norge aldri klart å eksportere en fører til verdens største bilsportgren?

Parc Fermés arkivkalender 2022

Hver dag fram til julaften vil vi i redaksjonen trekke fram noen av enkeltsakene fra arkivet som har vært av det eksklusive, originale eller ekstraordinære slaget. Dette basert på nesten seks år med kontinuerlig produksjon av bilsportjournalistikk.

FORMEL 1: Fram til den dagen vi eventuelt får en nordmann inn i Formel 1-sporten, så vil det store spørsmålspøkelset henge over norsk bilsport: Hvorfor har Norge aldri klart å eksportere en fører til verdens største bilsportgren?

I forbindelse med en annen reportasje som Parc Fermés journalist skulle gjøre for en annen kunde på Hämeenlinna-banen i Finland, møtte vi også plutselig på Mika Häkkinen, den store McLaren-profilen fra 90-tallet som huskes for blant annet intense dueller med Michael Schumacher som også betalte seg i to VM-titler i 1998 og 1999.

Og han er ikke vond å be for å snakke om både finner og nordmenn og lange bilsporttradisjoner.

Mika Häkkinen i samtale med Parc Fermé-redaktør Simen Næss Hagen.

Med Formel 1 som det store, naturlige samtaleemnet, hadde Häkkinen lagt merke til mangelen på nordmenn i sporten han slo igjennom i. Og han lurer litt på om det i det hele tatt fins en kollektiv vilje i Norge til å satse mot F1.

– Det er en synd og skam at dere aldri har hatt en fører i Formel 1. Virkelig, sier Häkkinen til Parc Fermé, og peker på de lange motortradisjonene som finnes i Finland.

Støtte fra 10-årsalderen

Av norske talenter er det kun Dennis Olsen han kjenner til fra før, som følge av det han presterer i Porsche Supercup om dagen. Dennis Hauger er et ukjent navn for ham.

Og Häkkinen lurer på hvor norske bedrifter og selskaper befinner seg. For han er klar på at alt til syvende og sist dreier seg om penger, uavhengig av talent. Uten at det er noen nyhet i seg selv.

Häkkinen mener at ingen har mulighet til å nå F1 utelukkende på talent, ei heller dagens beste førere, men det dreier seg om hvordan man har skaffet seg penger fra barndommen og ungdommen av. Der peker han på helt andre tradisjoner i Finland.

– Det er en helt annen lidenskap for motorsport generelt i Finland. Er du god når du er 10 år gammel, så kommer selskapene og støtter deg. Og de støtter deg hele veien til Formel 1. Er du god nok, og har en god plan, så er dem med. Her i Finland er det ikke vanskeligere enn det. Og slik var det også for meg, sier finnen videre.

– Rent talent hjelper ikke

– Skal man være forsiktig med å «hype» opp unge talenter som utmerker seg utenom det vanlige?

– Det viktigste er å støtte opp på alle måter. Unge mennesker forandrer seg, og de må følges opp profesjonelt, og man må tidlig ha noen rundt som tar vare på dem. Veien til Formel 1 er tøff, ingenting er garantert - men satser du på å nå F1, så er det for å bli mer enn listefyll. Du skal jo til F1 for å vinne.

– Er det vanskeligere i dag å skaffe penger enn før?

– Det vet jeg ikke. Men pengene må du få tak i. Rent talent hjelper ikke hvis du ikke har hatt en plan, får ordentlig oppfølging og har bedrifter som støtter deg fra du er rundt 10 år gammel.

Mener 100 millioner ikke er sløseri

Selv vil han ikke ha noen formening om det er «riktig eller galt» slik sirkuset er lagt opp i dag, at selv om du utad ikke har «trengt penger» for å nå hele veien, så må du fra tidlig karrieren av hatt store økonomiske muskler rundt deg.

– Slik er livet og slik er Formel 1. Om det er bra eller dårlig, det skal jeg ikke mene noe om. Slik er situasjonen i dag, og det er ikke noe å gjøre med det. Men dere bør ha gode firmaer i Norge som vil støtte gode førere, sier Häkkinen.

– Så norske firmaer bør ta større sjanser og investere mer i talentene?

– Selvfølgelig! Absolutt, absolutt. Det er sånn det skal være, hvis dere vil ha en F1-fører.

– Om et firma har 100 millioner kroner - er det fornuftig å bruke det på én fører?

– I mine øyne, ja. Selvfølgelig!

Powered by Labrador CMS