Gummiblandinger til besvær da Bottas tok årets andre


DEL
(Foto: Red Bull Content Pool)

Finnen i en klasse for seg, og vi setter stadig flere spørsmålstegn til hva Pirelli holder på med hva gjelder gummiblandinger og holdbarhet på dekkene.

Egentlig skjedde det ingenting i Spielberg før det gjenstod to runder. Da hadde Sebastian Vettel spist seg opp til innenfor sekundet på Valtteri Bottas, og Lewis Hamilton hadde kjørt seg inn på tredjeplassen til Daniel Ricciardo – til tross for jevnlig jamring over dekkene gjennom hele løpet. Det endte dog slik det lå an hele løpet, Bottas på topp, foran Vettel og Ricciardo. Sterk prestasjon av Ricciardo for hans femte pallplass på rad etter den forferdelige starten han hadde på sesongen.

Dog skal Hamilton ha for forsøket på Ricciardo på nest siste runde, men girkassebyttet som sendte han ned på griden gjorde pallplassen hakket for vanskelig for briten – som er 20 poeng bak Vettel i sammendraget.

I starten hadde vi en ivrig russer ved navn Daniil Kvyat som i alt overmot bremset for sent, og låste seg rett inn i Fernando Alonso og Max Verstappen. Dermed ødela løpet for dem begge. Utover dette som skjedde i aller første sving så var det ganske så lite å skrive hjem om, egentlig.

Kort fortalt, Valtteri Bottas fortsatte kanonformen etter kvalifiseringen og var uslåelig dette løpet. Det skal riktig nok sies at starten var av det fenomenale slaget, med 0,2 sekunders reaksjonstid, så raskt at Sebastian Vettel var over teamradioen overbevist om at dette var en tjuvstart.

– Du tjuvstartet. Garantert! fleipet Vettel overfor Bottas i «Drivers room» før podieseremonien, etter at han måtte innse at starten var innenfor regelverket.

- ANNONSE -

For ingen kunne tukte Bottas fra hans kanonstart, og han bekreftet sitt rykte for å ha et oppsett og en kjørestil som bevarer dekkene godt – til tross for store utfordringer med gummien helt på tampen av løpet.

Det er nettopp verdt å nevne hvilken uforutsigbarhet det ser ut til at årets gummiblandinger er blitt. De beste rundetidene ble satt med supersoft-dekkene, og ultrasoft-dekkene holdt i over 40 runder for Bottas. Hamilton derimot slet ut sine supersoft-dekk allerede etter syv runder etter sit pitstop, men holdt seg likevel i skinnet og satte attpåtil ny banerekord. Det til tross for jevnlig jamring over flenger av gummi på dekkene som følge av stor slitasje.

– Dette med ultrasoft begynner å bli mer og mer meningsløst, sa Viasats kommentator Henning Isdal da vi kunne konstatere over 40 runder på ultrasoft-dekk for Bottas.

Andre kurisoiteter å hente?

Joda, Roman Grosjean imponerte med en 6. plass – og framfor alt; ingen sutring over dårlige bremser eller andre svakheter som TV-produsentene kunne fange.

Ellers er det bare å vise all medfølelse til Max Verstappen som nok en gang på uforskyldt vis måtte bryte etter incidenten første sving. Det er hans femte brutte løp de siste syv rundene.

Williams-teamet fortjener også en klapp på skuldra, etter en katastrofal kvalifisering med startposisjon på 17. og 18. plass for Felipe Massa og Lance Stroll. De kjørte seg inn til henholdsvis 9. og 10. plass, hvilket betyr at blant annet Stroll nå har tatt poeng i tre løp på rad. Ikke galt for den omdiskuterte canadieren som slet med å bevise noe i begynnelsen av sesongen.

Legg inn en kommentar