Grand Prix-løpet som satte teamene på hver sine prøver

VM-leder Sebastian Vettel i tet med trøblete bil, teamordre i Mercedes og klinsj mellom Red Bull-gutta. Ungarns Grand Prix klarte by på noe action, lite forbikjøringer til tross.

Publisert
Men det ble en etterlengtet seier for Sebastian Vettel, som fram til helgens løp hadde sluppet Lewis Hamilton inn til seg med ett poengs margin siden seieren i Monaco for omlag to måneder siden. Ferrari har vært å regne som en favoritt gjennom hele helgen, mens Mercedes fikk nye utfordringer å hanskes med etter en periode hvor de har vist seg å være sterkest på griden. Nå ble det altså ny dobbeltseier til Ferrari, deres andre for sesongen, selv om seieren var alt annet enn enkel for Sebastian Vettel.

Kimi passet på Sebastian

For med problemfri bil for Kimi Räikkönen, skulle en tro at finnen kunne ha fart nok til å ta igjen en Sebastian Vettel som slet med å holde bilen rett på grunn av styringen på bilen. Finnen ble dog liggende som en slags buffer hele veien for å holde avstanden til Mercedes-gutta som kom jagende bakfra. Selv uttalte Kimi flere ganger på teamradioen at han hadde høyere fart enn Vettel og ville forbi. Vettel fikk på sin side beskjed om å holde seg unna curbsene på grunn av problemene, og med et vanskelig utgangspunkt for å kjøre topptider, fikk Vettel likevel holdt unna løpet ut. Raikkonen ble sånn sett som en guard å regne hvis vi tenker curling-terminologi. – Bilen begynte å dra til siden, og det ble verre. Selv om du ble vant til at styringen var skakk, så forandret det seg hele tiden. Jeg prøvde å redde ,bilen men det var ikke lett. Det hjalp litt på slutten da jeg fikk pushet litt, men jeg måtte holde meg fokusert. Jeg håpet etterhvert å kunne puste ut noen runder, men det skjedde aldri, sa en svært lettet Sebastian Vettel på podiet etterpå.
Men det ble en etterlengtet seier for Sebastian Vettel, som fram til helgens løp hadde sluppet Lewis Hamilton inn til seg med ett poengs margin siden seieren i Monaco for omlag to måneder siden. Ferrari har vært å regne som en favoritt gjennom hele helgen, mens Mercedes fikk nye utfordringer å hanskes med etter en periode hvor de har vist seg å være sterkest på griden. Nå ble det altså ny dobbeltseier til Ferrari, deres andre for sesongen, selv om seieren var alt annet enn enkel for Sebastian Vettel.
(Foto: Wolfgang Wilhelm)

Kimi passet på Sebastian

For med problemfri bil for Kimi Räikkönen, skulle en tro at finnen kunne ha fart nok til å ta igjen en Sebastian Vettel som slet med å holde bilen rett på grunn av styringen på bilen. Finnen ble dog liggende som en slags buffer hele veien for å holde avstanden til Mercedes-gutta som kom jagende bakfra. Selv uttalte Kimi flere ganger på teamradioen at han hadde høyere fart enn Vettel og ville forbi. Vettel fikk på sin side beskjed om å holde seg unna curbsene på grunn av problemene, og med et vanskelig utgangspunkt for å kjøre topptider, fikk Vettel likevel holdt unna løpet ut. Raikkonen ble sånn sett som en guard å regne hvis vi tenker curling-terminologi. – Bilen begynte å dra til siden, og det ble verre. Selv om du ble vant til at styringen var skakk, så forandret det seg hele tiden. Jeg prøvde å redde ,bilen men det var ikke lett. Det hjalp litt på slutten da jeg fikk pushet litt, men jeg måtte holde meg fokusert. Jeg håpet etterhvert å kunne puste ut noen runder, men det skjedde aldri, sa en svært lettet Sebastian Vettel på podiet etterpå.

2 x stallordre fra Mercedes

Mercedes utførte etterhvert et ganske åpenbart teamordre ved at Hamilton skulle få sjansen til å ta Raikkonen, men lovte samtidig at Bottas skulle få tilbake 3. plassen dersom Hamilton ikke klarte å komme seg forbi finnen i rødt. Egentlig fikk Hamilton fem runder på seg, men dette skule vise seg å vare løpet ut. Men, i aller siste sving, fikk Bottas tilbake 3. plassen han først hadde gjort seg fortjent til, og Mercedes valgte i så måte «å la» Vettel få tre poeng ekstra i sammendraget, da Hamilton til slutt havnet på 12 poeng framfor 15. Nå leder Vettel med 14 poengs forsprang på briten. – Tusen takk til Lewis som holdt avtalen, da jeg først ga ham muligheten. Jeg ble litt bekymret på slutten der på grunn av alle bilene vi tok igjen. Men uansett, litt synd at det ble som det ble, vi hadde god fart, men med startposisjonen vi hadde, så kunne vi ikke blitt bedre enn dette, sa Bottas, som tok sin åttende pallplass for sesongen. Det er like mange pallplasser som Sebastian Vettel, og to pallplasser mer enn lagkamerat Hamilton.

Verstappen krasjet i Ricciardo

Team-hodebry skulle det også bli for Red Bull, der Max Verstappen og Daniel Ricciardo havnet i klinsj i den andre svingen like etter start. Ricciardo kom på utsiden, men Verstappen bremset for sent og traff sidepoden til teamkameraten sin. Det resulterte i brutt løp for Ricciardo, som var åpenbart lite imponert over teamkameraten sin. Verstappen var også meget raskt ute med å be om unnskyldning for det som skjedde, og nederlenderen hadde heller ingenting i mot 10-sekunderstraffen han fikk som følge av incidenten. – Jeg har aldri noen intensjon om å treffe noen, og spesielt ikke lagkameraten min. Vi har en god tone sammen, og kan alltid le sammen. Men dette var ikke bra, og jeg må be om unnskyldning til Daniel og til teamet, for her kunne vi tatt mange bra poeng. Jeg skal ta en prat med Daniel på tomannshånd og skal vi få skværet opp, sa Verstappen etter løpet. LES OGSÅ: 5 av 10 løp er brutt – ingen har vært Max sin skyld
(Foto: Wolfgang Wilhelm)

Alonso tok raskeste rundetid (!)

Så en liten McLaren-kuriosa avslutningsvis. Hungaroring er en bane som ikke krever like mye av motorene som andre baner, og derfor var det ventet at McLaren-Honda kunne bli å finne litt høyere opp på resultatlistene enn hva vi er van til. Og Fernando Alonso leverte varene, spesielt etter flere runder med intens og spennende fightning med sin landsmann Carlos Sainz jr. Alonso kjørte til slutt inn til 6. plass totalt, og ikke nok med det - men spanjolen klinte til på nest siste runde med å sette dagens raskeste rundetid på tiden 1:20,182. Etter målgang og parc fermé ventet det også en stor asfaltplakat fra Liberty Media hvor alle førerne ble ønsket god sommerferie, selvfølgelig med en illutrasjon av Alonso fra internetthiten som ble skapt da han fant seg en fluktstol og slappet av underveis etter en mislykket kvalifisering. [td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]
Fernando Alonso chiller'n etter et vellykket løp i Ungarn.(Foto: Andrew Hone/McLaren)
Powered by Labrador CMS