Frykter dommerne vil ødelegge Formel 1 om det deles ut straff

Max Verstappen mener man kan reise hjem og slutte å kjøre Formel 1 dersom han straffes for sammenstøtet med Charles Leclerc helt på tampen.

Publisert

For det stod altså mellom ungguttene, Max Verstappen og Charles Leclerc, på tampen av løpet. Mens mange håpet og krysset fingrene for Charles Leclercs første seier etter en fenomenal kvalifisering og tilsynelatende god kontroll på løpet i front, så kom altså Verstappen bakfra som en rakett etter første pitstop, og hadde åpenbart det desidert høyeste tempoet på banen.

Max Verstappen og Charles Leclerc i en duell det garantert blir snakket mye om i tiden som kommer. (Skjermdump: Viasport 1)

For det stod altså mellom ungguttene, Max Verstappen og Charles Leclerc, på tampen av løpet. Mens mange håpet og krysset fingrene for Charles Leclercs første seier etter en fenomenal kvalifisering og tilsynelatende god kontroll på løpet i front, så kom altså Verstappen bakfra som en rakett etter første pitstop, og hadde åpenbart det desidert høyeste tempoet på banen.

Han kom på skuddhold en rekke ganger på Leclerc, og den tredje svingen på banen skulle bli hovedattraksjonen helt på tampen. På første forsøk klarer Leclerc på sterkt vis å forsvare seg, mens Verstappen på andre forsøk klarte å komme seg forbi.

– Kan like gjerne bli hjemme

(Foto: Lars Baron/Getty Images)

Et lite sammenstøt på utsiden mellom Verstappen og Leclerc var imidlertid nok til at dommerne offentliggjorde at de skulle se på dette sammenstøtet. Det satte sinnet i kok for mang en fan ute på sosiale medier, og Verstappen stusset selv.

– Det er hard racing, men om dette ikke er greit, så kan vi like gjerne bli hjemme. Hva er poenget med å kjøre Formel 1 om dette ikke er lov, konstaterer Verstappen tydelig overfor F1-reporter Martin Brundle etter målgang.

Leclerc utviste naturlig nok frustrasjon over hendelsen, selv om det skulle godt gjøres å forsvare seg for sin 16 dager eldre nederlandske rival. Dekkene ble en nøkkelfaktor på tampen av det gloheite løpet, som hadde over 30 varmegrader i lufta og det dobbelte i asfalten.

– Det var et godt løp, men dekkene ble dårligere raskere enn vi trodde. På første runden (i forbikjøringsforsøket, journ.anm.) gikk det greit, og da ga han god plass. Andre runden ga han ikke noe plass. Men dommerne får mene sitt om det, sa en noe betuttet og skuffet Leclerc, som fremdeles venter på sin første Formel 1-seier.

I skrivende stund har ikke dommerne bestemt seg om Verstappen skal straffes for å ha presset og vært borti Leclerc i utgangen av svingen. I sosiale medier har det imidlertid kokt, både på Twitter og Facebook, hvor de aller, aller fleste krysser fingrene for at det ikke blir straff, men frykter at Verstappen kan miste seieren.

Om han beholder seieren, så var dette Verstappens sjette. Og andre på rad på Red Bull Ring, som er hans team og hovedsponsors soleklare hjemmebane. Det har også nederlenderne fått med seg, som i hopetall hadde valfartet til banen i «skråningen» utenfor Spielberg i Østerrike.

(Foto: Lars Baron/Getty Images)

En sterkere hjemmeseier for Verstappen kunne det knapt blitt, foruten Belgias Grand Prix senere i år, før han skal få i Nederland neste år.

Store motorutfordringer for Mercedes

Forøvrig ville dagen by på mye annen historie. Med Verstappen-seier er dette første gang siden Jenson Button i BAR Honda i 2006 at en Honda-motor tar en seier. En kjærkommen triumf for den japanske motorprodusenten som har hatt en tøff tid etter det nye motorreglementet i Formel 1 fra 2014.

Leclerc-seier ville naturlignok også vært historisk, og om Lewis Hamilton eller Valtteri Bottas hadde vunnet på sedvanlig vis, så ville Mercedes tangert McLarens seiersrekord fra 1988 med 11 seire på rad.

Det skjedde altså ikke. Mercedes opplevde store problemer i varmen i Østerrike.

– Det ble en vanskelig dag og vi tapte noen poeng. Banen var vanskelig, og det var varmt. Vi måtte kjøle motoren hele tiden, sier VM-leder Hamilton.

– Vi gjorde det beste ut av det, men det ble vanskeligere enn vi trodde. Motoren gikk varm, så vi kunne ikke satse ordentlig. Da er det vanskelig både å forsvare seg og angripe, sier Bottas.

Powered by Labrador CMS