Førsesongen i Formel 1 gjennomført – slik gikk det dag for dag i den andre uken
Den andre og siste uken med tester ble avsluttet fredag. Dermed er også årets førsesong i Formel 1 avsluttet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

De to siste ukene har de ti teamene befunnet seg i Barcelona, på samme bane som Spanias Grand Prix kjøres, for å teste ut og bli kjent med bilene som skal representere dem i årets mesterskap.
Førsesongen i Formel 1 for 2020-sesongen var inndelt i to blokker på tre dager, onsdag til fredag, to uker på rad. To treninger har blitt avholdt hver dag. En om morgenen og en om ettermiddagen.
Til enhver tid har teamene kun hatt mulighet til å ha en av sine to biler og førere ute på banen. Førerne har hatt lov til å gjennomføre så mange runder de har vært i stand til.
For å gi en pekepinn på antallet runder førerne gjennomfører under testene består Spanias Grand Prix av 66 runder.
Slik utartet den andre og siste uken i førsesongen seg:
Dag 4 (onsdag 26. februar)
Med kun tre dager igjen med mulighet til å teste bilene var det akkurat som forventet at vi på første dag av uke to så langt flere førere på resultatlisten.
Overraskende, og gledelig, var det derfor at en som ikke skal delta i årests mesterskap endte opp med dagens raskeste tid. Testfører for Alfa Romeo, og Williams-fører i fjorårssesongen, Robert Kubica, viste at han fortsatt har kjøreferdighetene til å steppe inn om det trengs.
Red Bull har hengt langt bedre med denne førsesongen enn de foregående, og virker klare til å ta opp kampen om årets mesterskapstitler allerede fra første løp. Likevel har heller ikke det østerriske laget sine to uker med tester vært feilfrie.
Max Verstappen, som har vært utenfor banen i Barcelona ved flere anledninger, maner laget sitt til å være på tå hev allerede fra første hjulomdreining av sesongen.

— Vi er nødt til å steppe opp. Så langt er årets bil en forbedring, med det er den også nødt til å være om vi skal kunne kjempe om verdensmesterskapene. I Melbourne (sesongstarten om to uker) finner vi ut hvor vi står. Det er vanskelig å si allerede nå om vi kommer til å være raske nok.
— Dessuten er banen her annerledes enn i det første løpet. Det viktigste er å prøve ut mange ting så vet man hvordan bilen reagerer under ulike omstendigheter.
RESULTATLISTE DAG 4
OBS: Legg merke til at førere som ikke er med på resultatlisten ikke deltok på testene den dagen.
Fører | Bestetid | Avstand | Runder | |
1 | Robert Kubica (Alfa Romeo)* | 1:16.942 | 53 | |
2 | Max Verstappen (Red Bull) | 1:17.347 | + 0.405 | 84 |
3 | Sergio Perez (Racing Point) | 1:17.428 | + 0.486 | 84 |
4 | Daniil Kvyjat (Alpha Tauri) | 1:17.456 | + 0.514 | 61 |
5 | Pierre Gasly (Alpha Tauri) | 1:17.540 | + 0.598 | 25 |
6 | Alexander Albon (Red Bull) | 1:15.550 | + 0.608 | 29 |
7 | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1:17.562 | + 0.620 | 89 |
8 | Lance Stroll (Racing Point) | 1:17.787 | + 0.845 | 43 |
9 | Valtteri Bottas (Mercedes) | 1:18.100 | + 1.158 | 90 |
10 | Sebastian Vettel (Ferrari) | 1:18.113 | + 1.171 | 84 |
11 | Daniel Ricciardo (Renault) | 1:18.214 | + 1.272 | 53 |
12 | Carlos Sainz Jr. (McLaren) | 1:18.221 | + 1.279 | 46 |
13 | Charles Leclerc (Ferrari) | 1:18.244 | + 1.302 | 80 |
14 | Nicholas Latifi (Williams) | 1:18.300 | + 1.358 | 48 |
15 | George Russell (Williams) | 1:18.535 | + 1.593 | 59 |
16 | Romain Grosjean (Haas) | 1:18.670 | + 1.728 | 107 |
17 | Lando Norris (McLaren) | 1:18.826 | + 1.884 | 57 |
18 | Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) | 1:19.515 | + 2.573 | 51 |
19 | Esteban Ocon (Renault) | 1:21.542 | + 4.600 | 74 |
* = Robert Kubica er testfører for Alfa Romeo for årets sesong, men testførere har lov å delta på treningene i førsesongen.

Dag 5 (torsdag 27. februar)
Mercedes har framstått som det beste laget under årets tester, og gjennomførte en solid første uke. Likevel har tekniske problemer med kraftenheten på bilen preget hele førsesongen.
Flere problemer, denne gang med oljetrykket, ledet til at Lewis Hamilton ble tvunget til å stoppe bilen ute på banen halvveis ut i testene på dag to. Den regjerende- og seksdobbelte verdensmesteren innrømmer at tvil har sneket seg inn i laget før sesongåpningen i Australia, som kun er to uker unna.
– Er det grunn til bekymring? Ja. Vi har normalt mye bedre selvtillit når det kommer til bilens stabilitet under førsesongen, så dette er ikke ideelt for oss. Vi er på motor nummer tre allerede, så det er definitivt ikke et lett eller avslappende scenario.
– Motoren er egentlig veldig bra den, og en forbedring fra fjoråret. Men den er bare ikke helt der vi vil ha den når det kommer til det å stole på den.
Så gjenstår det å se om Mercedes egentlig har full kontroll på omstendighetene foran sesongåpningen.
RESULTATLISTE DAG 5
Fører | Bestetid | Avstand | Runder | |
1 | Sebastian Vettel (Ferrari) | 1:16.841 | 48 | |
2 | Lance Stroll (Racing Point) | 1:17.118 | + 0.277 | 30 |
3 | Nicholas Latifi (Williams) | 1:17.313 | + 0.472 | 43 |
4 | Lando Norris (McLaren) | 1:17.573 | + 0.732 | 43 |
5 | Max Verstappen (Red Bull) | 1:17.738 | + 0.897 | 28 |
6 | Valtteri Bottas (Mercedes) | 1:17.985 | + 1.144 | 47 |
7 | Esteban Ocon (Renault) | 1:18.013 | + 1.172 | 34 |
8 | Kevin Magnussen (Haas) | 1:18.225 | + 1.384 | 31 |
9 | Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) | 1:19.670 | + 2.829 | 16 |
10 | Pierre Gasly (Alpha Tauri) | 1:22.566 | + 5.725 | 35 |
11 | Daniel Ricciardo (Renault) | 0 | ||
12 | Alexander Albon (Red Bull) | 0 | ||
13 | Lewis Hamilton (Mercedes) | 0 |
Dag 6 (fredag 28. februar)
Ferraris Sebastian Vettel toppet resultatlisten etter torsdagen, den andre dagen av andre uke med tester. Likevel var tyskeren et helt sekund tregere enn Valtteri Bottas sin tid fra forrige fredag.
De to beste teamene fra de siste sesongene i Formel 1 fortsetter å leke kongen på haugen med hverandre, men den firedobbelte verdensmester fra tiden i Red Bull sier at det er de regjerende mesterne (Mercedes) som reiser til Australia som favoritter.

Teamsjef i Mercedes, Toto Wolff, har påstått, flere enn en gang, at Ferrari holder igjen den maksimale hastigheten på bilene sine denne førsesongen, og tror at det italienske laget har så mye som et sekund i bakhånd. Vettel på sin side frykter at Ferrari ville havne på etterskudd allerede under sesongåpningen.
– Jeg håper det er oss, men det er for tidlig å si. For øyeblikket er det Mercedes. Tendensene ser ikke bra ut for oss, men gjennom de første tre løpene av sesongen vil vi kunne se det helhetlige bildet, svarer han på spørsmål fra RTL om hvem som er favoritten foran Australias Grand Prix.
Begge førere i Ferrari, Vettel og Charles Leclerc, føler seg trygge på at hastigheten gjennom svinger er høyere i år enn tidligere. Men det kan koste dem dyrt.
— Vi har fått til å skape mer marktrykk (downforce). Utfordringen nå blir å finne enda mer av det. Hovedmålet med denne bilen har vært å finne mer marktrykk, som vi har gjort, men nå mister vi litt hastighet på rettstrekkene. De ulike banene vil vise oss hvordan vi ligger ann. Tiden vil vise hvor vi står. Vi jobber hardt med å bli kvitt problemet med at bilen fanger opp for mye luft, men vi starter her så får vi se.
Forvørig er det blitt sagt at Vettel forblir førstevalget for Ferrari til å fortsette i et av deres seter også neste sesong, i 2021.
RESULTATLISTE DAG 6
Fører | Bestetid | Avstand | Runder | |
1 | Valtteri Bottas (Mercedes) | 1:16.196 | 77 | |
2 | Max Verstappen (Red Bull) | 1:16.269 | + 0.073 | 44 |
3 | Daniel Ricciardo (Renault) | 1:16.276 | + 0.080 | 65 |
4 | Charles Leclerc (Ferrari) | 1:16.360 | + 0.164 | 177 |
5 | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1:16.410 | + 0.214 | 90 |
6 | Esteban Ocon (Renault) | 1:16.439 | + 0.237 | 71 |
7 | Sergio Perez (Racing Point) | 1:16.634 | + 0.438 | 153 |
8 | Carlos Sainz Jr. (McLaren) | 1:16.820 | + 0.624 | 159 |
9 | George Russell (Williams) | 1:16.871 | + 0.675 | 143 |
10 | Daniil Kvyjat (Alpha Tauri) | 1:16.914 | + 0.718 | 157 |
11 | Romain Grosjean (Haas) | 1:17.037 | + 0.841 | 86 |
12 | Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) | 1:17.415 | + 1.219 | 115 |
13 | Kevin Magnussen (Haas) | 1:17.495 | + 1.299 | 25 |
14 | Alexander Albon (Red Bull) | 1:17.803 | + 1.607 | 59 |
Med årets førsesong gjennomført vendes nå nesepartiet på bilene framover, og nedover på verdenskartet, til Melbourne i Australia, og sesongens første løp om kun to uker, 13. til 15. mars.
Hver hjulomdreining fra årets første Grand Prix-helg, og hele sesongen forøvrig, følger du på Viasport og Viaplay.