Formel 1-førerne punkterte på rekke og rad: – Like før hjertet mitt stoppet

Flere av Storbritannias Grand Prix mest sentrale førere pådro seg dramatiske punkteringer helt på tampen av løpet, deriblant Lewis Hamilton en halvrunde før slutt.

Publisert

<strong>Resultater - Storbritannias Grand Prix </strong>

1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1:28:01,283
2) Max Verstappen, Red Bull, +5,856
3) Charles Leclerc, Ferrari, +18,474
4) Daniel Ricciardo, Renault, +19,650
5) Lando Norris, McLaren, +22,277
6) Esteban Ocon, Renualt, +26,937
7) Pierre Gasly, AlphaTauri, +31,188
8) Alexander Albon, Red Bull, +32,670
9) Lance Stroll, Racing Point, +37,311
10) Sebastian Vettel, Ferrari, +41,857

Det startet og sluttet høydramatisk på Silverstone. To sikkerhetsbiler tidlig ut i løpet, blant annet etter en høyhastighetskrasj med AlphaTauri-fører Daniil Kvyat i Maggots-Beckets-kombinasjonen. Siden utviklet løpet seg ganske så rolig, nærmest til det kjedsommelige, før alt skjedde på de siste tre rundene.

<strong>Resultater - Storbritannias Grand Prix </strong>

1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1:28:01,283
2) Max Verstappen, Red Bull, +5,856
3) Charles Leclerc, Ferrari, +18,474
4) Daniel Ricciardo, Renault, +19,650
5) Lando Norris, McLaren, +22,277
6) Esteban Ocon, Renualt, +26,937
7) Pierre Gasly, AlphaTauri, +31,188
8) Alexander Albon, Red Bull, +32,670
9) Lance Stroll, Racing Point, +37,311
10) Sebastian Vettel, Ferrari, +41,857
(Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Det startet og sluttet høydramatisk på Silverstone. To sikkerhetsbiler tidlig ut i løpet, blant annet etter en høyhastighetskrasj med AlphaTauri-fører Daniil Kvyat i Maggots-Beckets-kombinasjonen. Siden utviklet løpet seg ganske så rolig, nærmest til det kjedsommelige, før alt skjedde på de siste tre rundene.

Først ryker venstre framdekk for Valtteri Bottas, som lå an til en god andreplass bak teamkamerat Lewis Hamilton. Og kort tid etterpå skjer akkurat det samme med Carlos Sainz. Spørsmålet meldte seg; hvilke flere kommer til å ryke på det samme, ettersom det var åpenbart at venstre framdekk virkelig fikk det på Silverstone.

Hadde halvminuttet å gå på

Og det skulle bli intet mindre enn Lewis Hamilton, løpets overlegne leder, som også han dro på seg et flatt framdekk på venstre side. På dette tidspunktet hadde han et halvminutt å gå på til Max Verstappen, som selv hadde vært i pit for å ha friske dekk til å sette løpets raskeste rundetid helt på tampen.

Hamilton haltet til slutt over mål, først av alle, men da med bare fem sekunders margin ned til Red Bull-føreren fra Nederland.

– Egentlig var jeg ganske avslappet, av en eller annen grunn. Jeg fikk høre at jeg var 30 sekunder foran. Men den tiden gikk fort og jeg begynte å tenke på hvor lenge det var igjen av runden. Så hørte jeg 9-8-7 og så videre på gapet ned. Herregud, jeg har aldri er fart noe slikt på siste runde før. Det var like før hjertet mitt stoppet, sa en lettet, men også lettere sjokkert Lewis Hamilton etter målgang.

Pitstopp kostet mulig seier

Han følte selv han hadde klart å ta godt vare på dekkene. Han holdt Bottas på OK avstand, gjerne to til tre sekunder, gjennom hele løpet. Men han ante ugler i mosen da han fikk vite hva som hadde skjedd med teamkompisen.

– Han pushet nok mye mer enn meg, så jeg «backet av» mot slutten. Jeg så etterhvert at formen på dekket forandret seg, men prøvde å holde farten litt oppe. Ja, det er mulig vi selv burde stoppet selv på slutten da vi så hvordan det gikk, la Hamilton til.

For Max Verstappen ble pitstoppet på mange måter litt hell i uhell. Eller uhell i hell om du vil. Spørsmålet om han ville vunnet løpet vil stå ubesvart om han ikke hadde gått inn i pit på slutten. Ville Verstappen lidd samme skjebne, eller ville han tatt seieren?

– Dekkene så ikke bra ut de siste ti rundene. Så fikk jo Valtteri denne punkteringen. Vi gikk i pit for å sette raskeste rundene, da jeg ellers kjørte ganske ensomt i dag og kunne passe på både fart og dekk. Men jeg er uansett veldig glad for andreplass. Et godt resultat for oss i dette løpet, oppsummerte Verstappen.

(Skjermdump: V Sport 1)

Valtteri Bottas var naturlig nok svært skuffet over å bli frarøvet andreplassen, og sett i ettertid en eventuell seier, da han var først ute i denne punkteringsbonanzaen helt på tampen.

– Veldig skuffende. Jeg begynte å kjenne vibrasjoner på venstre foran. Jeg så ingen debris på banen, så tenkte bare at dekket var slitt. Så var det veldig uheldig at dette skjedde rett ved start-mål-området. Da ble det en full runde med et eksplodert dekk. Skuffende, selvfølgelig - men hva kan jeg gjøre? Man må bare gå videre, sier Bottas.

Hülkenberg kom aldri til start

Charles Leclerc berget en solid tredjeplass for Ferrari, i et år hvor Ferrari har mer enn nok med å hanskes med resten av teamene i midtfeltet. Det er også verdt å nevne at Renault-fører Daniel Ricciardo sikret en fjerdeplass, hans beste plassering siden Italia i fjor hvor han også ble nummer fire. Ellers må vi tilbake til Monaco i 2018 for å finne sist gang Ricciardo stod på seierspallen.

En annen stor nedtur på Silverstone denne søndagen tilhører også tyske Nico Hülkenberg, som lå an til et sjokkcomeback sammen med Racing Point da Sergio Perez testet positivt for koronaviruset tidligere denne uken.

Og Hülkenberg leverte akseptable tider på trening og kvalifisering og ville absolutt kunne utfordret om poeng i sitt comeback. Motorproblemer rett før startet sørget imidlertid for at det ikke ble det comebacket han - og for så vidt resten av Formel 1-fansen - hadde sett for seg.

Det er uvisst om han får en ny sjanse neste helg, ettersom det ikke vites hvor lenge Sergio Perez må holdes i isolasjon også etter en ny test med eventuelt negativt resultat.

Powered by Labrador CMS