Formel 1-åpningen i Australia får en tredje DRS-sone på banen

Duket for flere forbikjøringsmuligheter når Formel 1-sesongen åpnes til helgen.

Publisert

Samtlige Formel 1-baner på kalenderen har minst én DRS-sone, og de aller fleste banene har to DRS-soner.

Samtlige Formel 1-baner på kalenderen har minst én DRS-sone, og de aller fleste banene har to DRS-soner.

Men når Formel 1-sirkuset åpner årets ball i Australia førstkommende helg, så skal førerne for første gang gjøre seg kjent med tre DRS-soner på en bane.

For dem som er kjent med banen, så legges denne DRS-sonen i strekningen og den svake høyresvingen i forkant av sving 14. Målingsstedet, kalt «detection zone», blir gjort i kombinasjonen sving 11 og 12.

Fra før er banen delt inn i to DRS-soner, som går forbi start-mål-langsiden, samt på langstrekken mellom sving 2 og 3.

LES OGSÅ: Flere moderne Formel 1-baner har forsvunnet en etter en

LES OGSÅ: Formel 1-stjerne tror Dennis kan revolusjonere bilsportinteressen

For de som ikke kjenner begrepet godt nok før, så tar vi et lite lynkurs her:

DRS står for «Drag Reduction System» og er en innretning på Formel 1-bilene til å åpne øvre del av bakvingen for å gjøre luftmotstanden mindre. Mindre luftmotstand gir bedre toppfart, og dette er innført for at biler bak skal få større muligheter til å kjøre forbi bilen foran dersom du er nærme nok.

For å regulere dette på en konsekvent måte, så er hovedregelen at en bil må ligge under sekundet bak bilen foran før DRS-knappen i bilen kan aktiveres. DRS kan brukes fritt uavhengig av bil foran i forbindelse med trening og kvalifisering, og DRS er konstant deaktivert når det er vått.

Powered by Labrador CMS