Flere sentrale elementer forsvinner i Formel 1 neste år


DEL
(Foto: Red Bull Content Pool)

Abu Dhabis Grand Prix var av det særdeles lite innholdsrike slaget. Rakk du samtidig da å tenke «dette har jeg sett for siste gang» i det Valtteri Bottas passerte målstreken?

Om det ikke akkurat er hugget i stein at du aldri mer få se de kommende elementene i Formel 1-sporten, så er det i alle fall flere radikale forandringer, både teknisk sett og konkurransemessig, for neste sesong. Så er det slik at regler er til for å forandres, og både førere og baneanlegg kommer og går med årene.

Men dette er altså hva som ikke blir å finne på TV-skjermen eller på arenaen fra og med 2018.

(Foto: Mercedes AMG F1)

Åpne cockpiter

Siden ulykken i Japan 2014 som krevde Jules Bianchis liv, den første dødsulykken i Formel 1 siden Ayrton Senna i 1994, så har debatten og diskusjonene gått jevnt og trutt om hvordan hodene til førerne kan beskyttes ytterligere.

Selv om sikkerheten har hatt en enorm utvikling i Formel 1-sporten de siste tre tiårene, så har man nå funnet ut at man må ta dette et steg videre etter at Formel 1 krevde et nytt menneskeliv på 20 år. Valget stod etterhvert mellom en gjennomsiktig skjerm og en bøyle, sistnevnte kalt for «halo». Og FIA gikk etterhvert for Halo-systemet, som vi har sett på ulike treninger de siste par årene.

Ikke veldig populært blant Formel 1-fansen, ei heller blant flere Formel 1-profiler, men det er i alle fall opplest og vedtatt at det blir Halo framfor åpen cockpit neste år. En radikal forandring for Formel 1.

- ANNONSE -

(Foto: Adrian Moody)

Sepang forsvinner

En Formel 1-kalender er sjeldent lik fra år til år, selv om de fleste løpshelgene er blitt relativt faste tradisjoner. Men en arena som har vært fast innslag siden 1999 sa takk for seg i år.

Sepang International Circuit i Malaysia er nå historie i Formel 1-sammenheng, og denne banen erstattes av Paul Ricard-banen i Frankrike – en bane som ikke er blitt brukt siden 1990. I tillegg gjør Hockenheim nok et comeback, selv om Tysklands Grand Prix har vært en jojo på Formel 1-kalenderen de siste årene.

(Foto: Sutton/McLaren)

McLaren-Honda

En suksess-epoke fra 80-tallet, som ble en katastrofe i sin nye epoke fra 2015 til 2017. Honda fikk aldri dreisen på disse 1,6-liters turbohybridene, og etter at F1-stjernen Fernando Alonso signerte for McLaren-teamet i 2015, da Honda kom med sine motorer, så har ikke spanjolen tatt en eneste seier eller pallplass.

Stort sett har «No power!» runget over teamradioene, enten det har vært snakk om trening, kvalifisering eller løp, og nå tok altså tålmodigheten slutt for det legendariske Formel 1-teamet fra England. Neste år blir det Renault-krefter bak ryggen til føreren, men det spørs om ikke McLaren likevel skjelver litt i buksene når de har sett problemene som Renault har hatt på holdbarheten av sine motorer de siste løpene.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Brasilianere

Felipe Massa er ferdig i Formel 1. Denne gangen for godt, etter alle solemerker. Han fikk høre det, også fra en som Kimi Räikkönen, at man var skeptiske til hvorvidt årets Abu Dhabi Grand Prix virkelig ville bli hans siste løp i Formel 1. Dette i kjølvannet av at han annonserte i fjor at han skulle gi seg, men forandringene i Williams-teamet gjorde at han ble tilbudt enda et år – noe han sa ja til.

Men nå er både Massa selv, og tilsynelatende Williams også, klare på at han er ferdig i F1. Det betyr også at det mest sannsynlig ikke blir noen brasilianere på startstreken neste år, noe som vil være første gang på 49 år, altså i 1969, at vi ikke har noen brasilianere på startstreken. Siden Emerson Fittipaldi debuterte i 1970 har det altså vært minst én brasilianer på F1-griden fram til 2018.

Ny logo

Etter finalen i Abu Dhabi lanserte også Liberty Media den nye logoen som skal representere Formel 1-sporten. Logoen som er brukt fram til i dag, altså F-en med fartstripene, som har et «usynlig» ett-tall mellom seg, kastes nå til fordel for det de føler er en langt mer modernisert og allsidig logo.

Før løpet ble det lansert tre alternative logoer, og blant fansen skal en tro at det var logoen med minst kontrovers ved seg som til slutt ble utpekt. Uansett, logoen er ikke altfor godt tatt imot blant fansen, skal vi tro Twitter-meldinger og diverse forumer, og Lewis Hamilton gikk også ut mandag og konstaterte at den nye logoen på ingen måte kan kalles for «ikonisk», og uttaler at vi kan se for oss hvordan Ferrari eller Mercedes skulle forandret sine logoer.

(Skjermdump: Sky Sports)

Motorenhetene

Noe av det mest omdiskuterte i Formel 1-sporten, er grensen på antall motorenheter som kan brukes og sanksjonene i form av straffer på startgriden før løpene kjøres. I år har regelverket sagt at én bil kan bruke minst fire ulike komponenter til motorene, hvor av én motorpakke har bestått av totalt seks enheter.

- ANNONSE -

Mange motorer har slitt, og spesielt Renault- og Honda-motorene har vært utsatt for holdbarheten – såpass mye at gridstraffene har kommet som perler på en snor for team som McLaren, Red Bull, Toro Rosso og også Renaults eget fabrikkteam. Neste år blir ikke noe bedre. Da blir det kun tre komponenter som kan brukes før dette skal sanksjoneres. Samtidig er det nå en åpen debatt om alternative straffer for teamene i stedet for at førerne, som er uskydlig oppi dette, blir skadelidende i form av at de ikke får starte hvor de blir plassert etter innsatsen fra kvalifiseringen.

(Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1)

Haifinnen

Det nye tekniske regelverket for 2017-sesongen etterlot seg noen smutthull. Ett av disse var denne såkalte haifinnen som er blitt brukt i år, ikke ulikt det vi så i 2010-sesongen, eller hva vi har sett på LMP1-bilene i langdistanse-VM. Men nå skal haifinnen bort.

Denne, sammen med «T-vingen» var det få som så komme i utgangspunktet, men det endte med at samtlige innførte dette på bilene sine. Haifinnen har dog vært til gunst for publikum og sponsorer med tanke på større synlighet på bilene, som både gir bedre reklameverdi og også synlighet i form av større startnummer og navn, men neste år skal altså dette bort.

- ANNONSE -