Flere moderne Formel 1-baner har forsvunnet en etter en

I år er Malaysia og Sepang International Circuit borte fra plakaten for første gang siden 1999. Men de er ikke den eneste i samme kategori som har forsvunnet.

Publisert

I internasjonal racing har «tilkedrome» blitt et begrep på de mange av de nyeste banene som er konstruert primært for å huse Formel 1-sirkuset.

I internasjonal racing har «tilkedrome» blitt et begrep på de mange av de nyeste banene som er konstruert primært for å huse Formel 1-sirkuset.

Begrepet stammer fra den tyske arkitekten og tidligere racingfører Hermann Tilke, som gjennom 2000-tallet har vært den mest sentrale enkeltpersonen bak trasé-designet når nye baner skal konstrueres.

Fire baner ute siden 2011

Atle Gulbrandsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men flere av disse banene er blitt av den mislykkede sorten, hvis formål var å tiltrekke seg verdens største bilsportgren.

Tilke-baner i Formel 1
1995: A1 Ring (Østerrike, nå Red Bull Ring)

1999: Sepang International Circuit (Malaysia)

2004: Bahrain International Circuit (Bahrain)

2004: Shanghai International Circuit (Kina)

2005: Istanbul Park (Tyrkia)

2008: Marina Bay Street Circuit (Singapore, gatebane)

2008: Valencia Street Circuit (Spania, gatebane)

2009: Yas Marina Circuit (Abu Dhabi)

2010: Korea International Circuit (Sør-Korea)

2011: Buddh International Circuit (India)

2012: Circuit of the Americas (USA)

2014: Sochi Autodrom (Russland, hybridbane)

2016: Baku City Circuit (Aserbajdsjan, gatebane)

* Fet skrift indikerer at banen fortsatt er i Formel 1-bruk.

Når Malaysia nå er ute av F1-kalenderen, så er det den fjerde permanente banen som er konstruert «i nyere tid» som forsvinner. Riktig nok er det nesten 18,5 år siden Formel 1 ble kjørt for første gang på Sepang-banen, men i mellomtiden har storstilte Tilke-anlegg i Tyrkia, Sør-Korea, og India blitt tatt av plakaten.

Tyrkiske Istanbul Park var vertskap i Formel 1 fra 2005 til 2011, Korea International Circuit hadde Formel 1-løp fra 2010 til 2013, mens Buddh International Circuit i India tok i mot sirkuset i tre sesonger fra 2011 til 2013. De to sistnevnte står i dag og gror mer eller mindre igjen.

– Hvorfor disse banene forsvant nesten like fort som de kom er, etter min mening, på grunn av Bernie Ecclestones ønske om kortsiktig profitt. Det kunne virke som Bernie ikke brydde seg om hvor F1-løpene gikk, så lenge de betalte de hundrevis av millionene det kostet, sier Viasport-kommentator og Formel 1-ekspert, Atle Gulbrandsen, til Parc Fermé.

Interessen viste seg å være heller laber i disse landene, selv om det ble spyttet inn voldsomme mengder penger både for å reise nye baner og holde løpene hvor Ecclestone satte relativt store økonomiske krav for å få løpene arrangert.

Fem permanente baner igjen

Dermed er etterbruken blitt heller lav i disse landene.

– Det er trist, for nå ligger det noen overdimensjonerte racingbaner rundt omkring som brukes i liten grad. Og min påstand er at dette aldri kunne ha skjedd i moderne demokratier, sier Gulbrandsen.

Fremdeles kjøres fem permanente baner etter Tilkes design (se faktaboks), men tyskeren har høstet mye kritikk for sine banekonstruksjoner fra flere hold. Mye på grunn av lik banekarakter med mange rettstrekninger påfulgt av krappe svinger, og store avkjøringssoner av asfalt.

Gulbrandsen mener de moderne banene ikke har den samme identiteten som de kjente og legendariske banene som har vært på kalenderen i en årrekke.

– COTA-banen i USA og Tyrkia er OK, men generelt vil jeg si at Tilke-banene mangler karakter. Og jeg har aldri vært noen fan av store avkjøringssoner med asfalt, noe som gjør at en feil straffer seg svært lite. Jeg liker baner med karakter som Spa-Francorchamps, Montreal, Suzuka, Albert Park og så videre, sier Gulbrandsen.

Han håper også at Grand Prix-runden i Bahrain kan erstattes med et afrikansk løp, og mener at Bahrains Grand Prix har mye av samme karakteren som vi har sett av løpene i Korea og India som nå har forsvunnet.

– Et løp som Bahrain bidrar ikke med stort, synes jeg. En ganske uinteressant bane ute i ørkenen, svært få tilskuere og et løp som kun er på kalenderen fordi Bahrain betaler mye penger for det. Jeg skulle ønske vi fikk et løp i Afrika også, slik at det ble et løp i alle verdensdeler, sier han.

Powered by Labrador CMS