Ferrari er i slaget – Alonso nådeløs mot egen bil

Skal Sebastian Vettel bli en reell tittelutfordrer i år?

Publisert

Testene har i alle fall vært meget positive for det italienske merket, og etter en noe laber 2016-sesong, ser det ut til at den røde baron virkelig har fått fart på sakene.

Testene har i alle fall vært meget positive for det italienske merket, og etter en noe laber 2016-sesong, ser det ut til at den røde baron virkelig har fått fart på sakene.

Under torsdagens kjøring tok den firedoble verdensmesteren pre-season-testingens raskeste rundetid på 1:19.024, mer enn tre tideler raskere enn Lewis Hamilton. Begge satte sine tider på ultrasoft-dekk.

Vettel har imidlertid hatt det morsomt på banen i dag, og kjørt hele 150 runder - desidert mest av alle.

Hamilton nøyde seg med 52 runder, mens lagkamerat Valtteri Bottas fikk 87 runder, med raskeste runde på 1:21.819 med soft-dekk.

Gledelig er det også å se at Force India fikk fart på sakene sine, med tiden 1:20.161 signert Esteban Ocon, og dermed kjørte han inn til torsdagens tredje raskeste rundetid.

Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen sa til Parc Fermé forrige uke at vi også skulle regne med Red Bull i tetsjiktet, selv om de kanskje ikke har dominert testene på klokka. Daniel Ricciardo satte eksempelvis tiden 1:20.824 torsdag, men dette var med soft-dekkene, altså to gummiblandinger hardere enn de raskeste.

Og dette er fremdeles et drøyt sekund raskere enn kvalifiseringstiden til Lewis Hamilton i fjorårets GP-løp på samme bane.

Foto: Red Bull Content Pool

Ellers sliter fremdeles McLaren-teamet, og deres største profil - Fernando Alonso - begynner uten tvil å bli utålmodig.

– Vi har kun ett problem. Motoren. Det fines ingen pålitelighet, og ingen krefter. Vi er 30 kilometer i timen bak på hver eneste rettstrekke, sier Alonso, før han fikk spørsmål om han kunne holde full gass gjennom den lange høyresvingen, sving 3.

– Åja, absolutt! For oss er det ikke bare sving 3, men vi kan egentlig holde full gass i så å si alle svinger, fleipet spanjolen etter onsdagens test.

Fredag avsluttes den offisielle testen i forkant av sesongstart. Videre skal biler og team fraktes til Australia og Melbourne, for sesongstart som begynner med fritrening fredag 24. mars, med løpsstart søndag 26. mars (grytidlig morgen, norsk tid).

Powered by Labrador CMS