Fastlåst i nesten to minutter: – Jeg henger her som en ku

FIA frikjenner halo-bøylen i forklaringen om hvorfor Nico Hülkenberg aldri kom seg ut av bilen mens han lå opp-ned.

Publisert

Det var på den første runden at løpets største dramatikk fant sted i en duell mellom Nico Hülkenberg og Romain Grosjean. Sistnevnte forsøkte seg på yttersving der han la seg for mye inn, hektet i Grosjean og slo spektakulært flere runder rundt før han ble liggende opp-ned inn mot barrieren.

Det så mer spektakulært ut enn det var dramatisk da Nico Hülkenberg spratt flere runder rundt etter å ha truffet Romain Grosjean. Skjermdump: Viasport 1)

Det var på den første runden at løpets største dramatikk fant sted i en duell mellom Nico Hülkenberg og Romain Grosjean. Sistnevnte forsøkte seg på yttersving der han la seg for mye inn, hektet i Grosjean og slo spektakulært flere runder rundt før han ble liggende opp-ned inn mot barrieren.

Det ble raskt konstatert at alt gikk fint med Hülkenberg, samtidig som banemannskapet stormet til bilen for å slukke en påbegynnende brann fra eksosområdet.

– Jeg henger her som en ku. Få meg ut her ifra, det brenner, sa Hülkenberg over teamradioen.

Haloen hjalp til

Det tok nesten to minutter før bilen var på hjulene igjen, og i nærmere halvannet minutt hang han opp-ned i cockpiten. Spekulasjonene begynte raskt å gå på om denne halo-bøylen, ett av de største, men mest omdiskuterte, sikkerhetstiltakene det siste året, kan ha hindret Hülkenberg, så benekter FIAs løpsleder Charlie Whiting dette.

– Egentlig er haloen designet for å hjelpe ytterligere ved en slik ulykke. Den gir mer plass for føreren så fort den er opp-ned. Og dette var noe av de vi ville forsikre oss da halo skulle fases inn, sier Whiting til Autosport.

De hadde full kontroll på tilstanden til Hülkenberg og lot seg ikke bekymre nevneverdig selv om det virket dramatisk da han lå der opp-ned mens flammene stakk ut og det ble igangsatt umiddelbar slukningsarbeid.

– Når en slik ulykke oppstår, så sendes radiobeskjedene automatisk til løpskontroll så vi får informasjon umiddelbart. Vanligvis sier førerne at de er OK, og da videreformidler vi dette til legene på stedet, sier Whiting.

Ingen sure miner fra Hülkenberg

Selv var ikke Hülkenberg sikker på om haloen blokkerte ham heller ikke. Utover dette var han fornøyd med hvordan situasjonen ble håndtert etterpå, og han har heller ikke lagt skylden på verken seg selv eller Grosjean i forbindelse med foranledningen til krasjen.

Nico Hulkenberg. (Foto: Renault Sport F1 Team)

– Jeg så ham ikke. Han var i blindsona mi, og resten er historie. Det så kanskje spektakulært ut, med G-messig var det ingen hard krasj. Så fra min side var det ikke noe problem. Det var også første gang jeg har blitt liggende opp-ned i en bil, sa Hülkenberg etterpå.

Powered by Labrador CMS