Fargerik fortsettelse på et spennende Formel 1-eventyr


DEL

Det er fryd og gammen i toppen, og katastrofe i bunnsjiktet når vi teller opp etter tre Formel 1-runder så langt i år.

Det ble i Bahrain en tro kopi av seierspallen fra åpningsløpet i Australia for en snau måned siden, og Sebastian Vettel svarte på tiltale etter Lewis Hamiltons seier fra Kina sist uke.

Mange hadde kanskje håpet på at Valtteri Bottas skulle fortsette der han slapp ved å ta pole position lørdag, men det var både ironisk og paradoksalt å se at både Bottas og Hamilton var proppene i systemet i tett fight med både Ferrari og også Red Bull-førerne de første rundene.

Unggutta hodestups ut

For det så lovende ut for spenningen, spesielt mellom Vettel og Bottas, og også mellom Hamilton og Red Bull-førerne Max Verstappen og Daniel Ricciardo like bak. Faktisk uttrykte Verstappen en viss frustrasjon over å ligge bak Hamilton og ropte via team-radioen at han enkelt og greit kjører raskere.

Så skjedde det mye på runde 11 og 12. Verstappen har akkurat vært i piten, men drar rett fram i sving fire og kunne meddele at det var bremseproblemer som sendte ham ut av pallkampen. Og runden etterpå så smeller det mellom Lance Stroll og Carlos Sainz, der sistnevnte kom i en forrykende fart på «innern» på den unge kanadieren

– 90 prosent skyld til Sainz, 10 prosent skyld til Stroll, uttalte ekspertkommentator Henning Isdal.

- ANNONSE -

Det gikk såpass hardt for seg at juryen skulle se på hendelsen etter løpet, og det kan ventes at Carlos Sainz kan få en straff for å ha torpedert Stroll inn i første sving. Uansett, 18-årige Stroll fortsetter sin tøffe start på Formel 1-karrieren, og er nå eneste fører som i realiteten ikke har fullført ett eneste løp.

Men, tilbake til tetkampen. Bottas falt av lasset da han etterhvert slet med grepet og dekkene. Lewis Hamilton rotet det også til for seg selv ved å hindre Daniel Ricciardo inn i piten midt under safetycar etter Stroll/Sainz-smellen, en situasjon som ga Hamilton en fem sekunders tidsstraff (en straff han aksepterte og tok på seg skylden for).

Vettel kom ut i en solid ledelse, og holdt hodet kaldt uten å gjøre en eneste feil. Hamilton fikk etterhvert opp en forrykende fart på siste stint med sprett nye soft-dekk, og tok gjerne mer enn sekundet på runden på Vettel. Spenningen lå i lufta om Hamilton kom til å ta igjen Vettel før mål med denne farten, men tyskeren kunne ro i land årets andre seier uten nevneverdig press i front.

Foto: FIA
Foto: FIA

Vettel skryter av bilen

Ikke siden Vettel tok VM-gullet i 2011 har han vunnet to av sesongens tre første løp, noe som gjør at Vettel virkelig er tilbake i gullkampen.

– Nå snakker vi. For en utrolig rask bil vi har, sa Vettel på teamradioen like etter målgang, før han la på en haug med gratulasjoner og takkemeldinger på italiensk som Parc Fermé ikke kan oversette.

Han oppsummerte videre på seierspallen etterpå:

– Jeg kjente med en gang at bilen fungerte. Det var en nytelse å kontrollere farta selv om Lewis etterhvert ble en trussel mot slutten. Du vet jo aldri med trafikken. Men jeg kjente meg en gang at bilen var der på første runden, sa Vettel.

Tålmodigheten på prøve for Alonso

Mens F1-sporten virkelig har fått tilbake en spenning om tittelen mellom flere team (og kanskje også flere førere som Red Bull og Räikkönen også får opp farta), så er det også verdt å nevne at det skjer ting i bunnsjiktet. Nok en gang ser vi at McLaren-Honda sliter. Stoffel Vandoorne kom ikke en gang til start, og som seg hør og bør holdt heller ikke Fernando Alonso kjeft gjennom løpet.

– Jeg har aldri, i hele min karriere, kjørt med så lite krefter. De andre kan ligge 300 meter bak og kjøre forbi oss på strekkene, ropte Alonso – selvfølgelig til stor latter for våre norske kommentatorer og også for TV-seerne fjern og nær.

Så skulle det selvfølgelig endte med et brutt løp i praksis da motoren til Alonso også tok kvelden like før slutt, men såpass sent i løpet at Alonso fikk et resultat (i motsetning til de brutte løpene i Australia og Kina). Kanskje Alonso gleder seg mer enn noen sinne til å komme seg i en IndyCar-doning i forbinelse med gjesteopptredenen han skal gjøre i Indy 500 på bekostning av Monacos Grand Prix i mai.

- ANNONSE -

Svenske som sliter

Men også svenske Marcus Ericsson sliter. Teamkamerat Pascal Wehrlein gjorde comeback etter skaden han pådro seg under Race of Champions i Miami, og uansett hvor svak fysikk Wehrlein måtte ha, så var det klasseforskjell mellom tyskeren og svensken, hvor Wehrlein med sin 11. plass var kun én plassering fra sin andre poengtakning i karrieren. Ericsson deler nå smultring i bunn sammen med teamkollegene i Sauber, Antonio Giovinazzi og Wehrlein, med McLaren-førerne Alonso og Vandoorne, og også Renault-fører Jolyon Palmer.

Ericsson brøt til slutt på runde 50 med girkasse-problemer etter å ha ligget nest sist av de gjenværende, med bare Palmer bak seg.

Gikk du glipp av påskenøttene våre? Prøv deg igjen her:

Påskenøtter 1/4
Påskenøtter 2/4
Påskenøtter 3/4
Påskenøtter 4/4