Et unikt innblikk i Formel 1 du aldri ville fått ellers

De beste historiene finnes ikke nødvendigvis i de beste lagene. Det har den nye TV-serien om fjorårets Formel 1-sesong bevist.

Publisert

Ingenting er bedre enn å bruke en 11 timers lang flytur på å sprinte seg igjennom 10 svært innholdsrike episoder på drøye halvtimen hver med innhold som viser Formel 1-sporten fra innsiden på en måte du neppe har sett tidligere.

Kevin Magnussen er en av mange sentrale skikkelser vi blir enda bedre kjent med i Netflix-serien «Drive to Survive». (Foto: Netflix)

Ingenting er bedre enn å bruke en 11 timers lang flytur på å sprinte seg igjennom 10 svært innholdsrike episoder på drøye halvtimen hver med innhold som viser Formel 1-sporten fra innsiden på en måte du neppe har sett tidligere.

«Drive to Survive», som er produsert for Netflix, tar enkelt og greit for seg fjorårssesongen og både sportslige og utenomsportslige hendelser som preget hele 2018. Og om fjoråret egentlig havnet, om ikke i glemmeboka, men på lista over en helt ordinær sesong, så viser altså denne serien hvor mange gode og innholdsrike enkelthistorier som forsterkes ytterligere av svært profesjonelle dramaturgiske grep.

Vi trenger ikke nødvendigvis følge løp for løp, men vi følger historie for historie, som minner deg på «aha, ja stemmer, det der skjedde jo i fjor...». Og gjerne fortsettelse om følger. Hvordan Red Bull-rivaliseringen mellom Max Verstappen og Daniel Ricciardo utviklet seg gjennom sesongen, som kulminerte i at Ricciardo faktisk valgte å forlate teamet han har vært tilknyttet i mer enn 10 år til fordel for Renault.

Og det er jo skjebnens ironi at det skulle bli nettopp Renault, for vi får også et meget godt innblikk i hvor kaldt og steile fronter det er mellom teamsjefene Christian Horner (Red Bull) og Cyril Abiteboul (Renault), som følge av Red Bulls stadige kritikk på motorleveransen fra den delvis statlige eide bilfabrikanten.

Esteban Ocons Formel 1-skjebne spiller også en sentral rolle i oppbygningen av Force India-dramaet, som endte med oppkjøp og nytt teamnavn. (Foto: Netflix)

Haas spiller også en god og sentral rolle i serien, anført av deres karismatiske teamsjef Günter Steiner. Som et ungt team, med få ressurser, og hvordan de skal menge seg med «best of the rest»-gjengen. Hvordan de takler personlige kriser da begge førerne deres må bryte Australias Grand Prix etter pitstopp-tabber, der jeg trodde det faktisk var mer en svikt på utstyret enn det var hos mekanikerne.

Men ikke minst den personlige krisen Romain Grosjean var i ferd med å oppleve da det nesten gikk en halv sesong uten at han scoret poeng. Dog ville jeg gjerne sett enda flere detaljer over hvor betydningsfull fjerdeplassen i Østerrikes Grand Prix var for franskmannen etter et smultringår som følge av personlige feil og høylytt sutring gang etter gang.

Kriser ser vi også hvordan påvirker de legendariske teamene McLaren og Williams. Hvordan deres ledere virkelig føler på ansvaret de bærer, om de i det hele tatt er skodd for å reise kjerringa og snu en svært negativ trend som ikke er deres historie verdig. 

https://parcferme.no/annen-motorsport/flaklypa-grand-prix-en-sjarm-av-paralleller-til-virkeligheten/

Det er mange sterke temaer, og dette blir en roman om jeg går alt etter i sømmene. Jeg anbefaler heller at dere enten tar ei lita maraton, eller setter igang med å se på denne serien. Du trenger ikke være oppriktig interessert i Formel 1 en gang, så lenge du er glad i gode historier som er formidlet i en motorsport-drakt.

I så måte tror jeg «Drive to Survive» kan skape samme effekten som Senna-dokumentaren og Rush-filmen gjorde med meg for å vekke interessen for Formel 1 igjen. For det er ikke den sportslige underholdningsverdien som fikk meg til å følge med på sporten igjen, men det er alt rundt av profiler og historier som gir sporten ekstra dimensjoner, som gjør det verdt å følge med på, selv om Lewis Hamilton og Mercedes gang etter gang vinner løp og VM-titler.

Og apropos Hamilton. Og Sebastian Vettel forsåvidt. Og deres respektive team. De valgte selv bevisst å stå over med sine bidrag til serien, selv om de naturlig dukker opp med jevne mellomrom fra ordinær TV-produksjon. Det er kun de åtte andre teamene som bidrar med historier og innsikt. I så måte er det et par bonus-episoder jeg gjerne skulle sett med bidrag fra Mercedes og Ferrari.

• Hva som skjedde i kulissene og hvordan kommunikasjonen foregikk i det som er blitt en teamradio-klassiker fra Russlands Grand Prix: «Valtteri, it’s James…», der finnen blir beordret til å slippe Lewis Hamilton forbi av hensyn til førermesterskapet.

• Og ikke minst hva som foregikk i Ferrari-leiren både da Sebastian Vettel kjørte av på Hockenheim, som egentlig ble selve symbolet på at han tapte nok en tittelkamp. Samtidig skulle jeg gjerne fulgt Ferrari-leiren, med Kimi Räikkönen attpåtil, da finnen endelig tok sin første seier på over fem år under USAs Grand Prix.

Men det får bli med ønskene. Det er særdeles mange andre historier vi får et enda større dypdykk i, som virkelig er verdt å få med seg hvert eneste sekund av. 

Powered by Labrador CMS