DRS-vingen åpnes gjennom to fullfartsvinger på Silverstone

Duket for spenning og dramatikk i de to første svingene til helgens Storbritannias Grand Prix.

Publisert

Flere ganger i år er det blitt åpnet for en ekstra DRS-sone, opp til tre DRS-soner, på flere av banene for å innby til flere forbikjøringer.

Startsvingen på Silverstone. (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Flere ganger i år er det blitt åpnet for en ekstra DRS-sone, opp til tre DRS-soner, på flere av banene for å innby til flere forbikjøringer.

I både sesongåpningen i Australia, i Canada og i Østerrike har vi sett eksempler på tre DRS-soner, og til helgens runde på legendariske Silverstone blir det også åpnet for en tredje DRS-sone i tillegg til sonene mellom femte og sjette sving, samt velkjente «Hangar Straight» i tredje sektor.

Nå blir det en DRS-sone inn mot start-mål-langsiden, men fordi en DRS-vinge ikke deaktiveres før det bremses eller slakkes nevneverdig av, så er det å forvente at bakvingen vil være åpen under første sving og kanskje andre sving ettersom disse stort sett går på full gass. Disse svingen er også kjent som «Abbey» og «Farm».

Det er i hvert fall scenarioer som løpsleder Charlie Whiting ser for seg, til potensielt stor underholdningsverdi for publikum. For poenget med DRS-vinge er nettopp å redusere marktrykket for å øke toppfarten, men dette vil da gå utover det potensiellet grepet man trenger i de to første svingene.

– Det er ingen stor sone, men det interessante er at de kan ha åpen vinge gjennom første sving hvis de vil. Så fort vingen aktiveres etter sving 18, utgangen av siste sving, så lukkes den først når de bremser eller holder igjen. Potensielt kan de kjøre først og andre sving med den åpen. Vi får se, sier Whiting til Autosport.

(Grafikk: FIA)
Powered by Labrador CMS