Dette er hyllesten til Kimi Räikkönen fra den norske fansen

En usminket og kald fisk fra Norden er noe enhver nordmann kan kjenne seg igjen i. Kanskje det er derfor nordmennene elsker Kimi Räikkönen, selv etter flere år med motgang.

Publisert

I 2018 går det langt bedre for finnen, som de siste sesongene har sett seg nødt til å spille andrefiolin etter Sebastian Vettel i Ferrari-teamet.

Kimi Räikkönen. (Foto: Ferrari Media)

I 2018 går det langt bedre for finnen, som de siste sesongene har sett seg nødt til å spille andrefiolin etter Sebastian Vettel i Ferrari-teamet.

Men Kimi Raïkkönen (38), også bare kjent som «Iceman», er eldst i feltet og har nest flest Grand Prix-starter enn noen av de andre, kun slått av Fernando Alonso. Han er også den siste verdensmesteren for Ferrari, der vi må tilbake til 2007 da han tok sin første og foreløpig eneste VM-tittel.

Og – han er den siste føreren som har vunnet et løp for et annet team enn Mercedes, Red Bull og Ferrari på mange år, der vi må helt tilbake til 2013 siden han vant for Lotus i Australias Grand Prix.

[gallery size="large" td_select_gallery_slide="slide" ids="11281,11280"]

Fem år er gått uten Kimi-seier. Han hadde gode muligheter både i Monaco og Ungarn i fjor. Skal Spanias Grand Prix bli hans første i år? Mange husker kanskje sekundstriden han også hadde med Max Verstappen da Red Bull-profilen for to år siden tok en sensasjonell seier for første gang.

I Norge er det mange som håper på snarlig Kimi-suksess. Selv om det er Sebastian Vettel som har tatt opp kampen mot Lewis Hamilton om en ikke-Mercedes-tittel de siste årene, så har Räikkönen som oftest vist seg minst like rask, og tidvis raskere, enn sin tyske lagkamerat.

https://parcferme.no/formel-1/kimi-gidder-ikke-ofre-en-kalori-pa-framtiden-til-formel-1-sporten/

Som «gamlefar» i feltet har han de siste årene vært avskrevet i tetstriden i Formel 1, og også levert nokså ujevne resultater. Men statusen står sterkt i Norge. Ærlige og politisk ukorrekte utsagn som «I was having a shit», «Leave me alone, I know what I’m doing» og for ikke å snakke om alle «bwoah»-ene som han lirer av seg under intervjuer, gjør ham til en av F1-feltets mest karismatiske personligheter.

– Han er tilsynelatende seg selv og gir litt blaffen. Nå er det nok litt mer regissert enn mange tror, men han er likevel en atypisk og politisk ukorrekt fører. Og med et nordisk lynne, så er det nok noe som mange i Norge kjenner seg igjen i, sier Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Vi ville ta «tempen» på den norske Formel 1-fansen via Facebook-gruppa «Formel 1 Norge» for å sjekke ståa om hvor populær han egentlig er i Norge.

Det var i hvert fall ikke noe å si på responsen da vi spurte om hvorfor Kimi har så stor status her i Norge.

– Ujålete, kort, konsis og lite pratsom. Vi nordmenn kjenner oss igjen i det, skriver Bjørnar Iversen.

Kimi Räikkönen fra Aserbajdsjans Grand Prix i år. (Foto: Ferrari Media)

Mathias Nesse sier seg rimelig enig.

– Holdningen til alt og alle. «Jeg driter i hva andre syns»-mentaliteten uten å virke som en farlig drittsekk på banen. Hvordan han svarer på spørsmål fra presse, er hans kommentar.

Flere av gruppemedlemmene har mange gode detaljerte betraktninger om hvorfor de setter pris på Räikkönen. Erik Nilsen Åmot, en markant Ferrari-supporter på sin hals, greier ut i det vide og det brede om hvorfor Räikkönen er en stor helt både for ham selv og mange andre.

– Han har alltid vært populær, på grunn av sin spesielle væremåte, i den forstand at han alltid er 110 prosent seg selv. Kimi elsker å kjøre bil, det andre utenfor bryr han seg ikke så mye om. Kanskje derfor han ikke har vunnet VM fem ganger heller. Men en ting er sikkert, og det er at han har talent i bøtter og spann, og han er en av de få førerne som har nok talent til og vinne på talentet alene. Når Kimi har dagen og alt klaffer er det ingen som kjører ifra han, er Åmots betraktninger før han fortsetter:

 Han er populær over hele verden, og det at han kjører Ferrari og er den siste mesteren vi har hatt hjelper også stort ute i den store verden. Han var sett på som et megatalent da han overtok for Michael (Schumacher, journ.anm) i 2007, og innfridde i sin første sesong. For ikke og glemme at han og var nærme å vinne VM for McLaren allerede i 2003 og 2005, skriver Nilsen Åmot.

https://parcferme.no/formel-1/her-knekker-ferrari-mekanikeren-leggbeinene-tvers-av/

For det er nettopp dette arvtagerstempelet som mange har satt pris på, og Räikkönen har utvilsomt fått mange fans da han har tatt over stafettpinnen etter andre store helter. Schumacher er allerede nevnt, men han er også finnen som fortsatte der Mika Häkkinen slapp tidlig på 2000-tallet.

– For meg var han arvtageren etter Häkkinen. Kjørestilen til Kimi de første årene, på starten av 2000-tallet, var jo helt rå. Det var 100 prosent guts i hvert løp, koste hva det koste vil. Ikke så altfor ulikt Max (Verstappen, journ.anm) i dag. Når du legger den karakteristiske personligheten på toppen der var det jo umulig å ikke bli en fan, skriver Petter Tandberg.

Responsen var som sagt enorm. Og det er ikke nødvendigvis alle i Norge som liker Räikkönen heller, hans erke-nordiske personlighet til tross.

– Aldri hatt sansen for han. Han er jo alltid nummer fire, og holder jo aldri et helt løp stabilt, skriver Tommy Sæther.

Jon Nerheim er heller ingen utpreget Räikkönen-supporter.

– Ikke spesielt stor fan. Ser man på hva han fikk til mot Massa så var Alonso og Schumi udiskutabelt bedre. Han er vittig med sine uengasjerte «gi faen»-svar, men samtidig blir jeg litt provosert av at en fyr som tjener titalls millioner ikke gidder å vise litt entusiasme, skriver Nerheim, og sammenligner han med Red Bull-profilen Daniel Ricciardo.

Vi tillater oss å ta med flere betraktninger fra gruppemedlemmene om deres følelser og forhold til Räikkönen.

Erik Hanøy skriver følgende på inn- og utpust:

– Han har vært med lenge, er nordisk, kjører for et populært merke, han er seg selv, han blir hele tiden ofret for Vettel (og dermed får han sympati), han kommer ikke med merkelige utspill, pressekonferansene med ham er en egen greie, herlig å se på rett og slett, han er ikke høy på seg selv, han kommer ikke med unnskyldninger når han ikke lykkes og til slutt i denne svært lange setningen så vil jeg påpeke at han virker som en fin fyr, alminnelig som oss andre, bare mye bedre til å kjøre bil.

Roger Stalheim følger opp med følgende:

– For meg er han en anti-helt. Jordnær, tørrvittig og en genial sjåfør. At Kimis potensiale ikke alltid vises i resultatlistene er ikke så viktig - han er helt på høyde med Alonso og ellers blant de aller aller beste - i alle fall i min bok. Han er ingen primadonna og syter ikke som mange andre. Og som mange har skrevet før meg, tilnavnet er ingen tilfeldighet!

Det understrekes at personligheten treffer mange, noe Geir Arne Johansen påpeker:

Sebastian Vettel vant Australias Grand Prix i år, foreløpig eneste gangen begge Ferrari-gutta har stått sammen på pallen i år. (Foto: Ferrari Media)

– Mye av grunnen til at jeg liker Kimi, er at han ikke prøver å være noe mer enn han er. Som fører tror jeg han rett og slett kjører fordi han elsker å kjøre fort.  Og som person så tror jeg han er litt sånn «ta meg som jeg er»-type. Kimi kan være utrolig artig, uten å engang prøve på det. Rett og slett en herlig, lugn og levende skikkelse.

https://parcferme.no/formel-1/fa-har-vaert-raskere-en-kimi-pa-enkeltrundene/

Vi avslutter denne seansen fra norske Formel 1-fans med Jan Martin Fjellestads betraktninger om finnen.

– Årsaken til hans popularitet skyldes nok at han er seg selv, og er egentlig kun interessert i racing. Han bryr seg egentlig ikke om annet innen F1. Videre så viser han at han fremdeles er en god racer. I år ser vi det tydelig hvor bilen er mer tilpasset hans kjørestil med mer vekt over forhjulene. Samtidig har han gått ned i vekt. Spiller Ferrari kortene bedre enn i fjor og har litt mer flaks, så tar Ferrari «the double» i VM hvor Kimi da nok blir nummer to. De har i alle fall en bil i år som kan vinne VM.

Så skal vi forøvrig ikke glemme at norske Harald Huysman har vært en av de viktigste mennene til at Kimi Räikkönen kom seg inn til Formel 1 i 2001.
Powered by Labrador CMS