Dette er fordelene og ulempene med å innføre totaktsmotor i F1

Vi har sjekket med en av Norges fremste tekniske eksperter på Formel 1 om det er rot i virkeligheten bak forslaget til Pat Symonds.

Publisert

For Pat Symonds er altså Formel 1-sportens tekniske sjef. Og under en motorsportkonferanse forrige uke presenterte han hvorfor totaktsmotorer kan være framtiden for Formel 1 også i et miljøperspektiv i stedet for dagens firetaktsmotorer. Allerede fra 2025 kan det altså være mulig at Formel 1-bilene kjøres med totaktsmotorer.

(Foto: Wolfgang Wilhelm)

For Pat Symonds er altså Formel 1-sportens tekniske sjef. Og under en motorsportkonferanse forrige uke presenterte han hvorfor totaktsmotorer kan være framtiden for Formel 1 også i et miljøperspektiv i stedet for dagens firetaktsmotorer. Allerede fra 2025 kan det altså være mulig at Formel 1-bilene kjøres med totaktsmotorer.

Umiddelbart er dette for mange til å heve brynene etter, ta totaktsmotorer først og fremst forbindes med høye turtall og oljebrenning direkte i sylinderen, og er først og fremst kjent som den eldre løsningen på å få høy effekt ut av lite motorvolum - før firetaktsmotorer ofte har erstattet totaktsdrevne motorer i ulike kjøretøy og andre motordrevne enheter.

– Jeg er veldig gira på å at det skal bli totaktere. Det er mye mer effektivt, bra lyd fra eksosen og mange av problemene de gamle totakterne er ikke så relevante lengre, uttalte Symonds.

Må brenne mindre olje

Pat Symonds, teknisk sjef i Formel 1. (Foto: Formulastudent Imeche)

Formel 1 har sagt at de skal bli såkalt karbonnøytrale innen 2030, det vil si at man ikke slipper ut mer CO2 enn det man kompenserer med - og dette skal inkludere all relevant utslipp i forbindelse med et Formel 1-stevne og ikke bare de mikroskopiske utslippene i forhold fra selve løpene.

Men kan altså totaktsmotorer få sin rennessanse i Formel 1? Vi har spurt Jørgen Kjær Eliassen, nordmannen som jobbet som motoringeniør for verdensmesterteamet Mercedes i cirka to sesonger. Med det har han dyp innsikt i hvordan dagens Formel 1-motorer fungerer.

– Gammeldagse totaktsmotorer, hvor smøreoljen inngår i brenselet, det er ganske utdatert og viil ikke kunne egne seg i Formel 1. Det vil i så fall dreie seg om varianter med designert smøresystem, som brenner en mye mindre grad av smøreolje, sier Eliassen til Parc Fermé, for å underbygge det Symonds mener er irrelevante utfordringer med de eldre totakterne.

Dette er effektforskjellen på to- og firetakt

At totaktsmotorer kan gi «i både pose og sekk», ved at man får tilbake en mer hissig lyd som har vært savnet siden turbohybridene kom inn for fullt i 2014, det ser han ikke på som direkte urealistisk i en Formel 1-sammenheng, dersom man skulle gått det drastiske skrittet og innføre totaktsmotorer.

– Totaktsmotorer har i utgangspunktet en høyere virkningsgrad enn firetaktsmotorer, i hovedsak på grunn av at forbrenning skjer for hver omdreining motoren roterer. Det gjør at det er potensiale for å gjøre motorene enda mer effektive og dermed miljøvennlige, og med en veldig annerledes lydkarakteristikk, sier den tidligere Mercedes-ingeniøren, som også jobbet tett på Mads Østbergs rallysatsing i flere år.

I bilsportsammenheng er det crosskart som demonstrerer det mest konkrete sammenlikningsgrunnlaget mellom to- og firetakt. I de ordinære kubikklassene, 85, 125, 250 og 650 så kjøres de tre førstnevnte med totaktsmotorer, mens 650 kjøres med firetaktsmotorer. Men effekten og farten er omtrent den samme mellom 250 og 650, der 250 kjører på vesentlig høyere turtallsregister, mens 650 på sin side har mye sterkere bunndrag.

Jørgen Kjær Eliassen, tidligere motoringeniør i Mercedes. (Foto: Privat)

Red Bull-sjefen nysgjerrig

Det Eliassen ser på som størst utfordring er hvorvidt en totaktsmotor har den overordnede relevansen inn mot bilindustrien som sådan, der Formel 1-sporten har vist seg i mange tiår å være et høyteknologisk laboratorium for framtidens bilteknologi.

– Om dette i det hele tatt skal bli en realitet, så tror jeg man er nødt til å se en link til bilindustrien. Er det ikke relevant der, så tviler jeg på at teamene går med på det. Å få en totaktsmotor til å være et godt alternativ for tradisjonelle biler ser jeg på som mer kronglete enn å få det til å funke i Formel 1, sier han.

Dr. Helmut Marko, Red Bull Racings mektigste enkeltperson, har overfor tyske Auto Bild også kommentert tankene fra Symonds.

– For øyeblikket høres det ut som en karnevalstale. Men jeg vil oppriktig sjekke ut dette med ingeniørene mine. Vi må finne ut hvor mye hestekrefter man kan få ut av motorene, hvor effektive de faktisk er og om de faktisk kan fungere med alternative drivstofftyper, kommenterte Marko.

Powered by Labrador CMS