Derfor fikk Kimi grønt lys da han kjørte på mekanikeren sin


DEL
Dramatiske scener i bakgrunn da Kimi Räikkönen blir tvunget til å stoppe og bryte løpet etter at mekanikeren ble hardt skadet. (Skjermdump: Viasport 1)

Teknisk svikt i en sensor er konklusjonen som dermed «frikjenner» Kimi Räikkönen for uhellet som kostet et brukket bein til en av mekanikerne deres.

Fredag kom det endelige svaret på hva som gikk galt under pitstoppet til Kimi Räikkönen under Bahrains Grand Prix forrige helg.

Som kjent måtte mekaniker Francesco Cigarini hastefraktes til sykehus etter at vi via TV-bildene kunne se hvordan leggen ble brukket tvers av da Räikkönen fikk grønt til å kjøre uten at de hadde rukket å bytte venstre bakhjul.

LES OGSÅ: Her knekker Ferrari-mekanikeren leggbeinene tvers av (OBS – sterke bilder!)

Selv om det alltid har vært på det rene at Kimi ikke kunne lastes for ulykken, er det først nå det har kommet en offisiell forklaring på hva som skjedde.

Ferrari-sjef Maurizio Arrivabene forklarer prosedyren slik.

- ANNONSE -

– For å forsikre oss om at et pitstop er gjennomført så sikkert som mulig, så har vi tre faktorer som avgjør dette; menneskelig kontroll (mekanikerne), det mekaniske (muttertrekkeren) og en elektronisk løsning (sensor som registrerer at det hjul er satt riktig på), sier Arrivabene.

Grunnen til at Räikkönen fikk grønt lys skal ha vært at de mislyktes med å løsne de brukte hjulet første gang muttertrekkeren ble aktivert. Da den ble deaktivert på grunn av det mislykkede hjulskiftet, hadde sensoren registrert dette som at hjulet var skrudd på.

Vellykket operasjon – Ferrari-mekanikeren har det bra etter forholdene

Derpå fikk Räikkönen grønt lys og kunne dermed gi full gass mens Cigarini fremdeles stod i sitt vante hjulbytteposisjon som da er foran hjulet.

 

– Den elektroniske enheten hadde ikke lest situasjonen riktig, noe som medførte grønt lys. Det er i vår interesse at sånt overhodet ikke skjer igjen fordi det første vi bryr oss om er våre folk framfor alt annet, sier Ferrari-sjefen.