Denne uken starter F1-testingen – her er alt du trenger å vite i forkant
Formel 1-eierne har presentert hvordan testene og førsesongen i Formel 1 foregår i 2020. Her gjengir Parc Fermé oversikten.
En førsesong i Formel 1 kan man definere at begynner med presentasjon av bilene til de ti respektive teamene i sirkuset, som gjerne starter fra rundt en uke i forkant av de fysiske testene av bilene på bane. I all hovedsak består dog førsesongen av nettopp disse testene, årets aller første prøvekjøringer av bilene som de ti lagene stiller med og kjører i den kommende sesongen.
Åtte av ti lag har presentert sin bil for 2020. Haas og Alfa Romeo er de siste lagene ut, med sine presentasjoner i Barcelona onsdag 19. februar, på samme dag som testene begynner.
– Hvor foregår testene?
Det er blitt en tradisjon at testene i førsesongen hvert år foregår i Barcelona i Spania, på Circuit de Barcelona-Catalunya. Dette er den samme banen som Spanias Grand Prix avholdes på i sesongen. I år er løpet det femte på kalenderen, og avholdes søndag 10. mai.
– Når foregår årets tester?
Årets før-sesong og test av bilene for Formel 1-sesongen 2020 foregår i Barcelona, Spania i to blokker på tre dager, over to uker. Onsdag 19. til fredag 21. februar, og onsdag 26. til fredag 28. februar.
I 2020 er antallet dager med testing redusert fra åtte i fjor til seks i år.
– Hvorfor gjennomføres det tester?
I hovedsak gjennomføres testene for å undersøke i hvilken grad bilen er til å stole på, og om alle systemer og tekniske aspekter i det første oppsettet av årets bil lagene har satt sammen fungerer som det skal.
Oppsettet av bilen vil teamene jobbe med å forbedre utover i sesongen basert på prestasjonene de opplever, og i henhold til regelverket som de har å jobbe med og må forholde seg til. Regelverket for en ny sesong innføres før sesongen begynner.
Lagene er under testene ute etter å samle inn viktig data og gjøre analyser for hvordan bilen fremstår og presterer på bane, for å gå inn til årets første Grand Prix-løp i Australia (13. til 15. mars) så godt forberedt som mulig. Lagene er også ute etter å få se om alle resultater og data de har samlet inn fra simuleringer av bilens prestasjoner tidligere i vinter, samsvarer med det de får se når bilene deres settes ut på bane i virkeligheten. Det er et veldig viktig punkt når lagene skal utvikle bilene utover i sesongen, som alltid skjer.
Slike data og resultater gjøres for å lære om bilens egenskaper og prestasjoner i forhold til aerodynamikk. Dataen samles inn ved å bruke et stort antall sensorer. I tillegg fester man det som ser ut som raker (hage-redskap) på bilene, samt bruker en type maling for å måle hvor effektivt vind og bølgene dets passerer bilen, og ikke minst hvor på bilen den passerer. Alt for å oppnå minst mulig vind-motstand slik at bilene kan gå så raskt som mulig.
For førerne er testene av bilen på bane en øvelse i å bli kjent med bilen de skal kjøre med under sesongen, og viderebringe verdifulle tilbakemeldinger til sitt lags ingeniører, om bilen prestasjon, samt hvor godt føreren klarer å kontrollere og håndtere bilen sin.
– Er den raskeste bilen under testene den som vil vinne mesterskapet?
Vel. For et år siden, under testene foran fjorårets sesong, viste Ferrari seg overraskende nok som den raskeste bilen, og dermed var det mange som regnet med at de ville få en pangstart på sesongen. I stedet endte Mercedes opp med å vinne sesongens åtte første løp.
Den raskeste bilen under testene er altså ikke nødvendigvis den raskeste når sesongen begynner eller gjennom året. Det vil også alltid finnes en mulighet for at lagene bruker et prinsipp som kalles «sandbagging», sandsekk på norsk, der bilenes egentlige egenskaper og fart holdes igjen. Mange har trodd at dette er en bevisst handling fra lagene for ikke å avsløre for mye. Dette har dog blitt tilbakevist fra Formel 1 sin tekniske direktør, Rob Smedley.
Istedenfor har man noe som kalles et «Glory Run», der et team kjører bilen sin med lite bensin på de mykeste dekkene, en kombinasjon som gir den høyest mulige hastigheten. Den viser hvor bilen plasserer seg på listene under testene, og er dermed også den beste indikasjonen på omtrentlig hvor de respektive bilene vil plassere seg på resultatlistene i de første løpene når selve sesongen begynner.
– Hvem kjører bilene?
De ti respektive teamene annonserer et tidsskjema over hvem som skal kjøre bilene deres i forkant av hver av dagene. Hvem de to førerne er kan forandre seg på kort varsel. Men en fellesnevner er selvfølgelig at føreren tilhører laget, eller er assossiert med laget, gjennom kontrakt. Eksempelvis kan ikke Lewis Hamilton prøvekjøre en McLaren under testene. Han er bundet til Mercedes.
Ingen av de 20 offisielle Formel 1-førerne MÅ gjennomføre testene i førsesongen. Såkalte testførere, altså ikke en av de offisielle tjue førerne i Formel 1, kan også kjøre bilene under testene, men disse kan ikke konkurrere i selve sesongen. Disse test-førerne kjører med et grønt lys bak på bilen.
– Er antall runder man kan prøvekjøre begrenset?
Nei. Det er ingen stadfestet grense. Kun rød-flagg, om bilen holder, og dårlige værforhold kan sette en stopper imens testene pågår. Så i prinsippet kan førerne holde på runde for runde til de er for svimle til å fortsette.
I 2019 fullførte regjerende og seksdobbelte verdensmester, Lewis Hamilton i Mercedes, et forbløffende totalt antall runder på 638, over åtte dager med testing. Det tilsvarer mer en ni hele Spanias Grand Prix, og er, var, dermed et godt tegn på at bilen holder.
– Er lag og førere nødt til å delta på testene?
Nei. Det er ikke obligatorisk å delta på testene, og å ikke delta på testene får ingen konsekvenser for lagene. Men - fordi testene er begrenset, og kun foregår over disse seks dagene, vil lagene gå glipp av verdifull tid og dyrebare muligheter i forberedelsene foran sesongen.
– Kan lagene holde bilene sine skjult i garasjen?
Et kanskje litt merkelig spørsmål. Men nei, ikke nå lengre. Banen i Barcelona har bygget nye og lukrative garasjer for å holde lagenes verktøy og duppedingser trygge og iveretatt, men fra klokken ni på morgenen til seks på ettermiddagen er det påbudt at lagene holder dørene til garasjene sine åpne. Dette er første gang under testene at dette er pålagt og bestemt av ledelsen i Formel 1.
Det innebærer ingen tildekking av bilene og hva som foregår i garasjene for de som ønsker innsyn. Men betyr det at alt av verktøy og utstyr til et lag avsløres, og dermed også potensielle hemmeligheter og taktikk? Sannsynligvis ikke. Lagene har fortsatt muligheten til å dekke til bilene sine hvis for eksempel gulvet på bilen ikke er satt på plass, eller hvis bilen må repareres etter et utilsiktet stopp ute på banen. Men det nye prinsippet er der for først og fremst å gi fansen en mulighet til å beundre og betrakte de nye bilene og lagene imens de holder på med arbeidet sitt.
– Blir det mye ventetid for førerne under testene?
Ja. Et team har kun en bil og en fører på banen til enhver tid, som betyr at den andre føreren må vente på sidelinjen. Hvis bilen til føreren har problemer som må fikses på før man kan kjøre den igjen, kan det bety mange timer med ventetid for føreren. Og selv om alt fungerer som det skal, kan førerens tålmodighet også bli satt på prøve hvis mange biler befinner seg ute på banen samtidig og det oppstår trafikk, med et utall forbipasseringer og mangelen på ledige strekker foran seg til å gi gass.
– Hvordan kan jeg følge og se testene i førsesongen?
Førsesong-testene sendes ikke på norske tv-kanaler. F1 TV, Formel 1 sin offisielle strømmekanal, følger testene i 2020 direkte. De med et såkalt Pro-abonnement, eller seere av Sky F1 UK og Sky Italia, vil kunne se testene fra klokken 09:00 til 13:00, samt 14:00 til 18:00 hver dag. Dette inkluderer også sendinger med sammendrag av testene og direkte tidtagging.
Man vil også selvfølgelig kunne kjøpe billetter og være tilstede i Barcelona under testene. Dessuten vil Formel 1 sine offisielle nettsider jevnlig holde lesere oppdatert med det som foregår hver dag av testene, inkludert en daglig blogg, full direkte tidtagging, og videoklipp underveis i testene.
Årets Formel 1-sesong er under fire uker unna. Det hele begynner med Australias Grand Prix fra 13. til 15. mars. Når tenningsnøkkelen til sesongen fyres opp vil man her hjemme i Norge kunne følge hver hjulomdrening på Viasport og Viaplay.