Denne mannen kan sitte oppe hele natta for å lære deg Formel 1

Stuart Taylor er mannen som kan kommunisere komplisert Formel 1-språk på verdens enkleste måte.

Publisert

Her på Parc Fermé har vi en rekke ganger hyllet og delt videre videoer fra YouTube-kanalen «Chain Bear F1» som følge av at dette er godt illustrerte og godt fortalte analyser og beskrivelser av flere sentrale momenter som oppstår i Formel 1-sirkuset.

Du har kanskje hørt om YouTube-kanalen Chain Bear F1? Mannen til høyre i bildet, Stuart Taylor, har funnet nye metoder for å forklare avansert F1-stoff på forståelig vis for folk flest. (Foto: Privat)

Her på Parc Fermé har vi en rekke ganger hyllet og delt videre videoer fra YouTube-kanalen «Chain Bear F1» som følge av at dette er godt illustrerte og godt fortalte analyser og beskrivelser av flere sentrale momenter som oppstår i Formel 1-sirkuset.

Mannen bak disse videoene heter riktig nok ikke Chain Bear, men Stuart Taylor. Denne uken tok Parc Fermé kontakt med engelskmannen for å høre historiene bak videoene han lager.

– Alt startet i 2015, da det skulle introduseres ultrasoft-dekk og tre gummiblandinger per løpshelg. Jeg følte at FIA og Formel 1 aldri forklarte dette, og andre ting forsåvidt, på en forståelig måte. Jeg forstod det, gjorde researchen og brukte tiden på det til å forklare bakgrunnen for det på en måte som publikum kunne ta til seg på en enkel måte, sier Stuart Taylor til Parc Fermé.

Hans første video ble laget via Photoshop, Illustrator og Power Point og ble publisert november 2015. I videovinduet under kan du se hva resultatet ble:

Utdanning i fysikk

Nå har han over 125.000 abonnenter på YouTube og flere millioner av visninger på videoene sine. Han har fått inn reklameinntekter på videoene, og storavisen Autosport har også engasjert seg i innholdet han lager.

35-åringen fra West London har vært brennende interessert i mange år, men ser og forstår Formel 1-sporten muligens fra en litt annen vinkel enn den ordinære tilhenger. Taylor har nemlig tatt høyere utdanning innenfor fysikk, noe som gjør at han leser regelverket og ser på sporten på en annen måte.

– Hjernen min fungerer på en teknisk måte, så jeg setter meg inn i alt av regler og gjør research på en måte som jeg forstår. Så stiller jeg spørsmål til meg selv fram til jeg finner svarene lurer på. Og spørsmålene jeg stiller meg er spørsmål jeg vet folk lurer på. Bare at researchen min går to-tre hakk dypere enn hva andre ville gjort, sier han.

[gallery size="large" type="slideshow" ids="14949,14950"]

Han har fått en stor tilhengerbase og han kjenner på ansvaret over at det han bringer fram stemmer med virkeligheten. For det er ikke bare researchen og fortellermetoden han får massiv skryt for. Det er også måten han illustrerer alt på for å gjøre momentene mer forståelig.

– Folk stoler på det jeg sier, og da føler jeg et ekstra stort ansvar for det jeg formidler. Jeg kan ikke fortelle noe jeg ikke er sikker på er sant, og det gjør researchen enda mer komplisert og mer nøye enn det jeg faktisk formidler videre.

I tillegg kan Taylor være raskt ute, selv om det ligger mange timer bak hver eneste video. For ved siden av generelle videoer om aerodynamikk, bremser, racestrategier, gridstraffer og motorreglement, så kan han være meget tidsaktuell med flere av analysene.

10 minutters video = 13 timers jobb

Kort tid etter at Romain Grosjean ble diskvalifisert fra Italias Grand Prix, kunne YouTube-kanalen Chain Bear i detalj forklare årsaken. Slik ser noe av arbeidet i kulissene ut. (Skjermdump: Stuart Taylor)

For eksempel hvordan Sebastian Vettel klarte å ta seg forbi Lewis Hamilton under virtuell sikkerhetsbil i Australia, forbikjøringsteknikker som gjorde Kinas Grand Prix til en lek for Daniel Ricciardo, hvorfor Kimi Räikkönen kjørte over sin egen mekaniker og nå nylig hvorfor Romain Grosjean ble diskvalifisert fra Italias Grand Prix.

– Videoene begynner jeg med en time etter løpet. Da har jeg fått med meg alle reaksjoner, og når man først har sett løpene så trenger man ikke gjøre like mye ekstra research. Jeg spiller også inn stemmen søndag kveld, og etter det begynner en jobb som tilsvarer cirka 80 minutter per minutt visning, forteller Taylor.

– Hvordan klarer du da å være så kjapt ute med videoene?

– Jo lengre jeg venter, jo mindre aktuelt og mindre snakker folk som situasjonene. Så det blir mange timer jobb med en gang. Jeg kan ikke gi meg når jeg først har begynt, og da blir jeg gjerne sittende til klokken tre på natta for å få videoen så raskt ferdig som mulig, sier Taylor.

Enkel grafikk

Ved siden av utdannelsen innen fysikk så jobber han som frilans illustratør og har flere kunstneroppdrag og kunstnerportefølje å vise til ved siden av YouTube-kanalen. Men som følge av profesjonaliteten i det han jobber med, så har han gått bort ifra Power Point og jobber nå primært med After Effects, et avansert Adobe-program for grafikk, animasjon og filmtriks som snakker med andre relevante Adobe-program.

Han har likevel skapt sin egen identitet på måten han animerer og tegner, selv om han fra sitt kunstnerståsted gjerne skulle hatt bedre visuelt uttrykk.

– Jeg syns ikke grafikken min er så «fancy». Jeg vil ikke framstå som en amatør, mens jeg på en annen side føler at enkel 2D-tegning er lettere å forstå.

Overfor Parc Fermé kan han også avsløre noen temaer i videoinnhold han jobber med, og for alt vi vet kan Singapores Grand Prix til helgen framkalle nye videoer dersom det oppstår momenter og situasjoner som folk gjerne trenger ekstra svar og analyse rundt.

Ett av eksemplene til Stuart Taylor i sine videoer om aerodynamikk. (Skjermdump: Stuart Taylor)

– Akkurat nå lager jeg en video om det nye hjelmreglementet for neste år. Av tidløse ting så jobber jeg med flere sikkerhetsvideoer, deriblant krasj-strukturen på en Formel 1-bil, og jeg har snakket med Codemasters for å få vite hvordan fysikken i spillet samsvarer med virkeligheten. Jeg vil også gå dypere inn i mer hva karbonfiber faktisk er for noe, også har jeg gjort meg noen tanker om hvordan to obligatoriske pitstops vil kunne påvirke løpene og strategiene, avslører Taylor.

Powered by Labrador CMS