Den steilende hesten har våknet fra dvale – historisk dobbel i Singapore

Endelig var det Sebastian Vettel sin tur til å juble igjen. Tyskeren utmanøvrerte lagkamerat Charles Leclerc etter halvkjørt løp og vant dermed søndagens Singapores Grand Prix.

Publisert

Triumfen var tyskerens første for året. Hans siste seier kom så langt tilbake som i august i fjor, i Belgias Grand Prix. Charles Leclerc, som vant kvalifiseringen lørdag og startet i pole position, måtte ta til takke med andreplass. Samtidig sørget de to for at Ferrari ble første lag med dobbelt-seier i Singapores Grand Prix. Max Verstappen i Red Bull ble nummer tre.

Sebastian Vettel. (Foto: Scuderia Ferrari Media Office)

Triumfen var tyskerens første for året. Hans siste seier kom så langt tilbake som i august i fjor, i Belgias Grand Prix. Charles Leclerc, som vant kvalifiseringen lørdag og startet i pole position, måtte ta til takke med andreplass. Samtidig sørget de to for at Ferrari ble første lag med dobbelt-seier i Singapores Grand Prix. Max Verstappen i Red Bull ble nummer tre.

Før denne helgen har årets sesong vært en skuffelse for Vettel. Han har seilt akterut i kampen om verdensmester-tittelen, og samtidig sett sin ferske lagkamerat Leclerc kjøre raskere enn han gjentatte ganger i løp og kvalifisering. Seieren søndag smaker nok derfor ekstra godt for mannen som er fire ganger verdensmester, fra 2010 til 2013.

Lettelse

– Det gjør det, begynte Vettel med å svare, på det innledende spørsmålet fra intervjuer David Coulthard rett etter målgang på at seieren må føles deilig ut.

Jeg er litt svett, men veldig glad. Først og fremst en stor gratulasjon til laget. Starten på sesongen har åpenbart vært vanskelig for oss, men de siste ukene synes jeg at vi har våknet til live. Jeg er veldig stolt av alle sitt arbeid hjemme (på Ferraris hovedkvarter og fabrikk), og så må jeg takke fansen. De siste par ukene har selvfølgelig ikke vært de beste, men det har vært helt utrolig å motta så mye støtte, så mange hyggelige meldinger, og høre folk som forteller sine egne historier om motgang. Det gav meg styrke, tro, og i dag prøvde jeg å kanalisere alt ute på banen. Det er kjekt å se at det gir uttelling, utdypet en nokså lettet Vettel.

Dette var hans 53. Grand Prix-seier. Søndag var ikke bare en stor triumf for Vettel, men fungerer nok også som en form for revansj. Det har vært spekulasjoner om framtiden til Ferrari-føreren, en av Formel 1 sine to beste førere det siste tiåret, og at denne sesongen kunne bli hans siste.

Leclerc har plassert tyskeren i sin skygge denne høsten, samtidig som Vettel nå har kjørt seks sesonger uten virkelig å ha gitt Hamilton kamp til døra om fører-mesterskapet. Nå ser det ut som Vettel har planer om å bruke høsten til å slå tilbake, og bevise at han fortsatt besitter alle kvaliteter som skal til for å bli verdensmester på ny.

(Foto: Scuderia Ferrari Media Office)

Sikkerhetsbil-bonanza

Søndagens Singapores Grand Prix åpnet pent og pyntelig, anført av et tet-felt bestående av alle seks førere fra de tre store lagene i dagens Formel 1 (Mercedes, Ferrari og Red Bull).

Første halvdel av løpet ble en taktisk affære der avstandene forble marginale, anført og kontrollert av Leclerc i ledelsen. Dekkskift-strategi skulle dermed vise seg å bli både desto viktigere og utslagsgivende, på en bane der forbikjøringer har vist seg svært krevende.

Lewis Hamilton mislyktes i å ligge ute på banen lengre enn de andre for å snike til seg ledelsen, men det var Sebastian Vettel som noe overraskende tok den etter tjue kjørte runder. Tyskeren valgte å skifte dekk runden før lag-kamerat Leclerc i front, og det gav maksimal uttelling, til monegaskerens irritasjon.

Ferrari-førerne fortsatte å følge hverandre tett, og forble de to med initiativet i den reelle seierskampen. Mot slutten ble økonomisk kjøring for å unngå utslitte dekk, en nøkkel for å vinne.

Spenningen i et allerede intenst løp økte ytterligere noen få runder etter halvkjørt affære. For tolvte av tolv mulige ganger siden første utgave i 2008 ble sikkerhets-bilen sendt ut på banen i Singapore. Ikke bare en, men tre ganger. Totalt ble nær halvparten av de siste 25 rundene i løpet kjørt i saktegående formasjon bak sikkerhets-bilen.

De tre intervallene med sikkerhets-bil ble dermed nærmest avgjørende for at Vettel holdt unna, både for Leclerc og konkurrentene uten rød farge på bilen. For første gang i historien til Singapores Grand Prix tar altså et lag dobbelt-seier, kjent som en 1-2.

PS: Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) lå i tet rundt halvkjørt løp, og ble dermed den første føreren utenfor Mercedes, Ferrari og Red Bull siden 2015 som ledet et Grand Prix-løp. Riktignok var dette før italieneren gjennomførte sitt første dekk-skift, på et tidspunkt der førerne i den reelle seierskampen hadde gjennomført sitt.

Resultatliste for Singapores Grand Prix:

Vinner: Sebastian Vettel (Ferrari) - 1:58:33.667 - 25 poeng
2) Charles Leclerc (Ferrari) + 2.641s- 18 poeng  
3) Max Verstappen (Red Bull) + 3.821s - 15 poeng
4) Lewis Hamilton (Mercedes) + 4.608s - 12 poeng
5) Valtteri Bottas (Mercedes) + 6.119s - 10 poeng
6) Alexander Albon (Red Bull) + 11.663s - 8 poeng
7) Lando Norris (McLaren) + 14.769s - 6 poeng
8) Pierre Gasly (Toro Rosso) + 15.547s - 4 poeng
9) Nico Hulkenberg (Renault) + 16.718s - 2 poeng
10) Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) + 17.855s - 1 poeng

Utenfor poengplass: 
11) Romain Grosjean (Haas) + 35.436s
12) Carlos Sainz Jr. (McLaren) + 35.974s
13) Lance Stroll (Racing Point) + 36.419s
14) Daniel Ricciardo (Renault) + 37.660s
15) Daniil Kvyjat (Toro Rosso) + 38.178s
16) Robert Kubica (Williams) + 47.024s
17) Kevin Magnussen (Haas) + 1:26.522s (Raskeste runde, men utenfor topp ti)
DNF: Kimi Raikkonen (Alfa Romeo)
DNF: Sergio Perez (Racing Point)
DNF: George Russell (Williams)

Det gjenstår seks løp av årets sesong. Allerede neste helg ruller sirkuset videre med Russlands Grand Prix. Lysene på brua slukker søndag 29. september klokken 15:10 norsk tid.

Powered by Labrador CMS