Daniel har ingen problemer med å akseptere hvorfor teamkompisen slippes forbi

Teamordre allerede i sesongens andre løp er ikke noe alle og enhver ville satt pris på. Daniel Ricciardo har derimot ingen problemer med å svelge den kamelen.

Publisert

Til helgen er det duket for årets tredje løpshelg i Formel 1 når sirkuset beveger seg fra Imola i Italia til Algarve i Portugal. To arenaer som har blitt særdeles viktige erstatningsløp for Formel 1, både i fjor og i år. Nå har førerne løpshelgene derimot - relativt - frisk i minnet fra senhøsten i fjor, og helgens anlegg er derfor ikke av like ukjent karakter.

Daniel Ricciardo. (Foto: Steven Tee / McLaren)

Til helgen er det duket for årets tredje løpshelg i Formel 1 når sirkuset beveger seg fra Imola i Italia til Algarve i Portugal. To arenaer som har blitt særdeles viktige erstatningsløp for Formel 1, både i fjor og i år. Nå har førerne løpshelgene derimot - relativt - frisk i minnet fra senhøsten i fjor, og helgens anlegg er derfor ikke av like ukjent karakter.

Men noe som fortsatt kan være av noe ukjent karakter er bilene, ettersom over godt over halve startfeltet har nye førere i ny biler sammenliknet med fjoråret. En av disse er Daniel Ricciardo, blant eksperter rangert som en av de beste førerne i feltet rent ferdighetsmessig, selv om toppresultatene har uteblitt siden hans siste seier i Monaco i 2019.

Under hele løpshelgen til Emilia-Romagnas Grand Prix viste Lando Norris et vesentlig høyere tempo enn sin nye lagkamerat fra Australia. Men Norris fikk sin beste runde i Q3 strøket da han krysset banegrensene med hårfine marginer, og hans nest beste notering endte da bak Ricciardo.

Likevel tok det ikke mange rundene før Norris nærmest ble hindret av en vesentlig tregere teamkollega, der teamet til slutt ikke hadde annet noe valg enn å la Norris passere. Det viste seg til slutt å være riktig valg fra teamets side, der den unge briten til slutt suste inn til en sterk tredjeplass mens Ricciardo endte på sjetteplass.

Daniel Ricciardo foran Lando Norris i de klissvåte rundene på Imola. (Foto: Andy Hone / McLaren)

– Der måtte jeg enkelt og greit svelge kamelen. Teamet var rettferdige. De ga meg nok tid til at jeg skulle vise farten min, og den var ikke god nok. Så det er ikke noe jeg skal begynne å starte bråk med, sier Ricciardo til Sky Sports snaue to uker etter den italienske runden.

Selv om Ricciardo enn så lenge har en sterkere total-CV enn sin unge teamkamerat, så er det lite som tyder på at han har umiddelbare ambisjoner om å ha en såkalt førsteførerrolle i teamet. Om så er det heller Norris som enn så lenge har de beste aksjene i McLaren, all den tid teamet faktisk kommer til å praktisere dette - utover at de nå har gjort teamordre allerde ut i sesongens andre løp.

Ricciardo er klar på at han trenger mer tid i bilen. Men han skal ikke gi seg selv altfor lang tid. Han sier han trenger «noen løp til», og at hendelsen på Imola er noe han mest sannsynlig bare vil flire av senere.

– Det er jo litt merkelig. Det er et muskelminne som fortsatt klamrer seg til den andre bilen (Renault, journ.anm.), som du prøver å bli kvitt. Hvis det ikke bare er uvaner. Jeg må bare dreie runder og forstå mer. Og Lando hadde helt klart et sterkt løp og tok en pallplass, noe som er mye bedre enn at han blir nummer 12 og at vi ikke er raske nok i det hele tatt, sier 31-åringen.

Powered by Labrador CMS