Brasils Grand Prix kjøres for siste gang på Interlagos

Ett kapittel i Formel 1-historien tar slutt i 2019 når Autódromo José Carlos Pace, bedre kjent som Interlagos, tas av plakaten etter høsten.

Publisert

Det er presidenten i Brasil, Jair Bolsonaro, som kunngjør dette torsdag. 17. november kjøres altså Brasils Grand Prix for siste gang på den populære og for mange legendariske banen i Sao Paulo.

(Foto: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Det er presidenten i Brasil, Jair Bolsonaro, som kunngjør dette torsdag. 17. november kjøres altså Brasils Grand Prix for siste gang på den populære og for mange legendariske banen i Sao Paulo.

Banen skal erstattes av den helt ny bane i den populære turistbyen Rio de Janeiro, som forøvrig har vært vertskap for både Fotball-VM og Sommer-OL i henholdsvis 2014 og 2016. Ifølge Autosport ligger det an til at den nye banen kan bli oppkalt etter Ayrton Senna, en av Brasils største Formel 1- og idrettshelter forøvrig gjennom tidene.

– Styret i Formel 1 har bestemt å beholde Grand Prix-runden i Brasil, men Sao Paulo har blitt upraktisk på grunn av arrangementets offentlige økonomiske støtte og gjelden de har, sier forteller president Bolsonaro i en offentlig uttalelse onsdag kveld lokal tid.

Genererer opp til 7000 arbeidsplasser

Han avslører også hva en ny racingbane i Rio de Janeiro, enn så lenge kalt for Rio Racepark, vil bety for miljøet og landet som sådan, og at denne etter sigende vil bli ferdigstilt relativt raskt.

– Den nye banen vil bli bygd i løpet av seks til syv måneder, noe hotellbransjen vil bli glade for samtidig som dette vil styrke den statlige økonomien siden dette vil generere 6000-7000 jobber gjennom prosjektet, sier presidenten.

Nettstedet Inside Racing har også publisert følgende banetegning som en skisse til den nye banen i Rio de Janeiro.

Slik ser Rio Racepark ut på tegnebrettet enn så lenge, ikke overraskende signert Hermann Tilke.

Mang en historisk begivenhet har funnet sted på denne banen som mange har et nært og kjært forhold til. I nyere tid er det gjerne gullstriden mellom Lewis Hamilton og Felipe Massa i 2008 som huskes best, der Hamiltons forbikjøring på Timo Clock i siste sving frarøvet brasilianseren det som i så fall ville blitt hans eneste VM-gull i karrieren.

Tung kriminalitet

Bilsportguru og Formel 1-kommentator Henning Isdal har imidlertid et litt annet minne enn det de fleste ville kommet på i forbiparten når man ser på hva som har skjedd på Interlagos opp igjennom.

– Det er også av nyere dato, og i år er det ti år siden Nico Hülkenberg tok sin første pole position. Det kommer jeg aldri til å glemme. Det var så utrolig morsomt, og et slikt gulløyeblikk når en underdog kommer og tar hele kaka er noe som huskes godt, forteller Isdal til Parc Fermé.

Han forstår at at det kan være mange ulike faktorer til at banen forsvinner. Økonomi er én ting, mens kriminaliteten er en annen ting. Bydelen Interlagos er ett av Sao Paulos mest belastede områder når det kommer til gatekriminalitet, noe som også har satt sine preg i Formel 1-sammenheng.

– Det er jo flere Formel 1-team som er blitt stoppet og ranet, mange har sagt at de regelrett trenger beskyttelse og livvakter. Så akkurat det tror jeg ikke teamene kommer til å savne. Men jeg tror likevel de syns det er litt synd at Interlagos blir borte da den har en veldig god standing historisk sett. Arrangementene har vært bra, og banen oppfattes som spektakulær og bra, sier Isdal videre.

Banen ble åpnet allerede i 1940, og var første vertskap for Brasils Grand Prix i 1972. Til og begynne med var også banen tilnærmet dobbelt så lang som i dag, selv om den alltid har ligget innenfor samme område.

Fram til 1990 var banen 7,87 kilometer lang, før den ble bygd om og de siste tre tiårene vært en av kalenderens korteste baner med sine 4,3 kilometer. Dagens offisielle banerekord innehas av Valtteri Bottas fra i fjor på tiden 1:10,540.

Powered by Labrador CMS