Blodrød dominans i Monacos gater – årets tredje for Vettel

DEL

Foto: Scuderia Ferrari Foto: Scuderia Ferrari

For fjerde gang siden 2014 var det intet Mercedes å finne på pallen.

Sebastian Vettel tok årets tredje seier, sin andre i Monaco siden 2011, selv om det var lagkamerat Kimi Räikkönen som hadde pole position. Tyskeren hadde full kontroll gjennom løpets 78 runder, og en totalt sett svak helg fra Lewis Hamilton gjorde at Vettel tok et godt jafs i sammendraget.

Mercedes’ Valtteri Bottas endte «bare» på en fjerdeplass, mens det var Red Bulls Daniel Ricciardo som tok den siste pallplassen.

Men det skulle gå 67 runder før det egentlig begynte å skje noe som helst i Monacos Grand Prix. Fram til da hadde vi sett at Kimi Räikkonen oppskriftsmessig beholdt ledelsen etter en god start, hvorpå både han og lagkamerat Sebastian Vettel satt opp et forrykende tempo – der både Valtteri Bottas og Red Bull-gutta Daniel Ricciardo og Max Verstappen slet med å henge på tempoet til de to røde hestene.

Undercut fra Vettel

Det vi ikke fikk se med en gang var at Sebastian Vettel egentlig bare lå som gjedda i sivet sin finske teamkompis, og da deres første pitstop ble unnagjort etter drøye 30 runder, så var det Vettel som viste hvor skapet skulle stå. Räikkonen gikk først i piten, hvilket ga Vettel fri bane hvor han virkelig satte et høyt tempo, der han tok lagkameraten sin på en såkalt undercut.

- ANNONSE -

Siden skjedde det vel så å si ingenting, og ingen av førerne var rebeller nok til å utfordre skjebnen hva gjelder ublide møter med autovernene i Monacos trange gater.

Men det var comeback-kid Jenson Button som skulle sette fyr på sakene, da han i et forbikjøringsforsøk på Saubers Pascal Wehrlein kom i klem på innersvingen, og hektet i Wehrlein. Det sendte den unge tyskeren opp på to hjul og inn i barrieren, og løpets første Safety Car var et faktum.

Kardinalfeil av Ericsson

Verstappen var rask i piten for et nytt sett med ultrasoft-dekk, og like etterpå presterte også svenske Marcus Ericsson å plante bilen i barrieren i første sving, Sainte Devote – bak sikkerhetsbilen (!).

I runden etterpå havnet McLarens Stoffel Vandoorne ut i uløkka på samme måte som Ericsson, riktig nok i en mer fair duell mot Force Indias Sergio Perez, som også i runde 71 tok en ny frekkis på Daniil Kvyat.

Det gikk såpass hardt for seg at russeren måtte bryte, og i skrivende stund er det usikkert på om Perez ville motta en straff for dette. Forøvrig var det Sergio Perez som helt på tampen satte løpets raskeste runde og dermed ny banerekord.